Lotnictwo Straży Granicznej

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Lotnictwo Straży Granicznej

Post autor: Adam Pawlak » 29 cze 2018, 14:00

Straż Graniczna poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na dostawę dwóch nowych samolotów patrolowych. przeznaczonych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi przez Lotnictwo Straży Granicznej. Oceniano następujące kryteria: cena (60% wagi), maksymalny ciężar ładunku użytecznego (10%), analiza dokumentacji w jęz. polskim (16%) i gwarancja (14%).

Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Parasnake Arkadiusz Szewczyk, będące liderem i Airborne Technologies, oferujące samoloty M28-05 (Skytruck), które zdobyło 99,63 pkt. na 100 możliwych. Austriacy odpowiadać będą za integrację wyposażenia, obejmującego m.in. radar Osprey i głowicę optoelektroniczną Wescam MX-15

Na kolejnych miejscach uplasowały się: polskie konsorcjum JB Investments i Aero Club (99,33 pkt.), niemiecko-polskie konsorcjum Beechcraft Berlin Aviation i Arminex Trading (91,80 pkt.), czeska spółka Ceska letecka servisni (87,40 pkt.), szwedzka spółka Bromma Air Mainteance (92,82 pkt.) i polsko-niemieckie konsorcjum GB Aircraft i Aerodata (95 pkt.). Oferta brytyjskiej spółki Aerocare Aviation Services nie podlegała ocenie

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25540

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Lotnictwo Straży Granicznej

Post autor: Adam Pawlak » 10 lip 2018, 13:22

W przetargu na dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy dla Straży Granicznej ofertę złożył amerykański koncern Bell Helicopter ze śmigłowcem Bell 429 oraz firma Heli Invest Sp. z o. o. oferująca maszynę Airbus Helicopters H135. Obie oferty obejmują dostawę maszyn w terminie do 1 października 2019.

Przetarg został rozpisany w maju bieżącego roku i dotyczy jednego śmigłowca dwusilnikowego, co najmniej sześciomiejscowego, który może pozostawać w powietrzy przez minimum 3,5 godziny. Wyposażenie maszyny ma umożliwiać loty w dzień i w nocy z widocznością ziemi (VFR oraz w oparciu o przyrządy pokładowe (IFR), oraz obejmować optoelektroniczne systemy obserwacji dzienno-nocnej, reflektor-szperacz i specjalistyczne systemy łączności.

Oferty w terminie złożyło dwóch oferentów: Bell Helicopter Textron oraz Heli Invest. Obaj oferenci zapewniają termin dostawy do 1 października 2019 roku i 36 miesięczną gwarancję na wszystkie komponenty systemu. W ofercie Heli Invest oznacza to gwarancję do 2 tys. godzin lotu na płatowiec, reflektor-szperacz oraz tysiąc godzin na lotniczy system obserwacji. Bell Helicopter w tym samym okresie gwarantuje po tysiąc godzin na każdy z powyższych elementów.

Straż Graniczna na zakup śmigłowca przewidziała budżet w 39,487 mln zł. Wartość oferty jaką zaproponował Bell Helicopters to 38,363 mln zł, natomiast Heli Invest za realizację zamówienia oczekuje 46,465 mln zł. Kwota ta o niemal 7 mln zł przekracza planowany przez SG budżet.

Przy ocenie ofert pod uwagę brana będzie głównie cena (60 proc.) oraz czas wykonania naprawy reklamacyjnej u producenta lub w autoryzowanym serwisie producenta (20 proc.). Pozostałe 20 proc. to gwarancja na płatowiec, zespół napędowy wraz z osprzętem, awionikę, system obserwacji lotniczej oraz reflektor-szperacz.

W ogłoszeniu dotyczącym ofert nie znalazły się informacje dotyczące typów maszyn jakie zostały zaproponowane polskim pogranicznikom. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez redakcję InfoSecurity24.pl, Straż Graniczna będzie wybierała pomiędzy maszynami Bell 429 oraz Airbus Helicopters H135.

