Projekt ILX-34

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Projekt ILX-34

Post autor: Adam Pawlak » 24 maja 2018, 13:33

W siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie został dzisiaj podpisany list intencyjny wyrażający wolę współpracy przy realizacji przedsięwzięcia budowy innowacyjnego wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. Sygnatariuszami listu pod honorowym patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii są: Instytut Lotnictwa, Polska Grupa Zbrojeniowa i Agencja Rozwoju Przemysłu. List intencyjny podpisali: dyrektor Instytutu Lotnictwa Paweł Stężycki, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Jakub Skiba i wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu Andrzej Kensbok.

Oficjalne podpisanie dokumentu odbyło się podczas 18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii – 100 lat współpracy nauki z przemysłem pod honorowym patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Agencji Rozwoju Przemysłu. Impreza zgromadziła ponad 200 ekspertów z Polski, Europy i Stanów Zjednoczonych.

Cieszy nas fakt, że Instytut Lotnictwa jest inicjatorem powstania nowego polskiego samolotu w 100-lecie polskiego lotnictwa. To odpowiedni czas na tworzenie nowych wizji. Projekt ILX-34 ma pełne wsparcie badawczo-rozwojowe, technologiczne i merytoryczne ze strony Instytutu Lotnictwa. Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie przy udziale inżynierów Instytutu Lotnictwa nowoczesnego silnika turbinowego – powiedział dyrektor Instytutu Lotnictwa, dr inż. Paweł Stężycki.

Celem projektu jest opracowanie wielozadaniowego, innowacyjnego samolotu turbośmigłowego nowej generacji, zgodnie z przepisami CS-23, o masie startowej nie większej niż 5670 kg. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych oraz kompozytowych skrzydeł i usterzeń (z zastosowaniem opracowanego w Instytucie Lotnictwa zrobotyzowanego procesu wytwarzania wysokowytrzymałych konstrukcji kompozytowych, charakteryzujących się dużą powtarzalnością procesów wytwarzania) ma zapewnić lepsze (w porównaniu z konkurencją) osiągi. Przy prędkości przelotowej 400-450 km/h, na wysokości 12 192 m, z 2 pilotami i 4-8 pasażerami, ILX-34 ma być zdolny do wykonania lotów Paryż-Nowy Jork, Dubaj-Pekin, czy Miami-Sao Paulo.

W projekcie założono, że ILX-34 ma charakteryzować się małym zużyciem paliwa i niższymi bezpośrednimi kosztami operacyjnymi, dzięki zastosowaniu nowoczesnego silnika turbinowego z nowoczesną automatyką sterowania. Nieoficjalnie wiadomo, że jako zespół napędowy zastosowany zostanie silnik Catalyst (o mocy maksymalnej 1190 kW, przeznaczony także dla Cessny Denali,

Samolot będzie przystosowany do operowania z lotnisk o nawierzchni utwardzonej i gruntowych. Wyposażenie awioniczne ma umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy.

Dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu ILX-34 ma zapewniać większy komfort podróży w porównaniu z innymi samolotami tej klasy (Pilatus PC-12, czy Daher TBM 910/930).

W zależności od przeznaczenia, wnętrze samolotu będzie mogło być dowolnie konfigurowane. W standardowej wersji pasażerskiej ILX-34 ma pomieścić 9 pasażerów i 2 pilotów. Inne warianty kabiny to: pasażerska o podwyższonym standardzie (do 8 miejsc), towarowa (3 kontenery EPAl 2/3), pasażersko-towarowa (4 pasażerów i 2 kontenery), sanitarna (2 pary noszy i 2 członków personelu medycznego) i szkoleniowa. Niewykluczone jest też opracowanie wersji obserwacyjnej dla wojska i służb porządku publicznego.

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25268

Więcej:
https://ilot.edu.pl/instytut-lotnictwa- ... ji-ilx-34/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty po II Wojnie Światowej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości