Boeing X-37

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Boeing X-37

Post autor: Adam Pawlak » 19 wrz 2020, 11:35

Przewodniczący US National Aeronautic Association Jim Albaugh ogłosił, że nagrodę Roberta J. Colliera (ang. Collier Trophy) za 2019 zdobył zespół, który skonstruował bezzałogowy samolot kosmiczny Boeing X-37B.

X-37B jest wynoszony na orbitę wokółziemską za pomocą rakiety nośnej i w swojej ładowni przenosi wyposażenie rozpoznawcze US Air Force. Po zakończeniu misji ląduje na pasie lotniskowym, dzięki czemu znacząco są zmniejszane koszty odzysku pojazdu ze względu na brak konieczności organizowania i finansowania odpowiednio licznego zespołu statków i okrętów koniecznych do asystowania w procesie lądowania na wodzie innych amerykańskich obiektów kosmicznych.

W finale konkursu za 2019 brało udział 9 zespołów, które konkurowały o główną nagrodę przeznaczoną dla tych, którzy mają największe osiągnięcie w aeronautyce lub astronautyce w Ameryce, w zakresie poprawy osiągów, wydajności i bezpieczeństwa pojazdów powietrznych lub kosmicznych, których wartość została dokładnie wykazana podczas rzeczywistego użytkowania w poprzednim roku.

W 1910 Ernest Wise Keyser wykonał rzeźbę Aero Club of America Trophy na zlecenie Roberta J. Colliera, wydawcy magazynu Collier's Weekly. Pierwszą Collier Trophy otrzymał w 1911 Glen H. Curtiss za zbudowanie poprawnie latającego wodnosamolotu. Na liście laureatów są Orville Wright i Howard Hughes oraz wielu konstruktorów wraz ze swoimi zespołami, gdyż współcześnie trudno jest w pojedynkę dokonać jakiegoś przełomu w technice lotniczej.

Rozwój lotnictwa, od samych początków był wspierany przez nagrody fundowane przez entuzjastów lotnictwa i ówczesne media. Przykładowo, pierwszy przelot samolotem nad kanałem La Manche przez Louisa Bleriota był inspirowany chęcią zdobycia nagrody ufundowanej przez brytyjski dziennik Daily Mail.

Od 1913 rozwój wodnosamolotów był inspirowany przez gratyfikacje finansowe związane z możliwością zdobycia Pucharu Schneidera, co skutkowało tym, że w latach 1920-1930. wodnosamoloty zawodnicze były szybsze od ówczesnych samolotów myśliwskich. W latach 1930. w Europie organizowano Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych – Challenge, które dały olbrzymi impuls rozwojowy dla samolotów lotnictwa ogólnego przeznaczenia, w tym umożliwiły powstanie wielu polskich samolotów takich jak RWD-6, RWD-9 czy PZL-19. Co więcej, samolot Messerschmitt Bf 108 stał się protoplastą doskonałego niemieckiego myśliwca Bf 109, który po udanym debiucie w trakcie wojny hiszpańskiej był później produkowany aż do końca II wojny światowej.

Od 1959 brytyjski przemysłowiec Henry Kremer ustanawiał nagrody dla statków powietrznych z napędem mięśniowym, z których pierwszą zdobył w 1977 Paul MacCready konstruując mięśniolot Gossamer Condor, a następnie Gossamer Albatros, który przeleciał kanał La Manche w 1979.

W ostatnich latach nagroda Ansari X PRIZE zainspirowała do rozwoju turystyki kosmicznej, a nagroda Google Lunar X Prize dała impuls do prac nad systemami kosmicznymi zdolnymi do dostarczenia na powierzchnię Księżyca łazików badawczych.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31218

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Boeing X-37

Post autor: Adam Pawlak » 19 wrz 2020, 11:37

W trakcie konferencji AFA ASC 2020 Boeing pokazał otwarcie komory ładunkowej bezzałogowego samolotu kosmicznego X-37B. Film pokazuje tylko panele słoneczne, które mają odniesienie do patentu Boeinga z 2003 (US6581883B2).

Jednak ważniejsze jest to, czego nie pokazano. Kadłub X-37B ma długość ok. 9 m, a więc jego komora ładunkowa ma stosunkowo małe wymiary. W związku z tym nie jest ona odpowiednia dla wyposażenia o dużych możliwościach wykonywania misji rozpoznawczych. Przykładowo, satelity rozpoznania optycznego serii KeyHole i radarowego Lacrosse są wielkości autobusu, a więc są zdecydowanie za duże do przenoszenia przez X-37B. Poza tym, nic nie wiadomo o metodach miniaturyzacji, które umożliwiają spakowanie możliwości ww. satelitów do tak małych rozmiarów, jakie oferuje X-37B.

Do czego więc służy X-37B? Może po prostu tak, jak programy rakiety nośnej SLS i kapsuły załogowej Orion, które nota bene są powieleniem rakiety Saturn V i kapsuły Apollo, tylko z zastosowaniem nowych materiałów, służą podtrzymywaniu upadających koncernów na kroplówce rządu amerykańskiego?

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31417

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Boeing X-37

Post autor: Jacek Waszczuk » 19 wrz 2020, 17:24

Sprawa może mieć jeszcze drugie dno ale się okaże za dwa trzy lata czy coś z tego wyniknie

ODPOWIEDZ

Wróć do „Misje bezzałogowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość