Myśliwce VI Generacji

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3981
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Myśliwce VI Generacji

Post autor: Jacek Waszczuk » 28 sty 2020, 19:48

W linkowanym tekście opis przyszłej szóstej generacji samolotów myśliwskich

http://zbiam.pl/artyku%C5%82y/mysliwce- ... generacji/

Pokrewny tekst dotyczący planów firm europejskich

https://tech.wp.pl/mysliwiec-6-generacj ... 309939841a

Adam Pawlak
Posty: 891
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Myśliwce VI Generacji

Post autor: Adam Pawlak » 17 wrz 2020, 23:30

:!:
W swoim przemówieniu wygłoszonym drugiego dnia wirtualnej konferencji lotniczej, kosmicznej i cybernetycznej Stowarzyszenia US Air Force (15 września 2020) dr Will Roper, zastępca sekretarza USAF ds. zakupów, technologii i logistyki, ujawnił, że demonstrator samolotu oznaczonego jako Next Generation Air Dominance (NGAD, samolot dominacji powietrznej następnej generacji) rozpoczął próby w locie. Producent samolotu i jego oznaczenie pozostają tajemnicą.

Zbudowaliśmy już pełnowymiarowy demonstrator samolotu do prób w rzeczywistym środowisku i pobiliśmy w ten sposób rekordy. Jesteśmy gotowi, aby rozpocząć budowę i produkcję samolotu nowej generacji w sposób, jaki nigdy wcześniej nie miał miejsca – stwierdził dr Roper cytowany przez Defense News.

Nie wiadomo, czy wspomniany demonstrator jest samolotem załogowym, czy bezzałogowym. Według amerykańskich mediów najprawdopodobniej ma on posłużyć do przetestowania technologii i działań mających na celu zmniejszenie ryzyka i pomoc w walidacji koncepcji mogących stanowić podstawy konstrukcji NGAD. Ostatnio odnotowano także znaczące zwiększenie lotów próbnych w południowo-zachodniej części USA, co może przynajmniej częściowo mieć związek z NGAD.

Niektórzy obserwatorzy zwracają uwagę, że słowa dotyczące bicia rekordów mogą odnosić się do postępów i przełomów związanych z projektowaniem i rozwojem konstrukcji – wiadomo, że w procesie zastosowano najnowsze zdobycze inżynierii cyfrowej. Nie wiadomo też, czy nowy samolot będzie przystosowany wyłącznie do operowania w przestrzeni powietrznej, czy także w kosmosie, co wymagałoby zastosowania nowego silnika o zespolonym cyklu pracy.

W wywiadzie dla Defense News dr Roper poinformował też, że US Air Force przygotowują się do radykalnej zmiany strategii pozyskiwania samolotów wielozadaniowych nowej generacji, w ramach nowego planu, który może wymagać od przemysłu zaprojektowania, opracowania i wyprodukowania nowego samolotu w czasie 5 lat lub krótszym.

1 października oficjalnie rozpocznie działalność nowe biuro, odpowiedzialne za projekt NGAD, w ramach którego różni producenci będą szybko opracowywali małe partie samolotów bojowych, podobnie jak konstruowano samoloty bojowe w latach 1950 (tzw. Century Series). Oznacza to, że zamiast stosowanego obecnie podejścia dopracowywania technologii w miarę upływu czasu w celu stworzenia najlepszego samolotu (jak ma to miejsce w przypadku F-35), USAF chciałyby pozyskać nowe samoloty, z dostępnymi aktualnie technologiami, w ciągu kilku lat. W efekcie wojsko dysponowałoby niewielką liczbą nowych samolotów, a następnie wznowiono by rywalizację między producentami, przedstawiającymi nowe projekty z nowszymi technologiami.

Jak mówi dr Ropper rezultatem takiego podejścia byłaby rodzina samolotów bojowych zdolnych do działań sieciocentrycznych i wykonywania określonych zadań – np. zwalczania przeciwnika za pomocą laserów bojowych, rozpoznania, obserwacji i wywiadu z użyciem najnowocześniejszych urządzeń i sztucznej inteligencji, czy też przenoszenia uzbrojenia kierowanego.

W ten sposób US Air Force, zamiast próbować dopracowywać wymagania, aby sprostać nieznanemu zagrożeniu, jakie pojawi się za 25 lat, szybko wdrożyłyby do eksploatacji samoloty z nowymi technologiami – taka taktyka utrzyma przeciwników, zwłaszcza ChRL i FR, w niepewności.

Wyobraźmy sobie, że co cztery lub pięć lat pojawia się tajemniczy F-200, F-201, F-202, o którym wiadomo tylko, że to prawdziwy samolot, który lata. Teraz przeciwnik musi się zastanowić: Co nowy samolot potrafi podczas walki? Co zostało poprawione? Jak bardzo jest pewien, że ma najlepszy samolot? – podkreśla dr Roper.

Zdaniem Ropera takie podejście do konstruowania NGAD umożliwią trzy technologie: szybkie tworzenie oprogramowania (programiści szybko tworzą, testują i publikują kod, prosząc użytkowników o opinie), otwarta architektura (zdaniem Ropera często jest to sprzęt plug-and-play, a idealnie byłoby, gdyby NGAD miał całkowicie otwartą architekturę, z wymiennymi urządzeniami i możliwością tworzenia oprogramowania przez stronę trzecią) i inżynieria cyfrowa, która dopiero powstaje.

Wprawdzie nowe biuro zajmujące się NGAD dopiero określi ostateczną strategię pozyskiwania nowych samolotów, jednak według Ropera należy przyznać zlecenia na ich zaprojektowanie co najmniej dwóm producentom – mogą to być giganci branży (Boeing, Lockheed Martin czy Northrop Grumman), a także nowe podmioty, dysponujące unikatową, przełomową technologią. Projektowanie, rozwój i testy nowej konstrukcji realizowano by wyłącznie przy użyciu modeli wirtualnych, które następnie posłużyłyby do symulacji procesu produkcji, eksploatacji i obsługi technicznej oraz obliczenia kosztów przedsięwzięcia.

Następnie każdy producent otrzymałby zamówienie na pierwszą partię samolotów. Roper twierdzi, że przemysł może budować rocznie jedną eskadrę, czyli ok. 24 samolotów. W umowie uwzględniono by też opcje dotyczące dodatkowych partii samolotów. Kiedy produkcja już się rozpocznie, należy ogłosić kolejny konkurs i zlecić innym producentom rozpoczęcie projektowania następnego typu samolotu. Air Combat Command uważa, że z operacyjnego i ekonomicznego punktu widzenia byłoby opłacalne posiadanie 72 samolotów danego typu – czyli standardowego skrzydła USAF.

Opierając się na tym, co może zrobić przemysł i co powie mi mój zespół, będziemy musieli ustalić, jak szybko zbudujemy nowy samolot od podstaw. W tej chwili moja ocena to pięć lat. Może się mylę. Mam nadzieję, że uda nam się dokonać tego szybciej. Myślę, że w dłuższej perspektywie będzie to niewystarczające [aby sprostać przyszłym zagrożeniom] – ale [pozyskanie sprzętu w] pięć lat to o wiele lepiej niż teraz – podsumował Ropper.

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31411
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2020, 14:44 przez Adam Pawlak, łącznie zmieniany 2 razy.


Adam Pawlak
Posty: 891
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Myśliwce VI Generacji

Post autor: Adam Pawlak » 26 wrz 2020, 14:20

Sekretarz US Air Force Barbara Barrett poinformowała uczestników konferencji Air Force Association, że w przyszłości wojska lotnicze USA będą wyposażone w statki powietrzne i kosmiczne, uzbrojenie i satelity, które zostaną skonstruowane wyłącznie w postaci cyfrowej i przetestowane wirtualnie, zanim zostaną wyprodukowane.

Aby zainspirować producentów do wykorzystania możliwości, jakie daje inżynieria cyfrowa, USAF ogłaszają nowe oznaczenie systemu uzbrojenia. Samoloty, satelity, systemy uzbrojenia i inny sprzęt wojskowy, które są opracowane cyfrowo, otrzymają prefiks e i będą nazywane eSeries – powiedziała Barbara Barrett.

Pierwszym nowym statkiem powietrznym USAF zaprojektowanym cyfrowo jest samolot szkolenia zaawansowanego Boeing / Saab T-7A Red Hawk (obecnie oznaczany jako eT-7A). Zastosowanie wirtualnych modeli i narzędzi do projektowania skróciło godziny montażu o 80%, a czas tworzenia oprogramowania – o połowę. Od stworzenia pierwszych projektów do oblotu prototypu T-7A minęło zaledwie 36 miesięcy.

W przyszłości coraz więcej projektów sprzętu wojskowego przeznaczonych dla US Air Force ma powstawać dzięki cyfrowemu projektowaniu i próbom. Według przedstawicieli wojska, program cyfrowego pozyskiwania nowego sprzętu będzie w pełni połączonym, kompleksowym środowiskiem wirtualnym, w którym stworzona będzie niemal idealna replikę systemu uzbrojenia.

Zapewni to bezprecedensową szybkość projektowania i pomoże konkurować na technologicznym polu bitwy, umożliwiając zaprojektowanie najlepszego możliwego systemu podczas procesu obejmującego tysiące, a nawet miliony wirtualnych iteracji i wybranie tylko jednego, najlepszego projektu, który zostanie wyprodukowany.

Wielu komentatorów uważa jednak, że nowe oznaczenie wprowadzi niepotrzebne zamieszanie, ponieważ litera E została już przypisana statkom powietrznym przeznaczonym do zadań walki elektronicznej. Zgodnie z nowymi zasadami konstrukcje zaprojektowane cyfrowo byłyby oznaczane np. jako eEA-27, czy eEP-34.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31396

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3981
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Myśliwce VI Generacji

Post autor: Jacek Waszczuk » 30 sty 2022, 15:46


Adam Pawlak
Posty: 891
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Myśliwce VI Generacji

Post autor: Adam Pawlak » 23 sie 2022, 0:01

Air Force Magazine opublikował artykuł o nowym programie Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP) – projektowania zaawansowanego napędu dla myśliwca nowej generacji – Next Generation Air Dominance. Program jest we wstępnej fazie. Trwają analizy, jakie technologie będą potrzebne do tworzenia nowego silnika.

Według informatorów magazynu, program idzie bardzo dobrze. Wstępne projekty mają być gotowe pod koniec bieżącego roku. Na kolejne lata planowane jest prototypowanie i testowanie.

W programie NGAP biorą udział dwaj czołowi amerykańscy producenci silników do samolotów wojskowych – General Electric i Pratt & Whitney. Jednocześnie uczestniczą oni w programie Adaptive Engine Transition Program (AETP). Mają w nim zademonstrować kluczowe możliwości technologiczne, potrzebne do zaprojektowania i zbudowania silników nowej generacji do NGAD. Każde z rywalizujących przedsiębiorstw prezentuje inne podejście do rozwiązań technicznych, które mają być wykorzystane w przyszłości.

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=37708


US Air Force przyznały 5 podmiotom kontrakty o wartości po ok. 975 mln USA na opracowanie prototypów silnika adaptacyjnego do myśliwców nowej generacji. Łącznie ta faza programu ma kosztować blisko 4,9 mld USD. Kontrakty otrzymał General Electric z Cincinnati w Ohio, Pratt & Whitney z East Hartford w Connecticut, Boeing z St. Louis w Missouri oraz Lockheed Martin i Northrop Grumman z Palmdale w Kalifornii

Decyzja Pentagonu oznacza próbę poszerzenie rynku potencjalnych producentów silników lotniczych, który obecnie jest zdominowany przez GE Aviation i Pratt & Whitney, należące do Raytheon Technologies. Prace nad prototypowymi silnikami – w tym projektowanie, analiza, testy na stanowiskach, testowanie prototypów i integracja systemów – mają zostać wykonane do lipca 2032. Obecnie projektowane przez Pratt & Whitney i General Electric Aviation silniki adaptacyjne wykorzystują nowe technologie, takie jak dodatkowy strumień powietrza, w celu poprawy wydajności zużycia paliwa, ciągu i zasięgu.

USAF planują użycie silników adaptacyjnych w zmodernizowanych samolotach bojowych F-35. Później mają być one wykorzystane w samolotach kolejnej generacji. Rozwój nowych silników ma – w zamiarach USAF – powstrzymać upadek zaawansowanej bazy przemysłowej napędów lotniczych w USA.

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=37766

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3981
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Myśliwce VI Generacji

Post autor: Jacek Waszczuk » 11 gru 2022, 19:39

Kolejni gracze włączają się w konstruowanie myśliwców VI generacji

https://geekweek.interia.pl/militaria/n ... Id,6464918

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty po II Wojnie Światowej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości