Black Hawk dla policji

Adam Pawlak
Posty: 704
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Black Hawk dla policji

Post autor: Adam Pawlak » 30 maja 2018, 23:39

Komendant Główny Policji nadinsp. Jarosław Szymczyk w obecności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Joachima Brudzińskiego podpisał w Mielcu umowę na zakup dwóch nowoczesnych śmigłowców S-70i Black Hawk. Maszyny będą wykorzystywane do działań operacyjno - desantowych. To kolejna inwestycja realizowana w ramach Programu modernizacji służb mundurowych.

Umowa została zawarta w Mielcu z Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o. o. To właśnie tam powstaje śmigłowiec S-70i Black Hawk, który będzie służył w Policji. Transakcja obejmuje nie tylko sam zakup maszyn, ale także szerokie szkolenie personelu naziemnego i pilotów, a także wsparcie serwisowe w pierwszym okresie użytkowania. Oba śmigłowce zostaną dostarczone do końca tego roku.

Obecnie policja eksploatuje 11 śmigłowców: transportowych, wielozadaniowych, patrolowo-obserwacyjnych. Stacjonują w sześciu bazach na terenie kraju: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Poznaniu i Łodzi. Najmłodszy policyjny śmigłowiec ma 13 lat, a najstarszy 47. Koszty utrzymania najstarszych maszyn przekraczają granice opłacalności. Do tego część śmigłowców odbiega od obecnych standardów, w szczególności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa policjantów i możliwości transportowo - bojowych.

Zakupione maszyny przeznaczone są do zadań desantowo - transportowych. Będą służyły w trakcie działań realizowanych przez Biuro Operacji Antyterrorystycznych. Od sprawności i wyszkolenia policyjnych komandosów, a także od możliwości technicznych śmigłowców, zależy ludzkie życie i zdrowie oraz powodzenie podejmowanych działań.

http://aviation24.pl/index.php/componen ... pzl-mielec

Adam Pawlak
Posty: 704
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Black Hawk dla policji

Post autor: Adam Pawlak » 21 wrz 2018, 2:03

Śmigłowiec S-70i Black Hawk zamówiony przez Komendę Główną Policji w wersji do zadań specjalnych był po raz pierwszy prezentowany podczas XXVI MSPO w Kielcach. Maszyna przeznaczona dla Biura Operacji Antyterrorystycznych jest nietypowa zarówno jak na śmigłowiec wychodzący z zakładów PZL Mielec, jak również wyróżnia się na tle innych policyjnych wiropłatów.

Zakup dwóch śmigłowców S-70i Black Hawk za sumę 142,66 mln zł wzbudził wiele kontrowersji, przede wszystkim ze względu na zastosowanie procedury zakupu z wolnej ręki, bez ogłaszania przetargu. Maszyny przeznaczone są dla Biura Operacji Antyterrorystycznych (BOA) i będą służyć do działań na terenie całego kraju. Argumenty jakimi KGP uzasadniła wybór maszyn z pominięciem procedur konkurencyjnych było to, że jako jedyne spełniają niejawne wymagania, wynikające ze specyfiki działań operacyjnych BOA. Dlatego pierwszy Black Hawk w polskich barwach wzbudzał podczas salonu przemysłu w Kielcach ogromne zainteresowanie.

Szara bestia z Mielca

Pierwsze, co rzucało się oczy, to że śmigłowiec występuje w nietypowym szarym malowaniu, z czarnymi napisami „Policja” i oznaczeniami taktycznymi oraz docelową już rejestracją policyjną „SN-70XP”. Wcześniej maszyna ta nosiła rejestrację SP-YVA i była wykorzystywana w akacjach promocyjnych, latając w charakterystycznym czarnym malowaniu. Obecne barwy, choć nietypowe dla śmigłowców polskiej Policji, to jak powiedział w rozmowie z InfoSecurity24.pl prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki, zostało szczegółowo określone przez gestora. Podobnie rzecz ma się z wyposażeniem śmigłowca. Maszyna została zrekonfigurowana i przebudowana zgodnie z policyjna specyfikacją. Wynika ona z niejawnych wymagań, które nie zostały upublicznione, jednak z uzyskanych przez nas informacji, wśród atutów Black Hawka w tym kontekście wymienia się m. in. wysoką dynamikę lotu, stabilność w zawisie oraz zasięg pozwalający na operacje na obszarze całego kraju.

Czym „Police Hawk” różni się od Black Hawka?

W ramach przygotowania do operacji BOA maszyna otrzymała m. in. hamulec wirnika głównego, specyficzny element, który nie występuje w seryjnych S-70i, jednak jest stosowany np. w przeznaczonych dla wojsk specjalnych USA maszynach MH-60M. Zainstalowano również nowe systemy łączności, zgodne ze standardami policji. Kabina dostosowana jest do lotów w goglach noktowizyjnych. Zdemontowano wyposażenie typowe dla maszyn wojskowych, szczególnie to objęte ograniczeniami eksportowymi, natomiast pozostawiono instalacje pod ewentualną zabudowę systemów, takich jak głowica optoelektroniczna czy zdalnie sterowany reflektor typu szperacz.

Natomiast obecnie, przynajmniej zewnętrznie, śmigłowiec sprawia wrażenie dość ubogiego, jak na maszynę przeznaczona do zadań antyterrorystycznych. Wynika to jednak wprost z wymagań Policji. Kabina ma standardową konfigurację z dwunastoma fotelami antyprzeciążeniowymi dla desantu. Pod sufitem zostanie umieszczony (nie został dostarczony przed MSPO) system do szybkiego desantu linowego, wysuwający wsporniki wraz z linami poza obrys kadłuba. Ponad prawymi drzwiami umieszczono wyciągarkę wyposażoną we własne oświetlenie. Poza tymi elementami policyjny Black Hawk nie wyróżnia się szczególnie na tle innych, podobnych maszyn.

To nie śmigłowiec, to cały system

Nie należy zapominać, że wprowadzenie do policji śmigłowców Black Hawk to znacznie więcej, niż dwie nowe maszyny. To całkiem nowy standard i cały system który należy wdrożyć. W cenie zakupu oprócz samych maszyn zawiera się także program szkolenia zarówno mechaników, jak i samych pilotów z których dwóch ma uzyskać uprawnienia instruktorskie. Zgodnie z uzyskanymi przez redakcję informacjami rozpoczęło się już szkolenie pierwszych załóg oraz personelu naziemnego, który będzie obsługiwał śmigłowce. Wynika to z terminu dostawy, który dla obu zamówionych maszyn Black Hawk upływa w grudniu bieżącego roku. Do tego czasu szkolenie zostanie zakończone, a policja powinna dysponować możliwościami wykorzystania nowych śmigłowców do zadań antyterrorystycznych.

https://www.infosecurity24.pl/policyjny ... go-rozwoju

Adam Pawlak
Posty: 704
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Odebranie Black Hawków i umowa na kolejne dwa

Post autor: Adam Pawlak » 30 lis 2018, 20:28

Wczesnym popołudniem w poniedziałek 19 listopada w Mielcu, w należących do amerykańskiej firmy Sikorsky Aircraft Corporations Polskich Zakładach Lotniczych PZL Mielec, podpisana została umowa na zakup kolejnego śmigłowca S70i dla Policji Polskiej. Tłem do ceremonii złożenia podpisów przez Komendanta Głównego Policji gen. insp. Jarosława Szymczyka oraz prezesa PZL Mielec Janusza Zakręckiego, był jeden z dwóch śmigłowców tego typu, które jeszcze w tym miesiącu zostaną dostarczone temu samemu odbiorcy. Umowa na ich dostawę została podpisana 30 maja.

Pierwsze w polskim lotnictwie śmigłowce wielozadaniowe S-70i, które – wbrew wielokrotnym deklaracjom poprzedniego szafa MON – trafiły nie do wojska, ale do policji, zostały zakupione w trybie zakupu z wolnej ręki, bez postępowania przetargowego. KGP tłumaczyła taką procedurę tym, że S70i „jako jedyne spełniają niejawne wymagania, wynikające ze specyfiki działań operacyjnych Biura Operacji Antyterrorystycznych”. Taka procedura zakupu spotkała się ze sprzeciwem Airbus Helicopters, jednakże 10 sierpnia wyrok Krajowej Izby Odwoławczej oddalił sprzeciw tej firmy, i procedura mogła być kontynuowana.

Według danych policji, za dwa śmigłowce S70i zapłaci ona PZL Mielec 142,66 mln złotych. Pozornie tworzy to absurdalnie wysoką cenę jednostkową na poziomie ok. 18 mln. USD za egzemplarz, ale strony umowy tłumaczą, że nie można tak interpretować liczb odzwierciedlających wartość kontraktu. W tej kwocie zawiera się bowiem także koszt utworzenia odpowiedniej dla tych śmigłowców infrastruktury niezbędnej dla ich eksploatacji, a także program szkolenia personelu latającego i naziemnego (w umowie jest mowa m.in. o co najmniej dwóch instruktorach uprawnionych do szkolenia w pilotażu S70i). Szkolenia te, prowadzone były zarówno w Mielcu, jak i w USA (PZL Mielec nie dysponują symulatorem lotu S70i). Objęto nimi 6 pilotów oraz 8 osób z grupy personelu naziemnego. Jak się dowiedzieliśmy, szkolenia są w swej końcowej fazie.

Dokładnie taka sama procedura prawna zakupu z wolnej ręki wykorzystana została przy zakupie trzeciej maszyny, której zastosowanie i przeznaczenie będzie dokładnie takie samo, jak dwóch wcześniej zamówionych maszyn. Pierwsza z nich, warto przypomnieć, została oficjalnie zaprezentowana szerszej publiczności podczas MSPO 2018 w Kielcach w oryginalnym szarobłękitnym jednolitym malowaniu i z policyjną rejestracją „SN-70XP”, budząc spore zainteresowanie i dumę policjantów. Śmigłowiec ten to przebudowana i zrekonfigurowana podług policyjnej specyfikacji, znana dotychczas w czarnym malowaniu, maszyna wykorzystywana do celów promocyjnych PZL Mielec (ostatnio pod cywilną rejestracją SP-YVA). Drugi śmigłowiec, o znakach rejestracyjnych SP-71XP, także jest w końcowej fazie procedur odbiorczych. Do policyjnej bazy, jak zapewnił gen. insp. Jarosław Szymczyk, Czarne Jastrzębie odlecą „lada dzień”.

Śmigłowce S70i mają być wykorzystywane przede wszystkim przez Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Najogólniej, bez wdawania się w szczegóły techniczne dotyczące niejawnej specyfikacji technicznej wyposażenia śmigłowców, S70i Black Hawk służyć mają do zadań transportowych oraz prowadzenia operacji zwalczania szeroko rozumianego terroryzmu. W oczy rzuca się zamontowana nad drzwiami na prawej burcie śmigłowca wciągarka z autonomicznym, wydajnym reflektorem-szperaczem, system szybkiego desantu linowego (wysuwane poza obrys kadłuba przez lewe i prawe drzwi boczne wsporniki z linami) czy nie występujący w innych egzemplarzach maszyn tego typu (ale stosowany np. w przeznaczonych dla wojsk specjalnych USA maszynach MH-60M) hamulec wirnika głównego. Wyposażenie elektroniczne i elektrooptyczne oraz łącznościowe policyjno-antyterrorystycznego S70i może być tylko przedmiotem spekulacji, jako że jest ono objęte klauzulą niejawności. Śmigłowce S70i, jak zapewnia rzecznik KGP insp. Mariusz Ciarka, będą służyć nie tylko przez antyterrorystom. – Policja będzie je wykorzystywać w sytuacjach konieczności wspierania działań innych służb np. w przypadkach klęsk żywiołowych, w akcjach ewakuacyjnych, poszukiwawczych, w czym pomocne będzie ich specjalistyczne wyposażenie, niezastąpione choćby podczas poszukiwań osób zaginionych, wymagających przeszukiwania w krótkim czasie rozległych obszarów. Tak się dzieje choćby podczas poszukiwań dzieci lub osób starszych, które zaginęły w lasach– mówi.

Termin dostawy trzeciego śmigłowca uzgodniono na marzec 2019 r., ale obydwie strony dają do zrozumienia, iż liczą się ze skróceniem tego terminu. Czy w ślad za tym zakupem pójdą kolejne? Obecnie trudno jest na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć zarówno przedstawicielom producenta, jak i zamawiającego. Wiadomo, że zależeć to będzie od wielu czynników, ale szef policji nie kryje, że kierowana przez niego służbie „bardzo zależy na dalszej współpracy” z PZL Mielec oraz stawia tezę, że „optymalny model to jeszcze co najmniej dwa śmigłowce”. Apeluje jednak, aby nie traktować tych słów jako deklarację, ale raczej jako oczekiwania policji.

Przy zawieraniu poprzedniej umowy padły zapowiedzi dotyczące opcji zakupowej na kolejne dwa śmigłowce tego typu. Jeśli tak, to znaczy, że spodziewać się można w niedługim czasie umowy na czwartą maszynę S70i dla formacji policyjnych. Komendant Główny Policji tę operację zakupową określa mianem historycznej i bezprecedensowej, jako że policja „po raz pierwszy w swej historii otrzymuje śmigłowce fabrycznie nowe”, a nie przejmowane od innych służb, np. od wojska, maszyny używane.

Można odnieść wrażenie, że ten „ciąg umów” związanych z S70i stoi w sprzeczności z zapowiedziami z listopada 2017 r., kiedy przedstawiciele MSWiA ujawniali zamiar pozyskania dla policji 3 nowych wielozadaniowych śmigłowców lekkich, z 1- lub 2-osobową załogą, przystosowanych do transportu „co najmniej 3 pasażerów w przedziale pasażerskim oraz ładunku 350 kg na podwieszeniu zewnętrznym” na dystans nie mniejszy niż 500 km. Miały to być maszyny jednosilnikowe, z napędem turbinowym, z wyposażeniem do wykonywania lotów w warunkach VFR (Visual Flight Rules), przystosowane do stosowania w lotach nocnych gogli noktowizyjnych NVG (co wymagało skonfigurowania oświetlenia kabiny w standardzie systemu noktowizji minimum III generacji z autogating`iem klasy B). Już po dwóch tygodniach mowa była nie o 3, ale o 4 śmigłowcach (2 wielozadaniowych i 2 operacyjno-patrolowych), z finansowaniem zakupu ze środków finansowych Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020. Pojawiły się opinie, że szybkie pójście w kierunku śmigłowców znacznie większych, do transportu 12 osób w kabinie desantowej, o większych możliwościach operacyjnych, bogatszym wyposażeniu oraz zasięgu obejmującym praktycznie całe terytorium Polski, jest wyraźną, choć nie dla wszystkich zrozumiałą, zmianą priorytetów. Gen. insp. Jarosław Szymczyk z rozmowie z InfoSecurity24.pl rozwiewa te wątpliwości: – To postępowanie na śmigłowce lekkie jest nadal otwarte. Jesteśmy po dwóch przetargach, które się nie udały, i to też nam otwiera drogę do innych rozwiązań. Chcielibyśmy to przeprowadzić w miarę szybko i sprawie, aby w latach 2019-2020 również tę kwestię rozwiązać –mówi. Zakup ten, o ile do niego ostatecznie dojdzie, będzie realizowany również ze środków na modernizację służb mundurowych MSWiA.

Nowe śmigłowce, które w najbliższym czasie odlecą z Mielca do policyjnej bazy, zdecydowanie poprawią stan floty śmigłowcowej policji. W jej skład wchodzi obecnie 11 maszyn transportowych, wielozadaniowych i patrolowo-obserwacyjnych, bazujących – od ostatniej reorganizacji w 2009 r. – w Warszawie-Babicach, Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Poznaniu i Łodzi. Tylko baza w Warszawie dysponuje większą liczbą maszyn, w pozostałych stacjonuje po 1 śmigłowcu. Najmłodszy z nich ma 13 lat, a najstarszy, bagatelka, „tylko”… 47. Przede wszystkim – flota ta stanowi zróżnicowaną, pod względem typów i wersji, a zatem także wymagań zaplecza serwisowego, „menażerię”, co komplikuje i podraża logistyczną stronę lotniczej obsługi działalności policji. Flota jej śmigłowców obejmuje obecnie, przynajmniej formalnie, maszyny typu: Mi-8 (2 szt.), Mi-2 (3 szt.), Bell-206-III Jet Ranger (2 szt.), Bell-412B-HP (1 szt.), PZL W-3 Sokół (3 szt.). Część z tych maszyn (dotyczy to przede wszystkim śmigłowców Mi-2) musi zostać wycofana ze służby najpóźniej do 2020 r. z powodu wyczerpania resursów oraz nieopłacalności inwestowania w ich dalsze wydłużanie, modernizacje i remonty. Wycofanie musi nastąpić bez względu na to, czy śmigłowce te zostałyby zastąpione innymi.

Nie jest do końca jasny status śmigłowców PZL Kania (zmodernizowany Mi-2 z silnikami Allison 250-C20B o mocy 426 KM), wycofanych z eksploatacji z przyczyn finansowych po 3 tys. godzin nalotu. Maszyny te, teoretycznie, powinny znajdować się w stanie sprawności technicznej (ich agregaty techniczne posiadają jeszcze znaczny resurs techniczny). Nie udało nam się uzyskać informacji na temat planów wobec tych maszyn.

Dostawa zamówionych w maju dwóch S70i, pierwotnie planowana na grudzień, zostanie zrealizowana wcześniej. Można to wiązać w sposób oczywisty z mobilizacją potencjału policji przed zbliżającą się (2-14 grudnia w Katowicach) 24. sesją Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP24), w której ma uczestniczyć ok 30 tys. przedstawicieli 196 państw. Choć najprawdopodobniej nie w pełni, policyjne S70i będą jednak mogły zostać wykorzystane w operacji zabezpieczenia tego wydarzenia.

Obydwie strony grzecznie, ale stanowczo, odmówiły ujawnienia informacji na temat wartości podpisanej 19 listopada umowy.

Śmigłowce S70i, SP-70XP i SP-71XP, a także kolejny policyjny Czarny Jastrząb (który najprawdopodobniej otrzyma rejestrację SP-72XP), są pierwszymi maszynami tego typu, zamówionymi przez polskich odbiorców. Dotychczas PZL Mielec dostarczył odbiorcom z około 10 krajów 44 maszyny tego typu. Wśród odbiorców, którzy w ostatnim okresie wpisali się na listę użytkowników mieleckich maszyn, jest policja i żandarmeria Turcji.

https://www.infosecurity24.pl/sluzby-mu ... -komentarz

Adam Pawlak
Posty: 704
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Black Hawk dla policji

Post autor: Adam Pawlak » 28 lut 2019, 14:12

Polska Policja kupi dwa kolejne Black Hawki - zapowiedział dziś szef MSWiA Joachim Brudziński. Jak poinformował jest na to zgoda premiera Mateusza Morawieckiego. Deklaracja szefa MSWiA jest potwierdzeniem ubiegłorocznych zapowiedzi o kolejnych śmigłowcach w Polskiej Policji. Jeśli zakup dojdzie do skutku, formacja posiadać będzie łącznie pięć śmigłowców S-70i Black Hawk.
Jeden będzie tutaj, na Warmii i Mazurach, drugi będzie w Zachodniopomorskiem, trzeci będzie na Dolnym Śląsku, czwarty będzie na Podkarpaciu, a piąty będzie w Warszawie.
-Joachim Brudziński, szef MSWiA
PS Prawe ze 100% pewnością można powiedzieć że będzie to Wrocław

Więcej: https://www.infosecurity24.pl/dwa-kolej ... a-premiera

Adam Pawlak
Posty: 704
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Black Hawk dla policji

Post autor: Adam Pawlak » 31 gru 2020, 14:52

Komenda Główna Policji rozpisała w ostatnich dniach 2020 roku przetarg dotyczący dostawy gogli noktowizyjnych dla Lotnictwa Policji. Mają to być urządzenia dostosowane do użycia z hełmami lotniczymi, stosowanymi przez pilotów śmigłowców. Zarówno oświetlenie kabiny pilotów jak i oświetlenie zewnętrzne pozyskanych w ostatnich latach maszyn Bell 407GXi oraz Sikorsky S-70i Black Hawk są dostosowane do użycia noktowizorów.

Przetarg dotyczący dostawy 16 kompletów gogli noktowizyjnych dla Lotnictwa Policji został opublikowany na unijnej platformie przetargowej TED 28 grudnia 2020 roku i pozostawia oferentom dokładnie miesiąc na złożenie ofert. Zostaną one ocenione zgodnie z kryteriami w których 60 proc. stanowi cena, 22 proc. - ciężar gogli noktowizyjnych z mocowaniem do hełmu i zasilaniem, 4 proc. - czas wykonania naprawy gwarancyjnej, a ostatnie 2 proc. to okres gwarancji.

Noktowizory działają na zasadzie wzmocnienia światła z otoczenia w systemie optoelektronicznym. Noktowizyjne gogle lotnicze (NVG) zapewniają komfortową stereoskopową obserwację z zachowaniem odczucia naturalnych kształtów, wielkości obserwowanych przedmiotów i scenerii. Dzięki temu możliwa jest nie tylko obserwacja otoczenia maszyny, ale również skuteczne i bezpieczne dokonywanie odczytów wskaźników pokładowych, a co za tym idzie pilotaż maszyny. Niezbędne jest do tego specjalne oświetlenie kabiny i samej maszyny, które współpracuje z goglami NVG i nie powoduje oślepienia użytkownika. Wszystkie pozyskane w ostatnich latach przez Lotnictwo Policji śmigłowce dostosowane są do użycia gogli.

Zgodnie z wymaganiami zawartymi w dokumentacji przetargowej, gogle NVG mają współpracować z hełmami Alpha 900 stosowanymi przez załogi maszyn S-70i Black Hawk oraz Bell 407GXi. Mocowanie ma zapewniać możliwość szybkiego montażu przez jedną osobę, oraz przestawiania z pozycji spoczynkowej do roboczej. Opuszczenie gogli do pozycji roboczej powinno powodować ich uruchomienie i odwrotnie. Całkowita waga gogli nie może być większa niż 520 g, a całości do 990 g wraz z mocowaniem i zasilaniem zapewniającym co najmniej 40 godzin pracy.

https://www.infosecurity24.pl/noktowizo ... ch-pilotow

Adam Pawlak
Posty: 704
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Black Hawk dla policji

Post autor: Adam Pawlak » 08 sty 2021, 21:49






ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo policyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość