Predator

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Predator

Post autor: Adam Pawlak » 14 lip 2018, 15:10

Bezzałogowiec MQ-9B SkyGuardian to pierwsza maszyna klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), która przeleciała Atlantyk z USA do Wielkiej Brytanii. W locie trwającym 24 godziny i 2 minuty płatowiec przeleciał blisko 7 tys. kilometrów, aby wziąć udział w Royal International Air Tattoo (RIAT), które łączy się z setną rocznicą powstania RAF.

MQ-9B SkyGuardian wystartował 10 lipca 2018 roku z zakładów General Atomics znajdujących się w Grand Forks w Dakocie Północnej, aby 11 lipca o 6:51 wylądować w bazie lotniczej Royal Air Force (RAF) Fairford w Gloucestershire przebywając odległość 3760 mil morskich.

MQ-9B jest najnowszym wcieleniem dronów z rodziny Predator B, dostosowanym do operowania w przestrzeni powietrznej nie tylko zgodnie z wymaganiami wojskowymi, ale również przy spełnieniu cywilnych standardów amerykańskiej Federal Aviation Administration (FAA), czy brytyjskiej Civil Aviation Authority (CAA).

Wersja podstawowa maszyny to MQ-9B SkyGuardian, ale istnieje również wariant SEAGurdian, dostosowany do specyfiki zadań morskich. Bezzałogowiec ten jest owocem pięcioletnich prac finansowanych ze środków własnych firmy, które posłużyły opracowaniu systemów zapewniających bezpieczne i bezkolizyjne funkcjonowanie w przestrzeni dzielonej z innymi statkami powietrznymi.

Maszyna została wybrana przez Wielką Brytanię jako następca obecnie używanych Reaperów, w wersji brytyjskiej nosić będzie oznaczenie Protector RG MK I. Maszyna ta prezentowana jest podczas Royal International Air Tattoo (RIAT) i salonu lotniczego Farnborough, a a transatlantycki przelot z pewnością zwiększy zainteresowanie najnowszym wcieleniem MQ-9B.

https://www.defence24.pl/predator-b-jak ... l-atlantyk

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Predator

Post autor: Adam Pawlak » 16 wrz 2020, 22:34

W dn. 31 sierpnia – 3 września personel 556th Test and Evaluation Squadron przeprowadził próby, których ukoronowaniem było zestrzelenie przy pomocy przenoszonego przez bezzałogowy statek latający MQ-9 Reaper kierowanego pocisku rakietowego krótkiego zasięgu AIM-9X Block 2 Sidewinder celu powietrznego BQM-167, symulującego pocisk manewrujący. Operatorzy stacji kierującej lotem bsl otrzymali namiary celu ze wspólnego wielodomenowego centrum dowodzenia i kierowania (JADC2), wykryli i śledzili go, a następnie wykonali manewry umożliwiające odpalenie AIM-9X.

Taktyka zestrzelenia pocisku manewrującego opierała się na doświadczeniach zdobytych podczas analogicznego zadania wykonanego przez samolot wielozadaniowy F-16, z wykorzystaniem informacji z systemu zarządzania walką (ABMS). Sieciocentryczność i rozwiązania międzydomenowe sprawdzone podczas wcześniejszych prób znacznie skróciły całkowity czas od wykrycia celu do przeprowadzenia oceny strat bojowych.

Ten udany test umożliwia dalsze badania zdolności integracji samolotów i ich awioniki w ramach JADC2, a także zadań obrony powietrznej i innych, wykraczających poza typowe misje antyterrorystyczne wykonywane obecnie przez MQ-9. Ta i następne próby mogą kształtować przyszłość MQ-9, ponieważ nadal zwiększamy jego znaczenie w rywalizacji mocarstw i wspieramy strategię obrony narodowej – stwierdził ppłk Michael Chmielewski, dowódca 556th TES.

Po raz pierwszy MQ-9 zestrzelił cel powietrzny za pomocą AIM-9X w listopadzie 2017.

USAF poinformowały też, że 422nd TES kontynuuje prace związane z obroną przeciwrakietową, opracowując taktykę, technikę i procedury użycia kierowanych pocisków rakietowych AGR-20A APKWS do zwalczania pocisków manewrujących. Przeprowadzono już pierwsze ostre strzelania. Główną zaletą AGR-20A jest znacznie niższa cena w porównaniu z kpr p-p średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, a także możliwość przeniesienia większej liczby pocisków.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31401


ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty bezzałogowe i maszyny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości