"Świdwińska latarnia lotnicza.

Woj Tas
Posty: 188
Rejestracja: 25 maja 2017, 8:19

"Świdwińska latarnia lotnicza.

Post autor: Woj Tas » 31 sty 2023, 11:16

"Świdwińska latarnia lotnicza" - Hauptleuchtfeuer.
W roku 1926 w Berlinie powstało towarzystwo lotnicze Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft, które praktycznie od razu uruchomiło regularne linie pomiędzy głównymi miastami w Niemczech oraz trasy międzynarodowe. Pierwszą dosyć znaczącą trasą było połączenie z Berlina przez Słupsk (Stolp), Gdańsk (Danzig) i Elbląg (Elbing) do Królewca (Königsberg). Były to czasy kiedy latano tylko w dzień ponieważ radiolokacja była dopiero w początkowej fazie rozwoju i nawigator musiał polegać na swoim wzroku i na papierowej mapie. Pokonanie kilkunastogodzinnej trasy możliwe było tylko latem, gdy dzień jest wystarczająco długi. Aby zapewnić całoroczną obsługę tej rentownej linii Niemcy skorzystali z pomysłu Amerykanów i stworzyli tzw. świetlny szlak, czyli pas latarni biegnący wzdłuż trasy lotu. I właśnie jedną z takich latarni była latarnia lotnicza o numerze 10 w Schivelbein przy Polziner Straße (ul. Połczyńska), umiejscowiona na polu niedaleko ulicy na wysokości cmentarza, tuż przed dzisiejszymi ogródkami działkowymi. Dzisiaj w tym miejscu jest osiedle domków jednorodzinnych.
Na trasie przelotu z Berlina do Królewca zbudowano 26 takich latarni świetlnych. Były to stalowe, ażurowe maszty o wysokości ok. 23,5 m, na szczycie których umieszczony był reflektor świecący pulsującym białym światłem. Maszty stawiano na płaskim terenie o konstrukcji wyższej, a na lokalnych wzniesieniach niższe. Latarnie starano się rozstawiać co 20-30 km bo wtedy widoczność przy dobrej pogodzie wynosiła ok. 50 km i pilot lecąc w nocy widział przed sobą nawet 2-3 latarnie. Każda z 26 latarni emitowała inny sygnał (sekwencyjne białe światło), dzięki temu załoga samolotu mogła w nocy zorientować się w którym miejscu aktualnie znajduje się maszyna.
Oprócz tych typowych latarni lotniczych na trasie zlokalizowane były również mniejsze latarnie emitujące czerwone światło. Umieszczane były na drewnianych konstrukcjach, na zabudowaniach lub samodzielnych podwyższeniach. Trzy z nich zlokalizowane były w Nieder Göhle (Gola Dolna), Nemmin (Niemierzyno) i Groß Rambin (Rąbino). Oprócz tych latarni na obrzeżach miasta było lądowisko awaryjne (Landeplatz).
Powojenny los świdwińskiej latarni jest nieznany.
Załączniki
IMG_20230131_111441.jpg

ODPOWIEDZ

Wróć do „Z kart historii”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości