Spółka AirCorps Aviation, zajmująca się odbudową i obsługą latających zabytków nabyła kolekcję oryginalnych rysunków technicznych projektów wytwórni North American Aviation (m.in. P- 51, B-25, T-6, czy P-82), które były przechowywane w archiwach zakładów w Columbus w stanie Ohio do 1988. Każdy rysunek jest wykonany ręcznie na kalce.
Kiedy w 1988 zakłady North American Aviation (potem Rockwell International) w Columbus zostały zamknięte Ken Jungeberg był szefem działu Master Dimensions. Kiedy usłyszał, że urzędnicy zamierzają spalić wszystkie rysunki techniczne samolotów z czasów II wojny światowej, znajdujące się w archiwum, zaczął pisać listy i dzwonić do swoich przełożonych, domagając się ocalenia rysunków. Zniechęcony odpowiedziami, że nic nie można zrobić, Jungeberg zrezygnował.
Jednak zrządzeniem losu w archiwum, gdzie przechowywano w/w rysunki, pękła rura z wodą i konieczne było jego uprzątnięcie. Mokre rysunki ułożono na podłodze w hali, gdzie pozostały przez następne dwa tygodnie. Po kilkunastu dniach Jungeberg otrzymał telefon, że może przyjechać do zakładów i natychmiast zabrać rysunki, jeżeli obieca, że nigdy nie odda ich na makulaturę.
Jungeberg wynajął ciężarówkę i z pomocą kilku przyjaciół załadował rysunki i zabrał je do stodoły, gdzie rozłożył je i pozostawił do wyschnięcia. Ponieważ rysunki wykonano ołówkiem na bardzo trwałym papierze welinowym, były nieuszkodzone. Gdy rysunki były wystarczająco suche, Jungeberg posortował je, zwinął i zapakował. Część zabrał do swojego domu, a resztę przechowywał w hangarze na lotniskuLebanon-Warren County przez następne trzy dekady.
Przedstawiciele AirCorps Aviation dowiedzieli się o kolekcji Jungeberga wiosną 2019, a w grudniu tego samego roku Ken zgodził się oddać je AirCorps. Nowy opiekun kolekcji planuje skatalogować je i zeskanować, aby mogły być użyte podczas prac renowacyjnych i obsługowych.
Te rysunki zmienią naszą wiedzę o niesamowitych samolotach wyprodukowanych przez North American Aviation podczas II wojny światowej – stwierdził Erik Hokuf, dyrektor generalny AirCorps Aviation. W kolekcji Jungeberga znajduje się wiele rysunków wykonawczych i projektów eksperymentalnych, które później zostaną urzeczywistnione w metalu. Doskonałym przykładem są rysunki wyróżnione prefiksem 73X, które zostały użyte do opracowania słynnego myśliwca P-51 Mustang w zaledwie 120 dni w 1940 i nigdy nie były oglądane przez innych ludzi. Na uwagę zasługuje zwłaszcza rysunek modyfikacji ogona P-51. Spekulowano, że inżynierowie North American Aviation zastanawiali się nad wersją Mustanga przystosowaną do operowania z lotniskowców. Rysunek 109-955033, Projekt haka do lądowania, dowodzi, że tak było w rzeczywistości.
Wiele rysunków jest uważanych za projekty eksperymentalne, ale duża część z nich dotyczy modyfikacji i zmian, które nadal obowiązują w procesach produkcji części i zespołów dla latających zabytków. Trudno jest zrozumieć rysunki z kolekcji, nie widząc ich zastosowania w rzeczywistości i porównując je do znanych nam mikrofilmów – dodaje Ester Aube, specjalista ds. danych w AirCorps.
Co najważniejsze, szczegóły, które zostały zaciemnione podczas wykonywania mikrofilmów można zobaczyć na oryginalnym rysunku w doskonałej jakości. Oprócz oczywistej technicznej wartości rysunków, trudno nie docenić ich z artystycznego punktu widzenia.
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=29975
Więcej: https://www.aircorpsaviation.com/ken-ju ... ollection/
Ocalone rysunki North American
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość