F-16

Adam Pawlak
Posty: 712
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

F-16

Post autor: Adam Pawlak » 26 sty 2018, 20:08

Samolot F-16 każdy zna, tak więc opis można sobie odpuścić.
Trochę o najnowszej wersji F-16 Block 70 Super Viper

Koncern Lockheed Martin potwierdził sprzedaż do Bahrajnu za sumę 2,3 mld dolarów 16 samolotów F-16 Block 70 Super Viper. Jest to najnowsza wersja tego myśliwca, czerpiąca szeroko z technologii stosowanych w maszynach 5. gen F-35. Wraz z 20 samolotami F-16C/D zmodernizowanymi do wersji F-16V mają one stanowić trzon sił powietrznych tego kraju.

Kontrakt dotyczący samolotów myśliwskich dla Bahrajnu został zawarty jeszcze w ubiegłym roku, jednak dopiero obecnie ujawniono szczegóły. Kraj ten zamiast zapowiadanych wcześniej F-16V, zdecydował się ostatecznie na samoloty F-16 Block 70 (Super Viper). Jest to wersja oparta na F-16IN opracowanym z myślą o produkcji dla Indii i posiadającym szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST czy radar AESA AN/APG-80.

F-16 Block 70 szeroko wykorzystuje rozwiązania stosowane w F-35 a nawet F-22. Super Vipery powstają od podstaw w odróżnieniu od F-16V, który został opracowany jako wariant głębokiej modernizacji dla znajdujących się w służbie F-16C/D.

Ponieważ Indie nie zdecydowały się na razie na F-16 Block 70, i to pomimo zwarcia umowy dotyczącej produkcji w tym kraju maszyn we współpracy z Tata Advanced Systems Limited, Bahrajn stanie się prawdopodobnie pierwszym użytkownikiem Super Viperów. Maszyny będą produkowane w zakładach koncernu Lockheed Martin w Greenville (Południowa Karolina), gdzie przeniesiono produkcję F-16 z Fort Worth (Texas) aby zwiększyć produkcję F-35. Maszyny przeznaczone dla Bahrajnu będą wyposażone w nowe stacje radiolokacyjne AESA typu AN/APG-83, konforemne zbiorniki paliwa i zmodyfikowaną architekturę awioniki.

http://www.defence24.pl/wiadomosci/bahr ... uper-viper

Adam Pawlak
Posty: 712
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: F-16

Post autor: Adam Pawlak » 20 kwie 2018, 23:14

Departament Stanu USA zatwierdził możliwość sprzedaży Słowacji 14 zaawansowanych samolotów F-16 Block 70 lub 72. Samoloty mogłyby zastąpić obecnie używane na Słowacji samoloty MiG-29.

Chodzi o nowo wyprodukowane samoloty określane, jako F-16 Block 70/72 w konfiguracji V. Maszyny mają być wyposażone radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar oraz silnik General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100. Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść 2,91 miliarda dolarów.

Przeznaczone dla Słowacji F-16 mają reprezentować typową NATO-wską konfigurację, wyposażone w m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS). Inny sprzęt to celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.

W skład wartości kontaktu może wejść również uzbrojenie: pociski średniego zasięgu AIM-120C7 (30), pociski krótkiego zasięgu AIM-9X (100) a także zestawy konwersji bomb na uzbrojenie precyzyjne Paveway II (skrzydlate bomby naprowadzane laserowo) i JDAM (bomby z kombinowanym naprowadzaniem INS/GPS) oraz przeznaczone do konwersji bomby rodziny Mk 80. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar I dipoli AN/ALE-47.

Radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar powstały na bazie rozwiązań radaru AN/APG-81 z samolotu F-35, został wybrany m.in. do instalacji na 72 samolotach F-16CM/DM CCIP używanych przez US Air National Gauard do ochrony przestrzeni powietrznej kontynentalnej części USA oraz przez Tajwan w procesie modernizacji samolotów F-16AM/BM.

Z kolei na przełomie stycznia i lutego br. resort obrony Słowacji poinformował, że wybór zostanie dokonany pomiędzy myśliwcami F-16 (których dotyczy informacja) oraz Gripen. Dość prawdopodobne jest podjęcie decyzji jeszcze w tym roku. Bratysława zwiększa obecnie wydatki na obronę. Mają one stopniowo rosnąć z 1,1-1,2 proc. PKB do 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Podniesienie wydatków na obronę znacząco zwiększa szanse Słowacji na realizację programu nowego samolotu.

http://www.defence24.pl/f-16-dla-slowacji

Adam Pawlak
Posty: 712
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Nowa linia montażowa

Post autor: Adam Pawlak » 04 maja 2019, 15:37

Widać że F-16 w dalszym ciągu bardzo dobrze się sprzedaje

Lockheed Martin oficjalnie otworzył nową linię montażową w Greenville dla F-16, gdzie jeszcze w tym roku rozpocznie się montaż F-16 Block 70, które w ubiegłym roku zamówiły władze Bahrajnu.

Jak podkreślają przedstawiciele Lockheed Martin, Greenville stało się nowym domem dla produkcji myśliwców F-16. Na wyposażeniu nowej linii znajduje się sprzęt, z którego Lockheed Martin korzystał wcześniej w zakładach w Fort Worth. Koncern wygospodarował tym sposobem w Teksasie więcej miejsca do produkcji myśliwców 5. generacji F-35. Otwarcie nowej linii montażowej w Karolinie Południowej ma się wiązać ze stworzeniem ok. 400 miejsc pracy.

Zgodnie z deklaracjami koncernu, zapotrzebowanie na F-16 i F-16V ciągle rośnie. Pierwszym nabywcą wersji Block 70 w czerwcu 2018 roku był Bahrajn (i to właśnie produkcją maszyn dla tego kraju zajmą się w pierwszej kolejności zakłady w Greenville). Kolejna na liście jest Słowacja, która w grudniu 2018 podpisała LoA dotyczący pozyskania 14 maszyn F-16 Block 70 (to największy kontrakt zbrojeniowy w historii Bratysławy, a słowackie siły powietrzne staną się pierwszym użytkownikiem najnowszej wersji F-16 w Europie). Trwają również negocjacje dotyczące sprzedaży tych myśliwców, a dokładnie ośmiu z nich, Bułgarii, a zgodę na pozyskanie 25 nowych F-16 Block 72 oraz upgradów do F-16V uzyskały władze Maroka.

Do tej pory Lockheed Martin wyprodukował 4,588 maszyn F-16 w różnych wersjach. W służbie pozostaje ok 3 tys. myśliwców, które prowadzą działania na rzecz 25 krajów.

Na początku kwietnia br. Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej podkreślał, że koncern chce zwiększyć udział polskich zakładów w obsłudze F-16. "Pracujemy nad tym szczególnie z WZL-2 w Bydgoszczy" - dodał.

Jak informował Defence24.pl na początku bieżącego miesiąca, w naszym regionie jest coraz więcej użytkowników F-16 w różnych wersjach. Polska ma najdłuższe doświadczenie w tym zakresie, dołączyła już do niej Rumunia, która rozważa dalsze zakupy. Słowacja w ubiegłym roku, jak wspomniano wcześniej, zawarła umowę na F-16 Block 70 i czeka na dostawy, a kolejni potencjalni klienci to Chorwacja i - tak wspomniana wcześniej - Bułgaria.

https://www.defence24.pl/przemysl/nowy- ... -montazowa

Adam Pawlak
Posty: 712
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: F-16

Post autor: Adam Pawlak » 02 maja 2020, 23:26

US Air Force poinformowały, że 23 kwietnia 2020 samolot wielozadaniowy F-16C Block 50 nr 91-0343 z 480th Fighter Squadron 52nd Fighter Wing z bazy lotniczej Spangdahlem w Niemczech przekroczył 10 tys. godzin nalotu. To drugi w historii myśliwiec tego typu, który zasłużył na znak 10K FH. Pierwszym był F-16C z bazy Misawa w Japonii.

F-16C Block 50 nr 90-0808 z 14th FS/35th FW z Misawa AB osiągnął nalot 10 tys. godzin 10 czerwca 2019. Taki wynik był możliwy po 26 latach 11 miesiącach eksploatacji. Myśliwiec ze Spangdahlem potrzebował 2 miesiące mniej.

Według Stars and Stripes utrzymanie F-16C nr 91-0343 w stanie zdatnym do lotu wymagało ok. 190 000 godzin pracy obsług naziemnych. Obsługi obejmowały bieżące czynności konserwacyjne, kontrole, wymiany opon i oleju, tankowanie, drobne naprawy i dokładne kontrole. Łatwo wyliczyć, że godzina lotu wymagała 19 godzin prac obsługowych. Rekordowy samolot był pierwszym F-16C Block 50 dostarczonym do Europy. Uczestniczył m.in. w operacjach nad Irakiem i Syrią.

Lot, w którym została przekroczona granica 10 tys. h, wykonał zastępca dowódcy 480th Fighter Squadron, Col. Jason Hokaj. Po wylądowaniu powiedział on, że większość żołnierzy obsługujących rekordowy myśliwiec, ma mniej lat niż sam samolot. Ocenił, że tylko jedna czwarta jest od niego starsza.

Pierwotnie planowany resurs F-16C/D wynosił 8 tys. h. Jednak dzięki wielu modyfikacjom, w tym programowi F-16 Service Life Extension Program (SLEP), rozpoczętemu w 2017, wydłużono go do 12 tys. h. SLEP obejmuje 12 dużych zmian konstrukcyjnych w kadłubie i skrzydłach (łącznie 350 modyfikacji struktury). Zmiany mają umożliwić utrzymanie F-16C/D w eksploatacji do 2045-2048, gdy powinny one zostać w całości zastąpione przez samoloty nowej generacji F-35.

Modernizacja F-16C/D w ramach programu SLEP jest prowadzona w Hill AFB. Prace nad każdym płatowcem trwają ok. 9 miesięcy. Jej koszt wynosi 2,4 mln USD.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30441

Adam Pawlak
Posty: 712
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: F-16

Post autor: Adam Pawlak » 17 sie 2020, 23:24

Według źródeł lokalnych i niektórych agencji, 14 sierpnia 2020 Tajwan formalnie zamówił w USA 66 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D(V) Block 70. Transakcję zawarto po jej zaakceptowaniu przez Kongres USA. Zapytanie w tej sprawie DSCA (Defense Security Cooperation Agency) skierowała w sierpniu 2019. Wartość samolotów z pakietem serwisowym, szkoleniem itp. został wówczas wyceniony na maksymalnie 8 mld USD. Póki co, oficjalnie nie podano ostatecznej wartości kontraktu.

Oficjalnie stroną umowy jest TECRO (Taipei Economic and Cultural Representative Office) w Waszyngtonie. To przedstawicielstwo Republiki Chin (Tajwanu) w USA. ChRL już uznała kontrakt za amerykańską prowokację. Chińscy analitycy oceniają, że administracja Donalda Trumpa przekroczyła czerwoną linię w sprawie stosunków z wyspą Tajwan, jak na kontynencie jest nazywana Republika Chin. Chińczycy grożą, że jeśli wybuchnie otwarty konflikt, zniszczą tajwańskie lotniska i ośrodki dowodzenia, zanim jakiekolwiek samoloty bojowe na wyspie zdążą wystartować.

13 sierpnia 2020 Pentagon ogłosił, że Lockheed Martin otrzymał wart 62 mld USD (!), 10-letni ramowy kontrakt na produkcję samolotów F-16 do zagranicznej sprzedaży wojskowej (FMS, Foreign Military Sales). Początkowe zamówienie dotyczy 90 samolotów. Według nieoficjalnych źródeł, poza Tajwanem, dotyczy Maroka, który zamówił 24 F-16V. Pierwsze kontrakty mają zostać zrealizowane do końca 2026. Pentagon zamierza zapłacić LM za jego udział w budowie 90 F-16V 4,941 mld USD. Kolejne zamówienia mogą dotyczyć Bułgarii (8 F-16 za 1,16 mld USD) i Słowacji (14 F-16).

Niedawno przedstawiciele Lockheed Martina oceniali, że zdołają sprzedać jeszcze ogółem aż 400 F-16. Nowe F-16 są montowane w nowym zakładzie Lockheed Martina w Greenville w Karolinie Południowej. Został on otwarty w kwietniu 2019.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31186

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 2917
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: F-16

Post autor: Jacek Waszczuk » 18 sie 2020, 21:47

Wygląda na to iż produkcja F-16 przekroczy 5000 maszyn

Adam Pawlak
Posty: 712
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: F-16

Post autor: Adam Pawlak » 24 sty 2021, 15:03

W bazie lotniczej greckich Polemiki Aeroporia (wojsk lotniczych) Tanagra 17 stycznia 2021 oblatano pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy F-16C Block 52+ ze składu 335 Mira (eskadry) Tigris zmodernizowany przez zakłady Hellenic Aerospace Industries do standardu F-16V Block 70/72. Podczas 61-minutowego lotu za sterami samolotu zasiadał amerykański pilot, a w powietrzu towarzyszył mu grecki F-16D Block 52.

Prace modernizacyjne rozpoczęły się w styczniu 2020. Jeżeli samolot przejdzie pomyślnie proces certyfikacji, obejmujący m.in. 10 h lotów w Tanagra, zostanie następnie przebazowany do USA, razem z trzema innymi F-16 USAF, znajdującymi się obecnie w zakładach SABCA w belgijskim Gosselies.

W trakcie przelotu F-16, w kabinach których zasiadać mają dwaj piloci USAF i dwaj piloci Lockheed Martina, będą pobierały paliwo z amerykańskich tankowców. Plany zakładają, że samoloty przylecą do USA 5 lutego 2021.

W grudniu 2018 grecki minister obrony Nikos Panagiotopoulos zapowiedział, że modernizacja 84 greckich F-16C/D Block 52+ i Block 52+ Advanced do standardu F-16V Viper 70/72 ma zostać zakończona do 30 czerwca 2027. Wartość kontraktu wynosi prawie miliard USD

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=32526

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 2917
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: F-16

Post autor: Jacek Waszczuk » 02 lut 2021, 22:04

Piętnaście lat polskich F-16 czy pora pomyśleć o modernizacji. W linku ciekawy tekst od Jacka Simińskiego

https://www.defence24.pl/polskie-f-16-p ... cje-raport

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty po II Wojnie Światowej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość