Lekkie śmigłowce dla Policji

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Lekkie śmigłowce dla Policji

Post autor: Adam Pawlak » 23 lip 2018, 23:32

Komenda Główna Policji ponownie rozpisała przetarg na 3 lekkie śmigłowce jednosilnikowe, których dostawa ma zostać zrealizowana do grudnia 2019 roku. Procedura rozpoczęta w ubiegłym roku, i zakończona w kwietniu, została anulowana ze względu na przekroczenie budżetu, wynoszącego 53 mln zł.

Przyczyną wysokiej wyceny jedynej złożonej wówczas oferty, która o połowę przekraczała wyasygnowane środki, był krótki termin dostawy, który mijał w grudniu bieżącego roku. Wynikał on z wymogu spożytkowania środków przeznaczonych na zakup śmigłowców w ramach budżetu na 2017 rok i zamknięcia procedury do 20 grudnia 2017.

W obecnym postępowaniu, termin realizacji określono na 13.12.2019, tak więc okres dostawy nie powinien wpływać tak bardzo na cenę jak w poprzednim przetargu, o ile procedura zostanie zakończona terminowo. Oferty będzie można składać do 28.08.2018 roku. W ich ocenie 50 proc. będzie stanowić cena, osiągi i cechy konstrukcyjne to 24 proc., cechy eksploatacyjne to kolejne 24 proc., a 1 proc. związane będzie ze szkoleniem i gwarancją.

W zakresie wymagań technicznych wobec nowych maszyn oparto się na parametrach wypracowanych dla poprzedniego postępowania. Lekkie śmigłowce dla Policji mają więc przewozić co najmniej 3 pasażerów i dwuosobową załogę, która dysponuje awioniką cyfrową (glass cocpit) dostosowaną do lotów w goglach noktowizyjnych i wyposażoną w przyrządy umożliwiające lot w dzień i nocą bez widoczności terenu. Śmigłowce mają być też wyposażone w dwukanałowego autopilota jak również system zapisu (czarna skrzynka) co najmniej 8 godzin lotu. Systemy łączności mają być zgodne ze standardami lotniczymi i policyjnymi (GSM i TETRA).

Co istotne, śmigłowce pomimo ograniczonego wyposażenia jakie przewidziano w przetargu, muszą mieć możliwość instalacji specjalistycznych systemów pokładowych. Może to być np. wyciągarka o udźwigu 160 kg. W celu umożliwienia zamontowania głowicy obserwacyjnej wymagane jest podwozie zapewniając prześwit co najmniej 55 cm. Maszyny mogą być doposażone w zdalnie sterowane reflektory typu szperacz oraz optoelektroniczną głowicę obserwacyjną o masie do 30 kg, zdolną do obserwacji w świetle widzialnym i podczerwieni. Wraz z głowicą ma istnieć możliwość instalacji rejestratora obrazu, stanowiska operatora głowicy z możliwością komunikacji i transmisji obrazu do stanowisk naziemnych.

Jeśli chodzi o osiągi i wymagania techniczne dotyczące platformy, to nią śmigłowiec ma być napędzany jednym silnikiem ze sterowaniem cyfrowym FADEC. Maszyna ma też posiadać co najmniej trzyłopatowy wirnik nośny. Nowe policyjne śmigłowce mają osiągać prędkość przelotową co najmniej 215 km/h oraz zasięg 500 km, pozostając w powietrzu nie mniej niż 3 godziny. Pułap ma sięgać 2 tysięcy metrów bez efektu ziemi. Oprócz załogi maszyna ma być zdolna przewozić co najmniej 3 osoby lub 350 kg ładunku.

Postępowania oprócz 3 śmigłowców obejmuje również wsparcie ich eksploatacji oraz szkolenie pilotów i personelu naziemnego. Zgodnie z harmonogramem, płatności za kontrakt maja być realizowane odrębnie za zrealizowane elementy takie jak dostawy kolejnych maszyn, dostarczenie dokumentacji oraz szkolenie załóg i personelu. Całość powinna zakończyć się nie później niż 13.12.2019 roku.

Potrzeba szybkiego wprowadzenia do służby nowych maszyn jest nagląca. Służbę w Policji pełnią dziś na przykład śmigłowce Mi-2 pochodzące z pierwszej połowy lat 70-tych ubiegłego wieku, czy wyprodukowany w 1983 roku śmigłowiec Mi-8T, będący podstawowym środkiem transportu dla Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Nieco wyższy poziom reprezentują trzy maszyny W-3 Sokół wyprodukowane w latach 1990-1993. Najnowocześniejsze śmigłowce w Policji to trzy amerykańskie maszyny firmy Bell. Jest to jeden dwusilnikowy Bell 412 w wersji VIP, który trafił do Policji z Sił Powietrznych RP oraz dwa używane, jednosilnikowe śmigłowce Bell 206. Losy najmłodszej z tych maszyn, wprowadzonej do służby w 2011 roku, pokazują dobrze dotychczasową sytuację w policyjnym lotnictwie. Maszynę kupiła w Japonii łódzka komenda wojewódzka policji, natomiast z powody braku pieniędzy na jej przemalowanie, Bell 206 lata w czerwono-czarnych barwach poprzedniego właściciela. O jego obecnym przeznaczeniu informuje tylko biały napis „POLICJA”.

https://www.infosecurity24.pl/lekkie-sm ... cie-drugie

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Lekkie śmigłowce dla Policji

Post autor: Adam Pawlak » 14 wrz 2020, 21:21

Wszystkie policyjne śmigłowce Bell 407GXi są już w Polsce. Pierwszy na lotnisku Warszawa-Babice wylądował w piątek 4 września, drugi dzień później, trzeci dziś chwilę po godzinie 12. Co ciekawe, piątkowy przylot policyjnego Bella, to drugie pierwsze lądowanie tej maszyny. Śmigłowiec trafił na wyposażenie policji na początku grudnia ubiegłego roku, jednak wrócił do Pragi by tam, wraz z dwoma kolejnymi maszynami, przejść doposażenie w optoelektronikę i szperacze.

Od piątku (4 września) na warszawskim lotnisku wylądowały trzy zakupione przez policję w 2019 roku śmigłowce Bell 407GXi. Dwa śmigłowce - lądujące w sobotę i dziś - zostały świeżo odebrane przez policję, z kolei maszyna, która do Warszawy przyleciała w piątek, w ręce polskich mundurowych trafiła już pod koniec 2019 roku. Musiała ona jednak wrócić do producenta by można było doposażyć ją w niezbędny sprzęt. Ostatecznie wszystkie dostarczone od piątku śmigłowce, zostały wyposażone w głowice optoelektroniczne i reflektory (szperacze). Jak podaje policja, sprzęt ten kosztował formację 18,5 mln złotych.

Nowe policyjne Belle – jak przypominał niedawno w odpowiedzi na poselską interpelację wiceszef MSWiA – mają uzupełnić flotę Lotnictwa Policji po wycofaniu śmigłowców Mi-2, których dalsza eksploatacja jest nieopłacalna ze względu na wysoki koszt remontów i utrudniony dostęp do części zamiennych.

Doposażenie policyjnych śmigłowców w głowice optoelektroniczne i szperacze ma umożliwiać obserwację w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień jak i w nocy. Dodatkowo sprzężenie laserowego dalmierza z systemem GPS będzie pozwalać na dokładne określenie pozycji i np. prędkości śledzonego pojazdu. Dzięki laserowemu wskaźnikowi i iluminatorowi podczerwieni możliwe będzie np. wskazanie mundurowym będącym na ziemi położenia poszukiwanego pojazdu czy odnalezionej w ciemności osoby. Obraz, w czasie rzeczywistym, będzie można transmitować wraz z innymi danymi dotyczącymi obiektu.

KGP zakupiła nowe patrolowo-obserwacyjne maszyny typu Bell 407GXi ostatecznie, po kilku nieudanych próbach, na początku 2019 roku, za ponad 60 mln złotych brutto. Ich zakup ma umożliwić realizację jednego z kluczowych elementów programu modernizacji służb mundurowych, którego celem jest odbudowa policyjnego lotnictwa.

Bell 407 to płatowiec będący kolejnym pokoleniem wywodzącym się od używanych przez polską policję śmigłowców Bell 206, a dokładnie od powiększonej wersji Bell 206L LongRanger. Wyróżnia się przede wszystkim większą kabiną i czterołopatowym śmigłem oraz nową jednostką napędową. Formacja zdecydowała się na najnowszy wariant Bell 407GXi, wyposażony w cyfrową awionikę G1000H NXi Integrated Flight Deck firmy Garmin i silnik Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC o mocy ponad 700 KM z systemem cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC). Maszyna może zabrać dwuosobową załogę i pięciu pasażerów, osiągając prędkość 246 km/h.

https://www.infosecurity24.pl/policja-odbiera-smiglowce

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Lekkie śmigłowce dla Policji

Post autor: Adam Pawlak » 22 sie 2022, 23:46

7 sierpnia Komenda Główna Policji poinformowała o rozpoczęciu negocjacji z Bell Textron w sprawie zakupu kolejnej partii lekkich śmigłowców 407GXi. Zgodnie z deklaracjami, mają dołączyć do trzech już znajdujących się w służbie.

Zgodnie z upublicznionymi informacjami, negocjacje z producentem zostały zapoczątkowane 12 sierpnia bieżącego roku. Komenda Główna Policji planuje zamówić cztery maszyny, które wraz z wyposażeniem pokładowym będą kosztować do 132,6 mln PLN bez VAT. Bezprzetargowe wskazanie na Bell Textron 407GXi jest związane z chęcią ograniczenia typów statków powietrznych w strukturach lotnictwa Policji, które docelowo planuje eksploatowanie do trzech typów wiropłatów. Obok 407GXi będą to Lockheed Martin S-70i Black Hawk oraz (najprawdopodobniej) nowy typ lekkiej maszyny dwusilnikowej. Dysponowanie siedmioma egzemplarzami 407GXi pozwoli na ujednolicenie segmentu oraz wykorzystywanie poszczególnych maszyn w trybie rotacyjnym. Planowany zakup jest także związany ze zmianami geopolitycznymi w regionie – przed lotnictwem policji postawiono nowe zadania, w tym patrole wzdłuż granicy z Białorusią oraz Ukrainą. To z kolei powoduje ograniczenie stopnia gotowości obecnie eksploatowanych wiropłatów, a także szybsze zużywanie dostępnych resursów.

Obecnie firma Bell Textron może pochwalić się, że w strukturach Policji eksploatowanych jest sześć maszyn tego producenta – poza trójką 407GXi są to także dwa Bell 206 oraz pojedynczy Bell 412 (przekazany przez Ministerstwo Obrony Narodowej). Już w 2020 roku deklarowano chęć kontynuacji zakupów lekkich śmigłowców jednosilnikowych, które są efektywnym środkiem wsparcia w działaniach patrolowo-dozorowych. W przypadku modelu 407GXi, na korzyść wpływają dotychczasowe (pozytywne) oceny w eksploatacji trójki maszyn.

https://zbiam.pl/bell-dostarczy-kolejne ... e-policji/

Przy okazji jedna z akcji z mojego rodzinnego podwórka
https://dziennik.walbrzych.pl/z-walbrzy ... miglowiec/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo policyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości