Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny związany z modernizacją i unifikacją floty średnich samolotów transportowych C-295M eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Na razie poszukiwane jest doradztwo, które będzie mogło pomóc  w trakcie przygotowania odpowiedniej specyfikacji technicznej.
Dialog techniczny zostanie przeprowadzony z tylko jedną firmą: Airbus Defence & Space S.A. jako jedynym właścicielem praw autorskich do tego samolotu. W ramach tych konsultacji ma zostać przygotowany przedmiot zamówienia pod nazwą Modernizacja/unifikacja samolotów transportowych C-295M.
Dialog techniczny będzie miał na celu oszacowanie kosztów i czasu modernizacji, dalszej eksploatacji a docelowo także wycofania samolotów ze służby. To ostatnie prędko się nie stanie biorąc pod uwagę, że samoloty te weszły do służby już w XXI wieku.
Ocenione mają być też możliwości spełniania wymagań w kolejnych latach, przez poczciwe „CASY”, sprecyzowanie uwarunkowań związanych z systemem zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwem dostaw, szkoleniem i związaną infrastrukturą. Choć kwestie te, biorąc pod uwagę, że samolot jest produktem przemysłu europejskiego, który w dodatku ma w Polsce zakłady zajmujące się produkcją elementów, serwisami i zaawansowanymi remontami C-295, nie powinny być problemem. Mimo to ocenione mają zostać także względy związane z „infrastrukturą ściśle powiązaną z modernizowanym sprzętem wojskowym”, co może oznaczać, że brane jest pod uwagę wykorzystanie do prac innych zakładów, niż te należące do Airbusa i znajdujące się na warszawskim Okęciu. W takie sytuacji alternatywą mogłyby być należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Numer 2 w Bydgoszczy, które obecnie zajmują się już polską flotą transportowych C-130 Hercules, F-16C/D Jastrząb a także postsowieckimi samolotami bojowymi MiG-29 i Su-22. Dni tych ostatnich są już policzone i nie jest wykluczone, że z tego powodu pojawi się chęć aby przenieść tam serwisy innych samolotów pozostających w polskiej służbie. Inspektorat Uzbrojenia planuje zakończyć dialog techniczny do końca czerwca przyszłego roku.
Przypomnijmy, że samoloty C-295M zostały zakupione przez Polskę w 17 egzemplarzach jako następcy sowieckich samolotów transportowych podobnej klasy, An-26. Były to pierwsze nowoczesne zachodnie samoloty pozyskane systemowo w liczącej się liczbie przez Siły Zbrojne RP i to właśnie od nich zaczęła się westernizacja Sił Powietrznych (jeśli nie liczyć VIP-owskich śmigłowców Bell 412 kupionych „na przyjazd papieża” na początku lat 90.).
W tym celu nabyto osiem maszyn w 2001 roku i po dwie w latach 2006 i 2007. Dostawy rozpoczęły się w roku 2003, najstarsze samoloty mają więc dzisiaj 17 lat i przeszły w związku z tym remonty generalne. Po katastrofie w Mirosławcu styczniu 2008 roku dokupiono jeszcze pięć maszyn. Zamówiono je w czerwcu 2012 roku, a dostawy następowały między październikiem tegoż roku a listopadem roku kolejnego. To ekspresowe tempo dostaw wynikało z wycofania się z zakupu tych maszyn przez innego klienta i pojawiającą się w związku z tym okazję, także finansową.
Dziesięcioletnia rozpiętość czasowa w dostawach i fakt, że najstarsze polskie C-295 to zarazem jedne z najstarszych C-295 kiedykolwiek zbudowanych (co oznacza szereg drobnych zmian przez kolejne lata) a także fakt, że przynajmniej część z ostatnich pięciu maszyn powstawało zgodnie z wymaganiami innego klienta sprawia, że stacjonujące w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach, samoloty różnią się między sobą i stąd chęć doprowadzenia do ich pełnej unifikacji. Modernizacja z kolei, będzie zapewne miała polegać na doprowadzeniu polskich maszyn do najnowszego standardu C-295W, różniącego się od C-295M m.in. zastosowaniem obniżających koszty eksploatacji wingletów i wzmocnionym układem napędowym.
https://www.defence24.pl/modernizacja-i ... kich-c-295
			
									
									
						Modernizacja i unifikacja polskich C-295
- 
				Adam Pawlak
 - Posty: 891
 - Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
 
			
				Przejdź do
				
			
		
			
			
	
	- Ważne
 - Wydarzenia
 - ↳ Lotniska krajowe
 - ↳ Lotniska zagraniczne
 - Konkursy
 - Zdarzenia lotnicze
 - ↳ Incydenty lotnicze
 - ↳ Wypadki lotnicze
 - ↳ Klipy
 - Lotnictwo
 - ↳ Lotnictwo wojskowe
 - ↳ Lotnictwo policyjne
 - ↳ Lotnictwo komunikacyjne
 - ↳ General Aviation
 - ↳ Lotnictwo LPR
 - ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
 - ↳ Zespoły akrobacyjne
 - ↳ Obiekty niezidentyfikowane
 - Pokazy lotnicze
 - ↳ 2015
 - ↳ 2016
 - ↳ 2017
 - ↳ 2018
 - ↳ 2019
 - ↳ 2020
 - ↳ 2021
 - ↳ 2022
 - ↳ 2023
 - ↳ 2024
 - ↳ 2025
 - ↳ 2026
 - ↳ 2027
 - Lotnictwo sportowe
 - ↳ Rekordy
 - ↳ 2015
 - ↳ 2016
 - ↳ 2017
 - ↳ 2018
 - ↳ 2019
 - ↳ 2020
 - ↳ 2021
 - ↳ 2022
 - ↳ 2023
 - ↳ 2024
 - ↳ 2025
 - Kosmos
 - ↳ Misje załogowe
 - ↳ Misje bezzałogowe
 - ↳ Odkrycia
 - Technika w lotnictwie
 - ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
 - ↳ Balony, sterowce
 - ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
 - ↳ Samoloty pionierskie
 - ↳ Samoloty I Wojny Światowej
 - ↳ Samoloty okresu międzywojennego
 - ↳ Samoloty II Wojny Światowej
 - ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
 - ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
 - ↳ Częstotliwości, strefa skanera
 - ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
 - ↳ Poduszkowce
 - Historia lotnictwa
 - ↳ Ludzie lotnictwa
 - ↳ Medale
 - ↳ Muzea
 - ↳ Z kart historii
 - Lotniska w Polsce
 - ↳ Lotniska kontrolowane
 - ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
 - ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
 - ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
 - ↳ Photonews EPWR
 - ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
 - ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
 - ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
 - ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
 - ↳ EPLB LUBLIN
 - ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
 - ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
 - ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
 - ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
 - ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
 - ↳ EPRA RADOM SADKÓW
 - ↳ CPK
 - ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
 - ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
 - ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
 - ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
 - ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
 - ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
 - ↳ EPEL ELBLĄG
 - ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
 - ↳ EPGL GLIWICE
 - ↳ EPIN INOWROCŁAW
 - ↳ EPIW IWONICZ
 - ↳ EPJG JELENIA GÓRA
 - ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
 - ↳ EPKW KANIÓW
 - ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
 - ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
 - ↳ EPKR KROSNO
 - ↳ EPLE LEGNICA
 - ↳ EPLS LESZNO
 - ↳ EPLU LUBIN
 - ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
 - ↳ EPML MIELEC
 - ↳ EPMR MIROSŁAWICE
 - ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
 - ↳ EPNT NOWY TARG
 - ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
 - ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
 - ↳ EPOA OLEŚNICA
 - ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
 - ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
 - ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
 - ↳ EPPC PIŃCZÓW
 - ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
 - ↳ EPPL PŁOCK
 - ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
 - ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
 - ↳ EPRJ RZESZÓW
 - ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
 - ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
 - ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
 - ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
 - ↳ EPSU SUWAŁKI
 - ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
 - ↳ EPWS SZYMANÓW
 - ↳ Photonews EPWS
 - ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
 - ↳ EPSW ŚWIDNIK
 - ↳ EPTO TORUŃ
 - ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
 - ↳ EPZA ZAMOŚĆ
 - ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
 - ↳ EPZR ŻAR
 - ↳ Lotniska wojskowe
 - ↳ EPDA DARŁOWO
 - ↳ EPDE DĘBLIN
 - ↳ EPIR INOWROCŁAW
 - ↳ EPLK ŁASK
 - ↳ EPLY ŁĘCZYCA
 - ↳ EPMB MALBORK
 - ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
 - ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
 - ↳ EPOK OKSYWIE
 - ↳ EPPW POWIDZ
 - ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
 - ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
 - ↳ EPRA RADOM
 - ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
 - ↳ EPSN ŚWIDWIN
 - ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
 - ↳ DOL-e
 - Lotnictwo w kinie, prasie książce
 - ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
 - ↳ klipy w internecie
 - ↳ Kamery internetowe na lotniskach
 - ↳ Książki lotnicze
 - ↳ Prasa lotnicza
 - Foto i video
 - ↳ Photonews z lotnisk światowych
 - ↳ Video lotnicze
 - ↳ Soft foto i video
 - ↳ Pomoc koleżeńska
 - ↳ Sprzet foto i video nowości
 - Malowane skrzydła
 - Strefa gier lotniczych
 - Z życia pilota
 - Zagadki
 - Modelarstwo
 - Inne
 - Humor
 - Przelotowe
 - Drony
 - ↳ Modele Dronów
 - ↳ DJI
 - ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
 - ↳ Ogólne porady i wskazówki
 - ↳ Prawo lotnicze
 
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości