Portal Aviapro przekazał informację, że w okolicy Syrty w Libii dwa myśliwce MiG-29 zniszczyły w ostatnich dniach lipca 2020 roku tureckie baterie przeciwlotnicze Hawk. Potwierdzenie tego komunikatu będzie oznaczało, że rosyjskie MiG-i mogą być nadal bardzo skuteczne, nawet w najtrudniejszych misjach – zwalczania systemów obrony powietrznej.
Informacja przekazana przez Aviapro i cytowana przez kilka innych portali jest mało precyzyjna. Wiadomo z niej jedynie, że dwa samoloty myśliwsko-bombowe MiG-29 zaatakowały system obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu (prawdopodobnie typu MIM-23 Hawk), który został rozmieszczony przez Turków w okolicach Syrty. Nalot miał przeszkodzić w przygotowaniach do ataku na to libijskie miasto, prowadzonych przez turecką armię i siły podległe pod Rząd Jedności Narodowej (GNA).
Według niepotwierdzonych jeszcze informacji uderzenie przeprowadzono w taki sposób, że obrona przeciwlotnicza nie zdołała użyć uzbrojenia. Przypuszcza się więc, że radary systemu nie zdołały wykryć nadlatujących samolotów, prawdopodobnie z powodu stosowania silnych zakłóceń elektronicznych. Jak na razie podawane są różne dane o stratach, jakie tureckie wojska poniosły w wyniku nalotu. Informatorzy wskazują bowiem zarówno na zniszczenie jednego systemu, jak również (co jest mniej prawdopodobne) na zniszczenie nawet trzech stanowisk ogniowych i jednego systemu.
Nie jest również pewne, kto pilotował atakujące samoloty. Źródła wskazują bowiem na myśliwce MiG-29 przekazane Libijczykom oficjalnie z syryjskich sił powietrznych. Jednak sam sposób przeprowadzenia nalotu, jak również jego skuteczność wskazują bardziej na obecność pilotów rosyjskich. Tym bardziej, że nie był to pierwszy atak tego rodzaju. Szacuje się bowiem, że już trzykrotnie udało się z pomocą „syryjskich” MiG-29 zapobiec tureckiej ofensywie na Syrtę.
Co więcej, na początku lipca 2020 r. doszło do zakończonego sukcesem podobnego nalotu na bronioną przez tureckie baterie przeciwlotnicze Hawk bazę lotniczą Al-Watiya. Zniszczono wtedy cztery „systemy przeciwlotnicze” i również w tym przypadku, bez żadnego przeciwdziałania. Oznacza to, że już wtedy znaleziono sposób na skuteczne zakłócenie tureckich baterii, nie dopuszczając by jej obsługa wystrzeliła rakiety. Atak wykonały co najmniej cztery samoloty odpalając dziewięć pocisków rakietowych.
Jak na razie nie pojawiły się jeszcze analizy wyjaśniające, jak to możliwe by często uważane za „przestarzałe” samoloty MiG-29 mogły się przebić przez natowskie systemy przeciwlotnicze, dodatkowo przy braku przeciwdziałania. W tym przypadku nie można bowiem mówić o niewyszkolonej obsłudze, czy o złym stanie technicznym systemów uzbrojenia. Nikt rozsądny nie wysyła bowiem na misje zagraniczne niesprawnego sprzętu bez odpowiednio wytrenowanych operatorów.
Może to więc być kolejny dowód na to, że samoloty MiG-29 mają jeszcze bardzo duży potencjał bojowy, jeżeli się je wyposaży w nowoczesne uzbrojenie precyzyjne oraz pilotują je dobrze wyszkoleni piloci, stosujący dodatkowo odpowiednią taktykę.
https://defence24.pl/mig-29-nadal-skute ... zniszczone
MiG-29
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Wróć do „Samoloty po II Wojnie Światowej”
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości