Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął postępowanie mające na celu pozyskanie w trybie negocjacji czterech symulatorów taktycznych maszyn wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Jastrząb z opcją na jeden dodatkowy egzemplarz. W negocjacjach będzie mogło wziąć udział maksymalnie pięciu oferentów, a ocena propozycji w 90% oparta będzie na kryterium ekonomicznym.
Termin składania ofert w tym postępowaniu upływa 15 września, a dostawa i instalacja sprzętu powinna zakończyć się w przeciągu 28 miesięcy od zawarcia umowy. Nowe symulatory mają odwzorowywać aktualną konfigurację polskich maszyn po ich modernizacji do standardu M6.5, zrealizowanej w ramach słynnego kontraktu na pociski JASSM.
Oprócz umożliwienia użycia pocisków manewrujących JASSM i JASSM-ER pakiet ten obejmował m. in. wiele zmian w zakresie oprogramowania i komponentów komputera misji MMC (ang. Multi-Mission Computer). Zyskuje on możliwość szybszego przetwarzania danych i obsługi opcji takich jak Universal Armament Interface (UAI), umożliwiający łatwą integrację w przyszłości uzbrojenia kierowanego nowej generacji na korzystających z niego maszynach.
Polskie Jastrzębie otrzymały też system identyfikacji swój-obcy (IFF) działający w nowym standardzie Mode 5 oraz bardziej odporny na zakłócenia moduł nawigacji satelitarnej GPS. Natomiast modernizacja protokołu wymiany danych Link 16 umożliwiła szybszą transmisję i zwiększyła świadomość pola walki załogi oraz bezpieczeństwo komunikacji. Pozwoli też działać polskim Jastrzębiom w sieciocentrycznych systemach zarządzania polem walki i np. wymianę danych z samolotami F-35.
Nowe symulatory które chce pozyskać Inspektorat Uzbrojenią maja w pełni odwzorowywać te możliwości, zapewniając szkolenie nie tylko w zakresie utrzymania nawyków oraz treningu procedur awaryjnych, ale też tankowania w locie czy użycia uzbrojenia. Co należy zaznaczyć, wymagane jest też „kompleksowego przygotowania personelu latającego do misji bojowych, w tym do wykonywania zadań w ugrupowaniach taktycznych”. Symulatory mają nie tylko umożliwiać szkolenie 4 (z opcją nawet 5) pilotów we wspólnej realizacji misji bojowych, ale też współpracować z innymi symulatorowymi w ramach wspólnej sieci. W przyszłości umożliwi to np. wspólne szkolenie na symulatorach załóg polskich F-16 i F-35 czy ćwiczenia międzynarodowe.
Nowe symulatory mają zastąpić sprzęt pozyskany wraz z maszynami F-16 Jastrząb w 2003 roku w ramach kontraktu, który oprócz samolotów i infrastruktury obsługowej obejmował m. in. infrastrukturę szkoleniową w postaci pojedynczego symulatora misji, dwóch eskadrowych urządzeń treningowych i dwóch symulatorów procedur naziemnych.
Warto przypomnieć, że w 2018 roku odbyła się analiza rynku w temacie pozyskana „taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów samolotów F-16C/D Block 52+". Wzięło w niej udział siedem podmiotów: ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o.; L-3 Technologies Inc.; Elbit Systems Aerospace; Lockheed Martin Corporation; Kenbit Sp.j.; Poland-US Operations Sp. z o.o.; Parasnake.
https://www.defence24.pl/symulatory-dla ... -jastrzebi
Ps Warto zauważyć że wraz z naszymi F-16 kupiliśmy niezbyt rozbudowane zaplecze symulatorowe..."w postaci pojedynczego symulatora misji, dwóch eskadrowych urządzeń treningowych i dwóch symulatorów procedur naziemnych".
Ciekawe jak to będzie wyglądać w przypadku F-35?
Symulatory dla polskich F-16
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Re: Symulatory dla polskich F-16
Post autor: Adam Pawlak » 12 wrz 2020, 15:13
Przy okazji taka ciekawostka
https://aviation24.pl/component/k2/zask ... lotem-f-16
https://aviation24.pl/component/k2/zask ... lotem-f-16
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości