Zespół Akrobacyjny ORLIK

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Zespół Akrobacyjny ORLIK

Post autor: Jacek Waszczuk » 28 mar 2018, 23:41

Zespół utworzyli piloci instruktorzy latający na Orlikach, Pierwszy pokaz w składzie pięciu samolotów miał miejsce podczas Air show w Dęblinie w 1998 roku.

W tym roku podczas Air show w Radomiu minie dwadzieścia lat jak zespół cieszy nas swoim widokiem

Obrazek
1

Obrazek
2

Obrazek
3

Obrazek
4

Obrazek
5

Na start kilka zdjęć o demnie, chwalcie się swoimi zdjęciami

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Zespół Akrobacyjny ORLIK

Post autor: Adam Pawlak » 12 sie 2018, 21:19

Piloci radomskiego zespołu „Orlik” stanęli przed dużym wyzwaniem. Mają szybko przyzwyczaić się do latania zmodernizowanymi samolotami Orlik, na krótko przed wielką defiladą lotniczą 15 sierpnia z okazji Święta Wojska Polskiego oraz 25 i 26 sierpnia podczas pokazów lotniczych Air Show.

Na lotnisko na Sadkowie docierają właśnie egzemplarze samolotów, które przeszły modernizację w zakładach PZL „Warszawa - Okęcie” oraz stosowna dokumentacja techniczna.

- Pewnie, że dla pilotów to jest pewna trudność przystosowanie się do zmienionego otoczenia w kokpicie. Dlatego zaczynamy od przeszkoleń, poza tym będziemy starali się nie mieszać latania jednocześnie na samolotach przed modernizacją i po modernizacji - mówi pułkownik Jan Skowroń, dowódca 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W samolotach Orlik zmieniono wyświetlacze z analogowych częściowo cyfrowe. Parametry lotu wyrażone są obecnie w jednostkach anglosaskich, czyli na przykład w milach, stopach, a nie jak do tej pory w metrach i kilometrach. Odnowione samoloty będą mogły w większym stopniu korzystać z dobrodziejstwa systemu ILS - radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie samolotu. Samolot przejdzie też w najbliższym czasie zmiany, które mają poprawić jego właściwości.

W związku z prowadzoną modernizacją maszyn pojawia się pytanie: czy piloci zdążą na czas z przygotowaniem pokazów z nie byle jakiej okazji. Air Show, które odbędzie się 25 i 26 sierpnia to nie tylko frajda dla pasjonatów lotnictwa, ale w tym roku także najważniejsza impreza towarzysząca obchodom 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego. W najlepszych swoich czasach zespół latał w ośmioosobowym składzie. - Damy radę przygotować pokazy jedynie w sześcioosobowym składzie - mówi Jan Skowroń. Mimo utrudnień związanych z modernizacją sprzętu podczas sierpniowego Air Show publiczność będzie mogła wiele razy podziwiać radomski zespół na niebie. Najpierw piloci wystąpią w towarzystwie historycznego oryginalnego samolotu Harvard. Na takich maszynach szkolili się w Anglii w czasie II wojny światowej polscy piloci zanim przesiedli się na bojowe myśliwce Spitfire Hurricane. Potem Orliki będzie można zobaczyć we własnym programie. Harvardy mają moc niewiele mniejszą od Orlików, ale jednak wspólne latanie z samolotami, które mają już ponad 70 lat jest sporym wyzwaniem dla pilotów radomskich maszyn. Piloci Orlików muszą latać na granicznie małych prędkościach, a dla pilotów Harvardów są to duże szybkości. Za sterami Harvardów zasiądą doświadczeni piloci pasażerskich linii lotniczych Jacek Mainka oraz Marcin Kubrak.

Co dalej z Orlikami?

Samolot PZL 230 Orlik to polska konstrukcja, która jednak przechodziła wiele procesów modernizacyjnych. Orlik produkowany jest w warszawskiej firmie Airbus Military EADS PZL Warszawa Okęcie, należącej do międzynarodowego koncernu, kontrolowanego również przez kapitał hiszpański. W warszawskim zakładzie oddział Airbus Military, wytwarza się podzespoły do transportowego C295, samolotów, które są na wyposażeniu polskiego lotnictwa wojskowego i gdzie przeprowadza się obsługę techniczną tych maszyn. W 2013 roku 16 samolotów PZL - 130 Orlik zmodernizowano do wariantu TC-II Garmin. Samolot zamiast tradycyjnych przyrządów nawigacyjnych dostał nowe wyświetlacze, zmieniono końcówki skrzydeł, zainstalowano w samolotach znacznie mocniejsze kanadyjskie silniki. Ta wersja samolotu zwiększyła swoją szybkość i zwrotność. To te samoloty były powtórnie odnawiane w tym roku. Kilkanaście maszyn w starej wersji wciąż czeka na modernizację. W Radomiu duże emocje wywołują pogłoski o rzekomych planach przeprowadzki Orlików do Dęblina lub „emigracji” całej bazy lotnictwa szkolnego do innego miasta. Miałoby się tak stać w związku z planami rozbudowy lotniska na potrzeby cywilne. Ministerstwo Obrony Narodowej uspokaja, że lotnisko może być współużytkowane przez wojsko i maszyny cywilne.

http://aviation24.pl/index.php/componen ... i-orlikami

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zespoły akrobacyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości