Grupa pasjonatów historii z poznańskiej Ławicy w ciągu roku zbudowała efektowną replikę jednego z pierwszych myśliwców używanych przez polskie lotnictwo - Fokkera DVIII. Teraz chce podnieść poprzeczkę i upamiętnić polskich lotników z okresu Wojny Obronnej 1939 r. i zbudować lekki bombowiec PZL 23 Karaś – taki sam, jak te, które stacjonowały na Ławicy.
Do naszych czasów zachowały się bardzo nieliczne polskie samoloty sprzed wojny – z wojskowych maszyn są to myśliwiec PZL P11c i szkolny PWS-26. Dlatego w ostatnich latach podjęto trud zbudowania kilku modeli w skali 1:1, czyli replik naszych konstrukcji, walczących w 1939 roku.
W Mielcu powstał w 2012 roku PZL37 Łoś, w Pucku można podziwiać model wodnosamolotu Lublin RXIII, a przed Pałacem Jabłonowskich w Dęblinie, gdzie mieści się siedziba władz Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych stanęła replika PZL P11c. Powstają też inne kopie tego ostatniego samolotu. Inna „jedenastka” miała powstać w Poznaniu, ale…
- Nie chcieliśmy budować kolejnej już repliki tego pięknego samolotu, więc pomyśleliśmy o innym typie, również stacjonującym przed wojną na Ławicy, który nie zachował się do naszych czasów – mówi Marek Ciebielski, współorganizator obchodów rocznicy zdobycia Ławicy, szef OSP Os. Kwiatowe i Grupy Historycznej Stacja Lotnicza Ławica. - I wybraliśmy lekki bombowiec PZL 23 Karaś. Karasie latały tu w barwach 34. eskadry rozpoznawczej, która we wrześniu 1939 wykonywała zadania na rzecz Armii „Poznań”, wykonując 48 lotów bojowych.
Pasjonaci z Ławicy przyjęli jednak zadanie trudniejsze od tego, które dotąd wykonali. Myśliwski Fokker jest konstrukcją łączącą metalowy szkielet z płótnem i drewnem. Plany samolotu zakupili w Niemczech, budowali sami, poświęcając czas i środki własne. Karaś jest jednak samolotem większym, metalowym, bez porównania bardziej skomplikowanym. I nie ma do niego żadnych dokładnych planów konstrukcyjnych w skali 1:1.
- Projekt Fokkera pokazał, że nie rzucamy słów na wiatr, więc wierzę, że i tu uda się zaprezentować Wielkopolanom piękną maszynę, jaka kiedyś była częścią historii Ławicy i Poznania – mówi Marek Ciebielski.
- Potrzebna jednak będzie współpraca ze sponsorami, bo nasze prywatne budżety nie udźwigną tego zadania. Budowa według oryginalnej technologii, czyli w pełni z metalu, nie wchodzi w grę, bo koszt wówczas może wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych, dlatego myśleliśmy o zrobieniu kilkuczęściowej formy pod wykonanie części z laminatu. W taki właśnie sposób niedawno zbudowano replikę PZL P11c. Koszt samej formy może wynieść kilkadziesiąt tys. złotych, do tego trzeba dodać materiały, których dla dość dużego samolotu jakim był karaś trzeba zgromadzić sporo. Na razie pracujemy nad kalkulacją kosztów, przy czym zamierzamy jak najwięcej, to co się da – m.in. montaż elementów, malowanie, wykończenie – robić własnymi siłami.
Niewykluczone, że pasjonaci z Ławicy będą zwracali się do firm, będących spadkobiercami przedwojennych marek, które były wykonawcami podzespołów Karasia. To dobra praktyka w środowisku lotniczym, dająca firmom świetną reklamę. Gdy w Niemczech budowano replikę myśliwskiego Focke Wulfa 190, nie było żadnych problemów z zainteresowaniem firm, które kilkadziesiąt lat temu miały udział w budowie oryginałów.
- Bierzemy to pod uwagę – projekt jest bardzo ambitny i wierzę, że znajdziemy do niego partnerów, szanujących historię – dodaje Marek Ciebielski.
https://gloswielkopolski.pl/poznan-pasj ... 1-14708329
Chcą wskrzesić Karasia
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości