Prędkość maksymalna to jeden z podstawowych wyznaczników określających samolot. W 1906 roku FAI określa pierwsza wymagania do kategorii rekordów;
Pułap, Czas lotu, Zasięg lotu z lądowaniem w miejscu startu oraz rekord prędkości.
By ustanowić rekord prędkości należało przelecieć nad odcinkiem pomiarowym o długości 1 km w obie strony bez międzylądowania. Sumowano czas i rekordem była średnia prędkość obu przelotów. W okresie międzywojennym wzrastająca prędkość jaką uzyskiwały samoloty wymusiła niewielką zmianę warunków. Tym razem bazę pomiarową wydłużono do 2 km oraz ograniczono dopuszczalny pułap rekordowego lotu do 75 metrów. Po II wojnie ustalono niezmienne do dziś zasady czyli wydłużono bazę pomiarową do 3 km a dopuszczalny pułap lotu określono na maksymalnie 100 metrów. Z nastaniem ery napędu odrzutowego okazało się iż latanie nisko nad ziemia nie obrazuje pełnych możliwości samoloty dlatego powstała kolejna kategoria rekordów; Prędkość na bazie 15/25 km na dowolnej wysokości ale to już temat na inny wątek
Poniżej lista oficjalnie zatwierdzonych rekordów w kategorii prędkość na bazie 3 km;
Samoloty lądowe z napędem tłokowym
41,292 km/h A. SANTOS DUMONT BRAZYLIA Santos Dumont 14 12.11.1906
52,700 km/h Henri FARMAN FRANCJA Voisin 26.10.1907
54,810 km/h Paul Tissander FRANCJA Wright A 20.05.1909
69,821 km/h Glen H. Curtiss USA Curtiss-Hering 23.08.1909
74,318 km/h Louis BLERIOT FRANCJA Bleriot VIII bis 24.08.1909
76,995 km/h Louis BLERIOT FRANCJA BLERIOT IX 28.08.1909
77,579 km/h Hubert Latham FRANCJA ANTOINETTE 23.04.1910
106,508 km/h Leon MORANE FRANCJA Bleriot XIII 10.07.1910
109,756 km/h Alfred Leblanc FRANCJA Bleriot XIII 29.10.1910
111,801 km/h Alfred Leblanc FRANCJA Bleriot XIV 12.04.1911
119,760 km/h E. NIEUPORT FRANCJA Nieuport 2E 11.05.1911
125,000 km/h Alfred Leblanc FRANCJA Bleriot XIV 12.06.1911
130,057 km/h E. NIEUPORT FRANCJA Nieuport 2E 16.06.1911
133,136 km/h E. NIEUPORT FRANCJA Nieuport 2E 21.06.1911
145,161 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 13.01.1912
161,290 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 22.02.1912
162,454 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 29.02.1912
166,821 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 1.03.1912
167,910 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 2.03.1912
170,770 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 13.07.1912
174,100 km/h J. Verdines FRANCJA DEPERDUSIN 1911 9.09.1912
179,920 km/h M. PREVOST FRANCJA DEPERDUSIN 17.06.1913
191,897 km/h M. PREVOST FRANCJA DEPERDUSIN 27.09.1913
203,850 km/h M. PREVOST FRANCJA DEPERDUSIN 29.09.1913
246 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA SPAD S-20 1920
265,748 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA SPAD S-20
275,862 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA Nieuport Delage 29 7.02.1920
283,464 km/h J. Casale FRANCJA SPAD S-20 28.02.1920
292,86 km/h De Ramonet FRANCJA SPAD S-20 9.10.1920
296,694 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA Nieuport Delage 29 10.10.1920
302,529 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA Nieuport Delage 29 20.10.1920
309,01 km/h De Ramonet FRANCJA SPAD S-20 4.11.1920
313,043 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA Nieuport Delage 12.12.1920
330,275 km/h J. Sadi lecointe FRANCJA Nieuport Delage 26.09.1921
341,23 km/h J. Sadi lecointe FRANCJA Nieuport Delage 21.09.1922
358,530 km/h W. Mitchell USA Curtiss Racer CR-2 13.10.1922
375,00 km/h J. Sadi Lecointe FRANCJA Nieuport Delage 29 15.02.1923
380,75 km/h R. L. Mangham USA Curtiss CR-3 29.03.1923
417,58 km/h H. Brown USA Curtiss Racer CR-3 2.11.1923
429,03 km/h A. J. Williams USA Curtiss Racer CR-3 4.11.1923
448,17 km/h Florentin Bonnet FRANCJA Bernard Ferbois V-2 11.12.1924
471,830 km/h J. Doolittle USA Gee Bee R-1(Super Sportser) 3.09.1932
490,90 km/h J. R. Wedell USA Wedel Wiliams 4.09.1933
505,85 km/h R. Delmonte FRANCJA Coudron C-460 25.12.1934
567,115 km/h H. Hughes USA Hughes Special 13.09.1935
610,95 km/h Wurster NIEMCY Messerschmitt Bf-209 11.11.1937
634 km/h E. Udet NIEMCY Heinkel He-112 1938
746,606 km/h H. Dieterle NIEMCY Heinkel He-112 10.03.1939
755,138 km/h E. Wendel NIEMCY Messerschmitt Bf-209 26.04.1939
W okresie międzywojennym lepsze wyniki uzyskiwały wodnosamoloty startujące w zawodach o Puchar Schneidera ale to już w kolejnym wątku
Wyniki uzyskane po II wojnie światowej w kategorii samoloty napędzane silnikiem tłokowym
769,23 km/h Darryl Greenamyer USA Grumman F8F-2 Conquest 16.08.1969
803,138 km/h S. Hinton USA North American P-51 Mustang 14.08.1979
850,25 km/h L. Shelton USA Grumman F8F Bearcat 21.08.1989
855,59 km/h Steven HINTON USA P-51 Mustang "Voodoo" 2.09.2017
Ostatni z wymienionych rekordów był już u nas wspomniany
By nie zostawić niedopowiedzianej historii należy dodać powojenne rekordy ustanawiane na samolotach odrzutowych
969,12 km/h H. J. WILSON WIELKA BRYTANIA GLOSTER METEOR G-41 Mk-VI 1945
975,675 km/h H. J. WILSON * WIELKA BRYTANIA GLOSTER METEOR G-41 Mk-VI 7.11.1945
991,6 km/h E. M. DONALDSON WIELKA BRYTANIA GLOSTER METEOR G-41 Mk-VI 7.10.1946
1003,88 km/h A. BOYD USA LOCKHEED P-80R Shooting Star 19.06.1947
1031,32 km/h T. CALDWELL USA DOUGLAS D-558-1 Skystreak 20.08.1947
1047,53 km/h CARE USA DOUGLAS D-558-1 Skystreak 25.08.1947
1079,369 km/h R. JOHNSON USA NORTH AMERICAN F-86A Sabre 16.09.1948
1124,104 km/h J. S. NASH USA NORTH AMERICAN F-86D Sabre 19.11.1952
1151,88 km/h W. F. BARNS USA NORTH AMERICAN F-86D Sabre 16.07.1953
1171,00 km/h DUKE WIELKA BRYTANIA HAWKER HUNER 3.09.1953
1184,51 km/h LITHGOW WIELKA BRYTANIA SUPERMARINE SWIFT 25.09.1953
1211,746 km/h VERDIN USA MC DONNEL XF4D-1 3.10.1953
1452,777 km/h HARDISTY USA MC DONNEL F4H-1F Phantom II 28.08.1961
1590,45 km/h Darryl Greenamyer USA lockheed P-104 Red Baron 24.10.1977
* Pierwszy rekord oficjalnie zatwierdzony przez FAI w tej kategorii
Rekord prędkości na bazie 3 km
- Jacek Waszczuk
- Posty: 3941
- Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
- Lokalizacja: Wrocław
Rekord prędkości na bazie 3 km
Post autor: Jacek Waszczuk » 09 lut 2019, 22:15
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości