Zdjęcia makiety (prototypu?) LTS owiniętego brezentem pokazują, że to samolot jednosilnikowy, z usterzeniem w układzie V i podkadłubowym wlotem powietrza do silnika. Zdjęcie fragmentu modelu samolotu o podobnej konfiguracji opublikowała w grudniu 2020 agencja RBC. Znajdował się on na biurku wicepremiera Federacji Rosyjskiej Jurija Borysowa (Jednosilnikowy myśliwiec Suchoja, 2021-05-27). Szef Rostiechu, Siergiej Cziemiezow informował wówczas, że koncern projektuje nową uniwersalną platformę bojową – w wariancie załogowym i bezzałogowym – bez środków z budżetu.
W maju 2021 agencja TASS, powołując się na źródło w przemyśle lotniczym, poinformowała, że Kompania Suchoj pracuje nad pierwszym rosyjskim jednosilnikowym lekkim myśliwcem taktycznym stealth o prędkości naddźwiękowej. Samolot ma mieć masę startową do 18 tys. kg i rozwijać prędkość maksymalną ponad Ma2. Wyjątkową zwrotność i charakterystyki startu i lądowania ma mu zapewniać dysza silnika z odchylaniem wektora ciągu. Stosunek ciągu do masy samolotu jest nie mniejszy niż 1.
W LTS szeroko mają zostać wykorzystane technologie opracowane dla wielozadaniowego myśliwca stealth Su-57. Kompania Suchoj ma w nim zastosować nowy napęd z silnikiem izdielie 30. Jednak w prototypie użyto zapewne znanego już silnika AL-31FN serii 3 lub 4. Rosyjscy analitycy uważają, że LTS będzie oferowany przede wszystkim klientom zagranicznym, takim jak ZEA, Indie czy Argentyna.


https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34136
W rosyjskim Internecie pojawiło się pierwsze zdjęcie makiety (prototypu?) jednosilnikowego samolotu bojowego nowej generacji Kompanii Suchoj, najprawdopodobniej powstałego w ramach programu LTS. To skompilowany obraz z krótkiego nagrania video. Na usterzeniu widoczny jest numer RF-00075, a za kabiną niebieski 75. Może to wskazywać na to, że oznaczenie nowego samolotu to Su-75.
Oficjalna inauguracja samolotu ma mieć miejsce podczas MAKS-2021 w Żukowskim pod Moskwą. Makietę umieszczono w specjalnym hangarze Kompanii Suchoj kilka dni temu, 15 lipca 2021 (LTS w Żukowskim, 2021-07-17). W filmie promocyjnym Rostiechu, w skład którego wchodzi Kompania Suchoj, oraz na hangarze, w odniesieniu do samolotu (programu) używa się nazwy CheckMate.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34144
W dniu inauguracji MAKS-2021 prezydentowi FR Władimirowi Putinowi zaprezentowano nowy rosyjski samolot bojowy – Suchoj CheckMate (szach mat). Ujawniono też niektóre jego parametry. Fotografowie towarzyszący Putinowi wykonali pierwsze oficjalnie zdjęcia wystawionej w specjalnej hali makiety
CheckMate ma osiągać prędkość Ma1,8-2. Jego projektowany zasięg wynosi 3 tys. km, a pułap praktyczny 16,5 km. Samolot ma przenosić 7,4 t uzbrojenia. Przeciążenie maksymalne to g8.
W kabinie CheckMate ma znaleźć się panoramiczny, dotykowy wyświetlacz. W systemie kierowania misją zaimplementowano inteligentne algorytmy, które mają wspierać pilota. Samolot jest wyposażony w radiolokator AFAR (z aktywnym skanowaniem fazowym) i dookólne czujniki optyczne i radiotechniczne. Zainstalowano też systemy walki radioelektronicznej. Uzbrojenie przenoszone we wnętrzu kadłuba może stanowić 5 pocisków kierowanych klasy powietrze-powietrze, np. R-74M.
Samolot ma być budowany w kilku wersjach. Jedna z nich ma być dwumiejscowa. Przewidywany jest też wariant bezzałogowy. Rosjanie zamierzają oferować CheckMate przede wszystkim na eksport. Ma kosztować 25-30 mln USD.
Według ministra przemysłu i handlu Dienisa Manturowa, nowy rosyjski samolot bojowy ma być gotowy za 4-5 lat. Jego prototyp ma zostać oblatany w 2023. Z kolei wicepremier Jurij Borisow stwierdził, że jest już pierwszy chętny na zakup CheckMate. Rosjanie liczą na to, że sprzedadzą 300 samolotów tego typu.
Zastępca głównego konstruktora CheckMate, Aleksiej Bułatow ujawnił znaczenie liczby 75 na jego burcie. To odwrócona liczba 57 – od oznaczenia Su-57. Prawdopodobnie nowy samolot uzyska więc oznaczenie Su-75.


https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34164
Cztery prototypy Su-75 Checkmate. Pierwszy lot w 2024 roku
https://defence24.pl/technologie/cztery ... -2024-roku