M-28

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

M-28

Post autor: Adam Pawlak » 23 maja 2018, 15:58

Spółka Sikorsky/PZL Mielec, wchodząca w skład koncernu Lockheed Martin, podpisała umowę z Wojskami Lądowymi Ekwadoru na dostawę samolotu M28. Zostanie on przekazany użytkownikowi jeszcze w tym roku.

Unikalne możliwości i osiągi samolotu M28 idealnie nadają się do zróżnicowanego klimatu i terenu Ekwadoru. Dostarczamy Ekwadorowi sprawdzony samolot, który pozwoli realizować szeroki zakres misji dla zapewnienia bezpieczeństwa narodowego. M28 ma zdolności operowania z dowolnego typu pasa startowego lub lądowisk niedostępnych dla innych samolotów, a także w ekstremalnych warunkach klimatycznych bez zmniejszania ładowności – powiedział Adam Schierholz, regionalny przedstawiciel Sikorsky'ego w Ameryce Łacińskiej.

Ten mocny i wytrzymały samolot ma największą ładowność w swojej klasie, jest łatwy w utrzymaniu w terenie i często preferowany zamiast większych samolotów ze względu na elastyczność w działaniu i opłacalną wydajność. Bardzo się cieszymy, że Armia Ekwadoru wybrała M28 – powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu, dyrektor naczelny PZL Mielec, który uczestniczył w ceremonii podpisania umowy w Quito.

Po szkoleniu pilotów i mechaników, które zostanie zrealizowane w Polsce, załoga PZL Mielec przebazuje samolot przez Ocean Atlantycki do Shell Mera w Ekwadorze, przez Islandię, Grenlandię, Kanadę, Stany Zjednoczone i Amerykę Środkową.

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25215

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: M-28

Post autor: Adam Pawlak » 11 lip 2021, 14:56

Do Kenii leci drugi z przeznaczonych dla niej samolotów C-145A (wcześniej M28 Skytruck). Jego trasa wiedzie m.in. przez Antwerpię i Split. To samolot, który wcześniej był przechowywany w AMARG (nr 10-0321, AJE003-21).

Kenia zwróciła się do USA o dostawę 6 C-145A z programu Excess Defence Articles (EDA). Jednak ze względu na ograniczoną liczbę dostępnych samolotów, 15 sierpnia 2016 USA zaoferowały tylko 3 maszyny. Samoloty zostały oficjalnie nabyte po podpisaniu przez oba rządy umowy 4 kwietnia 2017. Na jej podstawie zostali też przeszkoleni piloci i technicy obsługujący samoloty. Szkolenie zostało przeprowadzone przez USAF Special Operations Command 492nd Special Operations Wing w Hurlburt Field na Florydzie.

Pierwszy C-145A (08-0310, AJE003-10) Kenia odebrała 21 kwietnia 2021. Samolot leciał podobną trasą. Trafił do bazy Moi w Eastleigh.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=33997

Obrazek

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: M-28

Post autor: Adam Pawlak » 27 lip 2021, 0:23

Europejski projekt lotniczy SAT-AM wkracza w końcową fazę realizacji. Z tej okazji, koordynator projektu, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa i wchodzące w skład konsorcjum Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, Eurotech, Szel-Tech, P.W. Metrol, Ultratech, Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski oraz Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (CIRA) zaprezentowały efekty prac badawczo-rozwojowych.

SAT-AM (More Affordable Small Aircraft Manufacturing) to pięcioletni projekt realizowany w ramach programu Clean Sky 2, finansowany przez Komisję Europejską. Celem, jaki postawiono przed uczestnikami projektu były prace badawczo-rozwojowe nad nowymi technologiami wytwarzania konstrukcji lotniczych dla kategorii samolotów o pojemności 4-19 miejsc.

Prace prowadzone przez konsorcjum obejmowały opracowanie demonstratora kabiny i kompozytowej gondoli silnikowej dla samolotu M28 produkowanego w PZL w Mielcu, która w przyszłości może zastąpić konstrukcję metalową.

Projekt SAT-AM wpisuje się w działania na rzecz promocji i rozwoju małego transportu lotniczego (SAT – Small Air Transport). Europejska wizja przedstawiona w opracowaniu Flightpath 2050 zakłada renesans lotów o długości 4 godzin od startu do lądowania, realizowanych z mniejszych, regionalnych lotnisk. W tym celu niezbędne jest opracowanie innowacyjnych procesów projektowania i technologii produkcji mniejszych samolotów. Chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa lotu statku powietrznego przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów wytwarzania.

Istotne będzie także opracowywanie przełomowych technologii, które znacznie poprawią efektywność środowiskową samolotów. Konkretne cele są cztery i dotyczą: zmniejszenia spalania paliwa, obniżenia emisji CO2, złagodzenia poziomu hałasu zewnętrznego nawet o 50% i zmniejszenia emisji NOx nawet o 80% w porównaniu z poziomami z 2000 r

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34191


Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: M-28

Post autor: Adam Pawlak » 31 lip 2021, 17:35

CENTENNIAL, Kolorado, 22 lipca, 2021 – w bazie lotniczej Eglin, na Florydzie, firma Sierra Nevada Corporation (SNC) zaprezentowała możliwości wielozadaniowego samolotu w wersji bojowej MC-145B Coyote oferowanego w ramach programu Armed Overwatch ogłoszonego przez amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych (USSOCOM). Dla potrzeb tego programu firma SNC współpracuje z PZL Mielec, firmą należącą do koncernu Lockheed Martin.

MC-145B jest znacząco ulepszoną i zmodyfikowaną wersją M28™ - dwusilnikowego turbośmigłowego samolotu krótkiego startu i lądowania, który w wersji wielozadaniowej aktualnie jest eksploatowany w najbardziej wymagających warunkach w różnych miejscach globu, w tym na pustyniach Jordanii, w chłodnych rejonach Estonii i podzwrotnikowych lasach Kenii.

Układ konstrukcyjny górnopłata, z silnikami o dużej mocy oraz stałym trójkołowym podwoziem stanowią idealną bazę do wykonywania bezpiecznych i niezawodnych operacji w surowych warunkach, jakie przewidywane są w założeniach programu Armed Overwatch.

Zabudowany na MC-148B system uzbrojenia wymagał znacznych modyfikacji płatowca w zakresie zabudowy podskrzydłowych pylonów, systemu wciągania głowicy obserwacyjnej, dodatkowych zbiorników paliwa oraz wewnętrznych wyrzutników uzbrojenia w celu uzyskania wymaganego zakresu zabudowy systemów rozpoznania i uzbrojenia.

Nowa cyfrowa awionika zapewnia pilotom dostęp do danych lotu i wykonywanego zadania, jednocześnie zapewniając unifikację w zakresie szkolenia i logistyki z samolotem rozpoznawczym U-28A Draco (Pilatus PC-12).

MC-145B posiada zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Samolot można szybko przekonfigurować do wersji desantowej i do ewakuacji rannych, zapewniając jednocześnie zrzut ładunku i uzupełnienie zaopatrzenia w rejonach operacji bez konieczności korzystania ze strategicznego transportu drogą powietrzną.

„Podeszliśmy do założeń programu Armed Overwatch z innej strony, uwzględniając wymagania dotyczące wytrzymałości, możliwości operowania w surowych warunkach i przenoszenia uzbrojenia z myślą o przyszłych wyzwaniach stawianych przez SOCOM” - powiedział Robert Horky, wiceprezes ds. inicjatyw strategicznych w dziale systemów wywiadowczych i rozpoznania (ISR), w obszarze lotnictwa i bezpieczeństwa (IAS) firmy SNC. „Niepowtarzalna konfiguracja MC-145B Coyote zapewnia wszechstronne wykorzystanie systemów sensorowych i uzbrojenia oraz gwarantuje elastyczność w stosunku do stale zmieniających się potrzeb SOCOM.”

Wstępne analizy aerodynamiczne przeprowadzone przez firmę SNC wykazały łatwość zrzutu z kabiny MC-145B dużej gabarytowo spaletyzowanej amunicji, w tym pocisków manewrujących JASSM. Możliwość ta, w połączeniu z oferowanym ciężarem użytecznym/ mocą zespołu napędowego wymaganą w przyszłości do zabudowy systemów rozpoznania dalekiego zasięgu oraz systemów walki elektronicznej stanowi mapę drogową w kierunku zaangażowania się w zarówno tradycyjnych, sprzyjających warunkach jak i w potencjalnej walce.

Modernizacja systemu uzbrojenia MC-145B jest następstwem długotrwałej współpracy pomiędzy SNC i Lockheed Martin, która wcześniej była widoczna w pracach zespołu ds. logistycznych usług globalnego wsparcia (Global Logistics Support Services (SOF GLSS) Sił Operacji Specjalnych w zadaniach realizowanych przez AC/MC-130J na całym świecie.

„W PZL Mielec zostało wyprodukowanych ponad 100 samolotów M28, które są wykorzystywane zarówno przez klientów komercyjnych jak i wojskowych. Samoloty te podejmują szeroki zakres misji w obszarach bez odpowiedniej infrastruktury i utwardzonych pasów startowych, w tym również w terenach wysokogórskich i nadmorskich. Wierzymy, że samolot M28 w wersji MC-145B, zmodyfikowany we współpracy z firmą Sierra Nevada Corporation, dzięki swojej wszechstronności i możliwości wykonywania wielu zadań jest najlepszą opcją skierowaną pod potrzeby misji wojsk specjalnych na całym świecie” – powiedział Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec.

Ponad 100 samolotów M28 zostało wyprodukowanych i dostarczonych do klientów na całym świecie zarówno w wersji cywilnej jak i wojskowej.

http://www.pzlmielec.pl/media/aktualnos ... locie.html



Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: M-28

Post autor: Adam Pawlak » 31 lip 2022, 15:03

Piloci z różnych formacji sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych ćwiczyli w Michigan operowanie z odcinka drogowego. Wśród ćwiczących znalazł się nie tylko personel sił powietrznych, ale także sił specjalnych i gwardii narodowej. Operacji dokonywano na samolotach poddźwiękowych.

Ćwiczenie pod kryptonimem Northern Agility 22-1 przeprowadzono 29 czerwca na wydzielonym 3-kilometerowym odcinku autostrady. Wykorzystano w nim samolotu pola walki A-10 Thunderbolt II należące do Gwardii Narodowej, ale także należące do sił specjalnych C-146A Wolfhound, C-145 Combat Coyote (produkowane w Polsce wersje M28 Skytruck), U-28A Draco i śmigłowce Gwardii Narodowej w tym CH-47 Chinook.

Obrazek

https://defence24.pl/sily-zbrojne/lotni ... na-drogach

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty po II Wojnie Światowej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości