Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął postępowanie mające na celu pozyskanie w trybie negocjacji czterech symulatorów taktycznych maszyn wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Jastrząb z opcją na jeden dodatkowy egzemplarz. W negocjacjach będzie mogło wziąć udział maksymalnie pięciu oferentów, a ocena propozycji w 90% oparta będzie na kryterium ekonomicznym.
Termin składania ofert w tym postępowaniu upływa 15 września, a dostawa i instalacja sprzętu powinna zakończyć się w przeciągu 28 miesięcy od zawarcia umowy. Nowe symulatory mają odwzorowywać aktualną konfigurację polskich maszyn po ich modernizacji do standardu M6.5, zrealizowanej w ramach słynnego kontraktu na pociski JASSM.
Oprócz umożliwienia użycia pocisków manewrujących JASSM i JASSM-ER pakiet ten obejmował m. in. wiele zmian w zakresie oprogramowania i komponentów komputera misji MMC (ang. Multi-Mission Computer). Zyskuje on możliwość szybszego przetwarzania danych i obsługi opcji takich jak Universal Armament Interface (UAI), umożliwiający łatwą integrację w przyszłości uzbrojenia kierowanego nowej generacji na korzystających z niego maszynach.
Polskie Jastrzębie otrzymały też system identyfikacji swój-obcy (IFF) działający w nowym standardzie Mode 5 oraz bardziej odporny na zakłócenia moduł nawigacji satelitarnej GPS. Natomiast modernizacja protokołu wymiany danych Link 16 umożliwiła szybszą transmisję i zwiększyła świadomość pola walki załogi oraz bezpieczeństwo komunikacji. Pozwoli też działać polskim Jastrzębiom w sieciocentrycznych systemach zarządzania polem walki i np. wymianę danych z samolotami F-35.
Nowe symulatory które chce pozyskać Inspektorat Uzbrojenią maja w pełni odwzorowywać te możliwości, zapewniając szkolenie nie tylko w zakresie utrzymania nawyków oraz treningu procedur awaryjnych, ale też tankowania w locie czy użycia uzbrojenia. Co należy zaznaczyć, wymagane jest też „kompleksowego przygotowania personelu latającego do misji bojowych, w tym do wykonywania zadań w ugrupowaniach taktycznych”. Symulatory mają nie tylko umożliwiać szkolenie 4 (z opcją nawet 5) pilotów we wspólnej realizacji misji bojowych, ale też współpracować z innymi symulatorowymi w ramach wspólnej sieci. W przyszłości umożliwi to np. wspólne szkolenie na symulatorach załóg polskich F-16 i F-35 czy ćwiczenia międzynarodowe.
Nowe symulatory mają zastąpić sprzęt pozyskany wraz z maszynami F-16 Jastrząb w 2003 roku w ramach kontraktu, który oprócz samolotów i infrastruktury obsługowej obejmował m. in. infrastrukturę szkoleniową w postaci pojedynczego symulatora misji, dwóch eskadrowych urządzeń treningowych i dwóch symulatorów procedur naziemnych.
Warto przypomnieć, że w 2018 roku odbyła się analiza rynku w temacie pozyskana „taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów samolotów F-16C/D Block 52+". Wzięło w niej udział siedem podmiotów: ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o.; L-3 Technologies Inc.; Elbit Systems Aerospace; Lockheed Martin Corporation; Kenbit Sp.j.; Poland-US Operations Sp. z o.o.; Parasnake.
https://www.defence24.pl/symulatory-dla ... -jastrzebi
Ps Warto zauważyć że wraz z naszymi F-16 kupiliśmy niezbyt rozbudowane zaplecze symulatorowe..."w postaci pojedynczego symulatora misji, dwóch eskadrowych urządzeń treningowych i dwóch symulatorów procedur naziemnych". 
Ciekawe jak to będzie wyglądać w przypadku F-35?
			
									
									
						Symulatory dla polskich F-16
- 
				Adam Pawlak
 - Posty: 891
 - Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
 
- 
				Adam Pawlak
 - Posty: 891
 - Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
 
Re: Symulatory dla polskich F-16
Post autor: Adam Pawlak » 12 wrz 2020, 15:13
Przy okazji taka ciekawostka
https://aviation24.pl/component/k2/zask ... lotem-f-16
			
									
									
						https://aviation24.pl/component/k2/zask ... lotem-f-16
			
				Przejdź do
				
			
		
			
			
	
	- Ważne
 - Wydarzenia
 - ↳ Lotniska krajowe
 - ↳ Lotniska zagraniczne
 - Konkursy
 - Zdarzenia lotnicze
 - ↳ Incydenty lotnicze
 - ↳ Wypadki lotnicze
 - ↳ Klipy
 - Lotnictwo
 - ↳ Lotnictwo wojskowe
 - ↳ Lotnictwo policyjne
 - ↳ Lotnictwo komunikacyjne
 - ↳ General Aviation
 - ↳ Lotnictwo LPR
 - ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
 - ↳ Zespoły akrobacyjne
 - ↳ Obiekty niezidentyfikowane
 - Pokazy lotnicze
 - ↳ 2015
 - ↳ 2016
 - ↳ 2017
 - ↳ 2018
 - ↳ 2019
 - ↳ 2020
 - ↳ 2021
 - ↳ 2022
 - ↳ 2023
 - ↳ 2024
 - ↳ 2025
 - ↳ 2026
 - ↳ 2027
 - Lotnictwo sportowe
 - ↳ Rekordy
 - ↳ 2015
 - ↳ 2016
 - ↳ 2017
 - ↳ 2018
 - ↳ 2019
 - ↳ 2020
 - ↳ 2021
 - ↳ 2022
 - ↳ 2023
 - ↳ 2024
 - ↳ 2025
 - Kosmos
 - ↳ Misje załogowe
 - ↳ Misje bezzałogowe
 - ↳ Odkrycia
 - Technika w lotnictwie
 - ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
 - ↳ Balony, sterowce
 - ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
 - ↳ Samoloty pionierskie
 - ↳ Samoloty I Wojny Światowej
 - ↳ Samoloty okresu międzywojennego
 - ↳ Samoloty II Wojny Światowej
 - ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
 - ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
 - ↳ Częstotliwości, strefa skanera
 - ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
 - ↳ Poduszkowce
 - Historia lotnictwa
 - ↳ Ludzie lotnictwa
 - ↳ Medale
 - ↳ Muzea
 - ↳ Z kart historii
 - Lotniska w Polsce
 - ↳ Lotniska kontrolowane
 - ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
 - ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
 - ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
 - ↳ Photonews EPWR
 - ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
 - ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
 - ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
 - ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
 - ↳ EPLB LUBLIN
 - ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
 - ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
 - ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
 - ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
 - ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
 - ↳ EPRA RADOM SADKÓW
 - ↳ CPK
 - ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
 - ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
 - ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
 - ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
 - ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
 - ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
 - ↳ EPEL ELBLĄG
 - ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
 - ↳ EPGL GLIWICE
 - ↳ EPIN INOWROCŁAW
 - ↳ EPIW IWONICZ
 - ↳ EPJG JELENIA GÓRA
 - ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
 - ↳ EPKW KANIÓW
 - ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
 - ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
 - ↳ EPKR KROSNO
 - ↳ EPLE LEGNICA
 - ↳ EPLS LESZNO
 - ↳ EPLU LUBIN
 - ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
 - ↳ EPML MIELEC
 - ↳ EPMR MIROSŁAWICE
 - ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
 - ↳ EPNT NOWY TARG
 - ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
 - ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
 - ↳ EPOA OLEŚNICA
 - ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
 - ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
 - ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
 - ↳ EPPC PIŃCZÓW
 - ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
 - ↳ EPPL PŁOCK
 - ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
 - ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
 - ↳ EPRJ RZESZÓW
 - ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
 - ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
 - ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
 - ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
 - ↳ EPSU SUWAŁKI
 - ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
 - ↳ EPWS SZYMANÓW
 - ↳ Photonews EPWS
 - ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
 - ↳ EPSW ŚWIDNIK
 - ↳ EPTO TORUŃ
 - ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
 - ↳ EPZA ZAMOŚĆ
 - ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
 - ↳ EPZR ŻAR
 - ↳ Lotniska wojskowe
 - ↳ EPDA DARŁOWO
 - ↳ EPDE DĘBLIN
 - ↳ EPIR INOWROCŁAW
 - ↳ EPLK ŁASK
 - ↳ EPLY ŁĘCZYCA
 - ↳ EPMB MALBORK
 - ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
 - ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
 - ↳ EPOK OKSYWIE
 - ↳ EPPW POWIDZ
 - ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
 - ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
 - ↳ EPRA RADOM
 - ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
 - ↳ EPSN ŚWIDWIN
 - ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
 - ↳ DOL-e
 - Lotnictwo w kinie, prasie książce
 - ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
 - ↳ klipy w internecie
 - ↳ Kamery internetowe na lotniskach
 - ↳ Książki lotnicze
 - ↳ Prasa lotnicza
 - Foto i video
 - ↳ Photonews z lotnisk światowych
 - ↳ Video lotnicze
 - ↳ Soft foto i video
 - ↳ Pomoc koleżeńska
 - ↳ Sprzet foto i video nowości
 - Malowane skrzydła
 - Strefa gier lotniczych
 - Z życia pilota
 - Zagadki
 - Modelarstwo
 - Inne
 - Humor
 - Przelotowe
 - Drony
 - ↳ Modele Dronów
 - ↳ DJI
 - ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
 - ↳ Ogólne porady i wskazówki
 - ↳ Prawo lotnicze
 
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość