Boeing 737

Adam Pawlak
Posty: 672
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Boeing 737

Post autor: Adam Pawlak » 04 lip 2020, 20:59

Inspektorzy i piloci Federalnej Administracji Lotniczej (FAA), 1 lipca, zakończyli próby w locie samolotu komunikacyjnego 737 MAX, wymagane do jego ponownej certyfikacji i zezwolenia na powrót do eksploatacji.

Przez trzy dni (29 czerwca – 1 lipca) prototypowy Boeing 737 MAX 7 wykonał loty trwające odpowiednio 2 godziny, 4 godziny i 1 godzinę i 37 minut. W ich trakcie piloci i inżynierowie FAA ocenili zaproponowane przez Boeinga zmiany w układzie wspomagania stateczności zabezpieczającym przed przeciągnięciem (Maneuvering Characteristics Augmentation System, MCAS), którego wadliwe działanie było przyczyną dwóch katastrof samolotów 737 MAX 8, w których zginęło 346 osób.

Wprowadzone aktualizacje mają zapewnić, że MCAS nie zostanie włączony po zarejestrowaniu sygnału tylko z jednego czujnika kąta natarcia i nie będzie można włączać MCAS wielokrotnie. Boeing zmodernizował całą architekturę oprogramowania układu sterowania lotem, dzięki czemu dane są teraz pobierane z obydwu komputerów układu sterowania lotem.

Inspektorów FAA czekają teraz analizy danych zebranych podczas w/w lotów i ocenienie, czy wyposażenie 737 MAX działa zgodnie z oczekiwaniami i spełnia wszystkie przepisy bezpieczeństwa. Personel FAA, wraz z Techniczną Radą Doradczą, złożoną z ekspertów z kilkunastu międzynarodowych organów nadzoru bezpieczeństwa lotniczego i NASA, dokona również przeglądu ostatecznej dokumentacji projektowej samolotów rodziny 7373 MAX.

Równolegle FAA, wraz z panelem przedstawicieli władz lotnictwa cywilnego z Kanady, Europy i Brazylii, oceni minimalne wymagania dotyczące szkolenia pilotów i instrukcji użytkowania w locie, wyda projekt raportu (który można będzie publicznie komentować), a następnie przygotuje raport końcowy na temat wymaganych minimalnych standardów szkolenia załóg lotniczych 737 MAX, uwzględniających także szkolenie w kompleksowym symulatorze lotu.

Następnie FAA wyda dyrektywę zdatności do lotu, informującą linie lotnicze, jakie aktualizacje muszą zostać wprowadzone w ich samolotach. Wdrożenie tych zaleceń jest niezbędne do zakończenia uziemienia 737 MAX.

Jednak nawet wówczas przewoźnicy mogą potrzebować kilku miesięcy, zanim MAX-y wznowią regularne loty komercyjne, ponieważ FAA będzie musiała zatwierdzić programy szkolenia pilotów każdej linii lotniczej, po których konieczne będzie przeprowadzenie szkolenia symulatorowego dla tysięcy pilotów. FAA musi również przeprowadzić własnymi siłami przeglądy każdego z kilkuset MAX-ów, które Boeing wyprodukował od czasu uziemienia typu, oczekujące na dostarczenie odbiorcom. Tak więc powrót 737 MAX do regularnej eksploatacji może potrwać rok lub dłużej

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30878

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 2561
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Boeing 737

Post autor: Jacek Waszczuk » 05 lip 2020, 17:24

Dla Boeinga to dwa lata zastoju, bo Max-y uziemiono w marcu 2019

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 2561
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Boeing 737

Post autor: Jacek Waszczuk » 23 lip 2020, 22:51


Adam Pawlak
Posty: 672
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Boeing 737

Post autor: Adam Pawlak » 29 lip 2020, 22:14

Poniekąd skutki pandemii. Samoloty muszą latać...

23 lipca 2020 amerykańska Federal Aviation Administration (FAA) wydała obowiązkową dyrektywę zdatności (Emergency Airworthiness Directive) nr 2020-16-51 o konieczności niezwłocznego wykonania przeglądów zaworów w 5. stopniu sprężarek silników samolotów Boeing 737 modeli 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900 i -900ER. Okazuje się, że w czterech udokumentowanych awariach następowała blokada zaworu w trakcie pracy silnika z największym ciągiem w trakcie wznoszenia po starcie. Po wejściu na wysokość przelotową i zmniejszeniu ciągu silnika zawór się nie zamykał, co powodowało pompaż sprężarki i wyłączenie silnika. Pilotom nie udawało się ponownie włączyć silnika i byli zmuszeniu do awaryjnego lądowania na najbliższym lotnisku.

15 lipca br. w trakcie lotu z Seatlle do Austin w Teksasie wystąpiła taka awaria w samolocie Alaska Airlines i piloci zdołali wylądować bezpiecznie. Jednak FAA nie podała szczegółów pozostałych trzech incydentów.

FAA stwierdziła, że przyczyną awarii jest korozja zaworów w samolotach, które przez dłuższy czas nie były użytkowane, głównie z powodu obostrzeń związanych z epidemią SARS-CoV-19. W związku z tym amerykański nadzór lotniczy zarządził obligatoryjne przeglądy we wszystkich samolotach, które nie latały przez co najmniej 7 dni i nie wykonały więcej niż 10 lotów po ich wznowieniu. Przeglądy należy wykonać w ponad 2 tys. Boeingach 737.

FAA oceniło sytuację, jako bardzo poważną, gdyż równie dobrze mogły ulec awarii od razu oba silniki w danym samolocie, co skutkowało by awaryjnym lądowaniem w terenie przygodnym.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31029

Adam Pawlak
Posty: 672
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Boeing 737

Post autor: Adam Pawlak » 15 wrz 2020, 22:37

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) poinformowała, że zakończyła testy w locie samolotu Boeing 737 MAX ze zmodyfikowanym oprogramowaniem. Amerykański koncern musiał je zmodyfikować po dwóch katastrofach samolotów tego modelu, w których zginęło 346 osób. Boeingi 737 MAX nie latają komercyjnie już od ponad roku.

EASA testowała Boeinga 737 MAX w kanadyjskim Vancouver. To niedaleko od Seattle w USA, gdzie znajduje się główny ośrodek produkcyjny i badawczy amerykańskiego koncernu. W ten sposób Agencja dostosowała się do ograniczeń podróży do USA związanych z tzw. pandemią koronawirusa.

Teraz specjaliści EASA będą analizować uzyskane wyniki i informacje uzyskane od Boeinga, w ramach przygotowań dla Rady ds. Oceny Operacji (Joint Operations Evaluation Board, JOEB). JOEB ma rozpocząć się w przyszłym tygodniu w Londynie, Gatwick w Wielkiej Brytanii.

Od regulatora z Kolonii w dużym stopniu zależy ewentualny powrót samolotów modelu 737 MAX do latania i terminy odpowiednich decyzji. Boeing ogłosił niedawno, że ma nadzieję, iż powrót nastąpi w czwartym kwartale 2020. Niezależni analitycy oceniają jednak, że jest to mało prawdopodobne. Uzyskanie odpowiednich zgód, modernizacje wszystkich samolotów i szkolenia załóg potrwają bowiem zapewne jeszcze wiele miesięcy.

- EASA stale pracuje, w ścisłej współpracy z FAA i Boeingiem, aby jak najszybciej przywrócić Boeingi 737 MAX do służby. Ale nastąpi to tylko wtedy, gdy będziemy przekonani, że jest on bezpieczny – oświadczyła Agencja na swojej stronie internetowej.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31376

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 2561
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Boeing 737

Post autor: Jacek Waszczuk » 17 wrz 2020, 14:21

Tekst w Washington Post związany z tematem

https://www.washingtonpost.com/local/tr ... story.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty po II Wojnie Światowej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość