Drogowe Odcinki Lotniskowe czyli rezerwowe miejsca bazowania dla polskich jednostek wojskowych w drugiej połowie XX wieku. Wyznaczono co najmniej 21 DOL-i tak by pułki bojowe na wypadek zagrożenia przenieść się w nowe miejsce. Po zmianach politycznych i sprzętowych w naszym lotnictwie w 2003 roku miały miejsce ostatnie starty i lądowania z DOL-u Kliniska
Tymczasem trwają rozważania czy nie powrócić do tego pomysłu w Polsce
https://www.defence24.pl/polskie-mysliw ... og-analiza
A tak było przed laty czyli DOL Kliniska
DOL - e w Polsce
- Jacek Waszczuk
- Posty: 3952
- Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
- Lokalizacja: Wrocław
- Jacek Waszczuk
- Posty: 3952
- Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
- Lokalizacja: Wrocław
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Re: DOL - e w Polsce
Jakby w przyszłości nasze F-35A lądowały na DOL-ach byłoby super Na razie nikt tego nie próbował
- Jacek Waszczuk
- Posty: 3952
- Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
- Lokalizacja: Wrocław
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Re: DOL - e w Polsce
Pierwsze F-35A wylądowały na DOL-uAdam Pawlak pisze: ↑12 wrz 2020, 16:15Jakby w przyszłości nasze F-35A lądowały na DOL-ach byłoby super Na razie nikt tego nie próbował
Dwa samoloty F-35A należące do Luftforsvaret (norweskich wojsk lotniczych) wykonały po raz pierwszy dla tej wersji maszyny operacje z drogowego odcinka lotniskowego. Odbyło się to wczoraj, 21 września 2023, w Finlandii, podczas ćwiczeń z siłami zbrojnymi Finlandii.
Samoloty Luftforsvaret wylądowały na DOL na autostradzie w pobliżu miasta Tervo około godziny 15:00. Wcześniej brały udział we wspólnym szkoleniu z fińskimi samolotami F/A-18. Po wylądowaniu obie maszyny zatankowano bez wyłączania silników. Następnie wystartowały, będąc gotowe do kolejnych misji. Ćwiczenie udowodniło, że F-35A są zdolne do operowania z autostrad, z dala od stałych baz i zaplecza logistycznego.
Wcześniej starty i lądowania z DOL testowali wyłącznie Amerykanie. Używali jednak samolotów F-35B, czyli skróconego startu i pionowego lądowania, która może operować z niewielkich przestrzeni, takich jak okręt lotniczy.
Jak podkreślił dowódca Luftforsvaret gen. dyw. Rolf Folland, wykorzystanie autostrad do operacji lotniczych jest bardzo istotne, ponieważ pozwala rozproszyć siły, utrudniając przeciwnikowi zwalczanie samolotów na ziemi. Jest to cenna zdolność w warunkach wojennych. Generał Folland dodał, że wczorajsze ćwiczenie było przykładem współpracy w regionie nordyckim. Państwa regionu mają potencjał ponad 200 samolotów bojowych, co w połączeniu z możliwością rozśrodkowania zapewnia istotny potencjał bojowy. Członkostwo Finlandii w NATO, a wkrótce także Szwecji, otwiera szerokie pole do współpracy i odstraszania w ramach Sojuszu.
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=41248
Więcej: https://www.forsvaret.no/en/news/press/ ... in-finland
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość