MAGMA

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

MAGMA

Post autor: Adam Pawlak » 08 maja 2019, 23:18

Podczas serii prób w locie bezzałogowca MAGMA, które przeprowadzono na lotnisku Llanbedr i nad północno-zachodnią Walią, zostały przetestowane dwie innowacyjne technologie sterowania lotem, które mogą zrewolucjonizować konstrukcje samolotów przyszłości. Eksperymentalny bsl w układzie bezogonowca został zaprojektowany i opracowany przez naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze we współpracy z inżynierami BAE Systems.

Podczas prób zademonstrowano sterowanie opływem skrzydła (polegające na czerpaniu powietrza z silnika lotniczego i kierowaniu go z prędkością naddźwiękową przez wąskie szczeliny na specjalnie ukształtowaną krawędź spływu skrzydła) i wektorowanie strumienia gazów wylotowych (wykorzystujące strumień powietrza do odchylania gazów wylotowych z silnika) umożliwiające zmianę kierunku lotu.

Urządzenia do sterowania opływem skrzydła i wektorem ciągu zostały wyprodukowane w zakładzie BAE Systems w Samlesbury w Lancashire przy użyciu najnowszych technik drukowania przestrzennego. Po wyprodukowaniu i zamontowaniu pierwszej metalowej części drukowanej przestrzennie w samolocie wojskowym w 2013, zespół BAE Systems był w stanie wykorzystać doświadczenia i wyprodukować z tytanu bardzo dokładne części do samolotu MAGMA, o wcześniej nieosiągalnej grubości ścianek wynoszącej zaledwie 0,5 mm

W/w technologie opracowano w celu poprawy sterowności i osiągów samolotów. Próby zastąpienia ruchomych powierzchni sterowych prostszymi rozwiązaniami torują inżynierom drogę do stworzenia samolotów o lepszych parametrach, które będą miały mniejszą masę, będą bardziej niezawodne i tańsze w obsłudze. Rozwiązania te mogą również poprawić własności stealth samolotów, bowiem zmniejszają liczbę szczelin i krawędzi płatowca, a co za tym idzie – jego skuteczną powierzchnię rozproszenia fal radiolokacyjnych.

Julia Sutcliffe, główna technolog działu BAE Systems Air, powiedziała: MAGMA jest doskonałym przykładem tego, że współpraca ze światłymi umysłami akademickimi może zaowocować przełomowymi badaniami i innowacjami. Nasze partnerstwo z Uniwersytetem w Manchesterze pomogło zidentyfikować najnowocześniejszą technologię, w tym przypadku sterowania lotem bez powierzchni sterowych, i przekształciło to, co rozpoczęło się jako studium wykonalności, w potwierdzoną zdolność w zaledwie kilka miesięcy.

Próby stanowiły część długoterminowej współpracy BAE Systems ze środowiskiem akademickim i rządem Wielkiej Brytanii w celu zbadania i opracowania technologii sterowania lotem statków powietrznych bez powierzchni sterowych, a uzyskane dzięki nim dane zostaną wykorzystane w przyszłych programach badawczych, m.in. przyszłego samolotu bojowego (FCAS). Inne technologie mające na celu poprawę osiągów samolotów są badane w kooperacji z Organizacją ds. Nauki i Techniki NATO

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28028
Więcej: https://www.baesystems.com/en/article/m ... -of-flight


ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty bezzałogowe i maszyny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości