Strona 1 z 1
Zagadka 168
: 08 gru 2020, 22:06
autor: Jacek Waszczuk
Kto pierwszy w samolocie przełamał barierę 3 Ma ?
ODP;
kpt Milburn G. APT USA na Bell X-2 lot wykonano 27.09.1956 a uzyskana prędkość 3370 km/h (3,196 Ma)
Re: Zagadka 168
: 13 gru 2020, 16:46
autor: Jacek Waszczuk
Przelot wykonano na jednym z samolotów serii X
Re: Zagadka 168
: 19 gru 2020, 1:29
autor: Jacek Waszczuk
Wynik nieosiągnięty został na Bell X-2
Re: Zagadka 168
: 19 gru 2020, 23:01
autor: Jacek Waszczuk
Czekam jeszcze na odzew bo odpowiedz zawiera ciekawostkę ale i tragedię na odpowiedź czekam jeszcze jeden dzień
Re: Zagadka 168
: 20 gru 2020, 23:44
autor: Jacek Waszczuk
Barierę 3 Ma po raz pierwszy przełamano na samolocie z serii X (X-2) jako ciekawostka projekt samolotu Bell X-2 powstawał jeszcze zanim Bell X-1 przekroczył barierę dźwięku. Oba samoloty posiadały podobne kadłuby różniły się skrzydłami i napędem. Głównym celem X-1 było przełamanie bariery dźwięku i zbadanie zjawisk z tym związanych. Natomiast X-2 wyposażony w skośne skrzydła i silnik przeszło dwa razy mocniejszy miał posłużyć do badań lotu z prędkościami 2-3 Ma. Zbudowano dwa prototypy X-2 pierwszy został zniszczony po eksplozji zbiorników paliwa podczas lotu podwieszonego pod B-50 drugi prototyp wykonał tylko trzy loty testowe. Loty próbne z prędkościami ponad 2,5 Ma oraz doświadczenia z tunelu aerodynamicznego wykazały że samolot ma problemy w sterowaniu w lotach z najwyższymi prędkościami. Zmiana kierunku lotu w takich warunkach może powodować zaburzenia lotu.
27.09.1956 roku kpt Milburn G. APT rozpędził samolot do rekordowej prędkości 3370 km/h (3.196 Ma) silnik pracował o piętnaście sekund dłużej w stosunku do planu w związku z tym samolot znalazł się zbyt daleko od lotniska. kpt APT postanowił wykonać manewr zawracania przy dużej prędkości i po chwili został zerwany kontakt radiowy. Samolot rozpoczął koziołkowanie, na skutek potężnych przeciążeń pilot stracił przytomność w efekcie samolot rozbił się a kpt APT zginął
Dla ciekawych dwa linki
https://www.historynet.com/the-bell-x-2 ... mach-3.htm
https://www.nasa.gov/centers/armstrong/ ... -DFRC.html