Firma Heli Invest, współpracująca stale z korporacja Airbus Helicopters zaoferował maszynę H135. Śmigłowce tego typu są eksploatowane przez siły porządkowe, w szczególności siły policyjne w wielu krajach, oraz przez straż graniczną m.in. na Litwie. Typ ten jest dobrze znany również w Polsce, gdyż są to podstawowe śmigłowce medyczne Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przy masie 2,9 tony H135 może zabrać pilota i do 7 pasażerów, osiąga prędkość przelotową 254 km/h i zasięg 635 km. Napęd stanowią dwa sterowane cyforowo silniki Turbomeca Arrius 2B2 o mocy 660 KM każdy.

Jego konkurentem jest oferowany przez Bell Helicopters śmigłowiec Bell 429, który jest wykorzystywany przez policję i formacje ratownicze m.in. w sąsiedniej Słowacji i Czechach, gdzie Bell posiada centrum remontowe i montażowe. Maszyna powstała w oparciu o model Bell 427 z myślą o zadaniach ratowniczych i służbach porządkowych. Posiada obszerną kabinę o kubaturze 5,8 m3 i szerokie drzwi boczne długości 158 cm co umożliwia przewóz 7 osób i ułatwia instalację sprzętu dodatkowego. Masa startowa Bell 429 to 3,17 t, ale w jego konstrukcji zastosowano materiały kompozytowe, co przekłada się na dobre osiągi. Napęd zapewniają dwa silniki Pratt & Whitney Canada PW207D1, każdy o mocy 719 KM. Bell 429 osiąga maksymalną prędkość przelotową 278 km/h, przy której zasięg wynosi do 754 km.

Walka o ten kontrakt, pomimo tego iż jest to tylko jedna maszyna, może wpłynąć na dalsze zakupy śmigłowców dla służb podległych MSWiA. Nie jest wykluczone, że jego wynik wpłynie np. na zaplanowany na przyszły rok zakup lekkich dwusilnikowych śmigłowców dla Policji. Zwycięstwo Bell 429 otworzyłoby tym maszynom drogę do polskich służb, gdyż jak dotąd Bell nie osiągnął sukcesów na tym polu w naszym kraju, pomimo dobrej pozycji w Czechach i Słowacji. Zwycięstwo Airbus Helicopters H135 wzmocniłoby pozycję tego producenta na Polskim rynku i oznaczałoby pierwszy sukces po anulowanym przetargu na śmigłowce wielozadaniowe H225M Caracal dla wojska oraz anulowanym przetargu na lekkie śmigłowce dla Policji, w którym Heli Invest z maszynami H125 był jedynym oferentem.

https://www.infosecurity24.pl/dwie-ofer ... granicznej

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Lotnictwo Straży Granicznej

Post autor: Adam Pawlak » 31 paź 2018, 14:26

30 października w siedzibie Komendy Głównej Straży Granicznej w Warszawie podpisano porozumienie na dostawę tej formacji nowego śmigłowca przeznaczonego do dozoru naszej wschodniej granicy. W wyniku postępowania przetargowego, w którym wzięły udział statki powietrzne tylko dwóch typów – wybrano H135, produkowane w zakładach Airbus Helicopters w niemieckim Donauwörth. Wiropłaty, w specjalistycznym wariancie wyposażenia dla służb specjalnych państwa, za 46,5 mln zł zaoferowała spółka Heli Invest Services z Warszawy. O dziwo do postępowania przetargowego nie stanął PZL Świdnik ze śmigłowcami Leonardo Helicopters.

W Sali Kolumnowej Komendy Głównej Straży Granicznej umowę podpisali Zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej płk SG Wioleta Gorzkowska i Dyrektor Projektu Heli Invest Services Wojciech Kowalewski (były pilot śmigłowców wojskowych). Zgodnie z warunkami dostawy, zamawiający otrzyma swój śmigłowiec w terminie do 1 października 2019. Będzie on wyposażony w czteroosiowego autopilota, awionikę glass cockpit, reflektor szperacz, system obserwacji lotniczej i specjalistyczne stanowisko dla operatorów systemów pokładowych, niezbędne z uwagi na specyfikę realizowanych zadań. Zakup zostanie sfinansowany z Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017 – 2019.

Należący do Straży Granicznej wiropłat będzie już 33. H135 w naszym kraju (27 lata w składzie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, a pozostałe należą do użytkowników prywatnych). Straż Graniczna zapowiada już wkrótce postępowanie przetargowe na szkolenie załóg latających H135. Wiadomo, że przystąpi do niego LPR, które dysponuje bazą treningową z symulatorem. Ciekawostką jest to, że 5 listopada 2018 odbędzie się ceremonia otwarcia kopert z ofertami na mały jednosilnikowy śmigłowiec do szkolenia pilotów SG. Oznacza to początek własnego szkolenia lotniczego personelu tej formacji.

Na razie nie wiadomo jaką kolorystykę otrzyma najnowszy wiropłat Straży Granicznej. Być może dominować będą barwy srebrna, biała i czerwona. Oferent ma przedstawić symulację różnych wariantów malowania. Nie jest wykluczone, że zakupy śmigłowcowe SG zakończą się na jednym H135.

Lotnictwo Straży Granicznej prowadzi operacje lotnicze zarówno na granicy lądowej, jak i morskiej. Do głównych zadań lotnictwa Straży Granicznej należy prowadzenie działań obserwacyjno-rozpoznawczych mających na celu przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz walkę z przemytem. Statki powietrzne Straży Granicznej używane są także we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję FRONTEX. W latach 2009-2017 lotnictwo SG zrealizowało we współpracy z Agencją FRONTEX 18 misji w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej. W tym roku odbyły się dwie takie misje.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=26517
http://www.strazgraniczna.pl/pl/aktualn ... PTERS.html

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3929
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lotnictwo Straży Granicznej

Post autor: Jacek Waszczuk » 30 sty 2019, 22:27


Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

EC135

Post autor: Adam Pawlak » 04 sty 2020, 16:51

W Huwnikach Zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska zaprezentowała nowy śmigłowiec Straży Granicznej Airbus EC135 (P3H) (SP-VSS), który będzie stacjonował w Bieszczadzkim Oddziale SG.

W konferencji uczestniczyli także Dyrektor Biura Lotnictwa KGSG płk SG Paweł Żurek, Komendant Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej gen. bryg. SG Robert Rogoz, Naczelnik IV Wydziału Lotniczego w Huwnikach por. SG Krzysztof Sidor wraz z personelem.

- Oczekiwania Straży Granicznej, która ochrania nie tylko granicę Polski, ale również zewnętrzną granicę Unii Europejskiej, są bardzo duże. Dlatego cieszę się, że wykonując nasze ustawowe zadania inwestujemy też w nowoczesne technologie – powiedziała Zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska.

- Bieszczadzki Oddział Straży Granicznej ochrania bardzo specyficzny rejon, którego częścią na południu są góry, stanowiące bardzo trudny teren, a na północy niziny – wyjaśniał zebranym Komendant Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej gen. bryg. SG Robert Rogoz. – Biorąc to pod uwagę potrzebujemy nowoczesnego sprzętu, który będzie wspierał funkcjonariusza w wykonywaniu codziennych zadań.

- W pełni wyposażony śmigłowiec EC135/H3P jest najnowocześniejszym tego typu statkiem powietrznym w Polsce – uzupełnił Dyrektor Biura Lotnictwa KGSG płk SG Paweł Żurek.

Nowy statek powietrzny będzie wykorzystywany do realizacji zadań w ochronie granicy państwowej. tj. do działań obserwacyjno-rozpoznawczych mających na celu przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz walkę z przemytem. Jego stałym miejscem stacjonowania będzie lotnisko Straży Granicznej w Huwnikach.

Dwusilnikowy śmigłowiec turbinowy marki Airbus Helicopters typu H135 (P3H) z zabudowanym wyposażeniem dodatkowym został wyprodukowany w 2019 r. Posiada system obserwacji lotniczej marki FLIR Systems, typu Star Safire, jak również reflektor-szperacz marki Trakka Corp Pty. W konfiguracji bez systemu obserwacji lotniczej może zabrać na pokład 7 osób.

Maksymalna długotrwałość lotu wynosi 3 godz. 30 minut, natomiast prędkość maksymalna to ok. 270 km/h.

Zakup śmigłowca o wartości ok. 46,5 mln zł został sfinansowany z „Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020”.



Więcej: https://www.strazgraniczna.pl/pl/aktual ... cznej.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo policyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości