Samoloty/śmigłowce rządowe

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Samoloty/śmigłowce rządowe

Post autor: Adam Pawlak » 02 lis 2018, 19:24

Ministerstwo Obrony Narodowej zadecydowało o zakupie systemu MUSIC od izraelskiej firmy Elbit Systems. Rozwiązanie pozwoli na ochronę przed systemami MANPADS floty rządowych Boeingów 737NG.

Na razie nie ujawniono ile zestawów kupiła Polska i jaka jest wartość kontraktu. System MUSIC trafi na służące do przewozu polskich VIP-ów samoloty Boeing 737NG.

System J-MUSIC został opracowany przez firmę Elbit Systems z myślą o ochronie samolotów transportowych i pasażerskich przed rażeniem pociskami przeciwlotniczymi samonaprowadzanymi na podczerwień, w szczególności przenośnymi zestawami przeciwlotniczymi (MANPADS), szeroko wykorzystywanymi przez ugrupowania terrorystyczne. System wykorzystuje wiązkę laserową w celu zakłócenia działania głowicy samonaprowadzającej pocisku przeciwlotniczego. Jest on zaopatrzony w system ostrzegania o odpaleniu rakiet przeciwlotniczych, jak również w kamerę termowizyjną przeznaczoną do ich precyzyjnego śledzenia.

System MUSIC jest używany m.in. na należących do sił powietrznych Włoch maszynach C-27J, C-130J i AW-101, brazylijskich KC-390 czy A330-200, którym podróżuje prezydent Francji. W przyszłości system ma także trafić pod powietrzne zbiornikowce A330 MRTT kupowane w ramach międzynarodowego programu w ramach NATO.

https://www.defence24.pl/izraelski-syst ... olotow-vip

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty/śmigłowce rządowe

Post autor: Adam Pawlak » 16 lis 2018, 7:16

MON przygotował nową instrukcję HEAD dotyczącą lotów najważniejszych osób w państwie. Dokument liczy 80 stron, podpisał się pod nim szef MON Mariusz Błaszczak. Instrukcja wejdzie w życie 25 listopada. Ale już dzisiaj budzi spore kontrowersje.

Instrukcja HEAD określa zasady bezpieczeństwa podczas lotów prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu. Nowy dokument został przygotowany i opracowany przez ludzi byłego szefa MON Antoniego Macierewicza. Polityk nie zdążył wprowadzić ich w życie, w styczniu tego roku został odwołany. Wirtualna Polska jako pierwsza dotarła do instrukcji.

Prace nad nową instrukcją kończył więc resort na czele z Mariuszem Błaszczakiem. Stosowne rozporządzenie ukazało się w Dzienniku Urzędowym MON 25 października. Nowe przepisy wejdą w życie 30 dni od publikacji. Tym samym straci ważność poprzednia instrukcja z 4 stycznia 2013 roku, wprowadzona za rządów PO-PSL.

Dotąd każdy lot z prezydentem, premierem, marszałkiem Sejmu albo Senatu z mocy prawa był objęty tzw. statusem HEAD, z którym wiążą się procedury bezpieczeństwa zapisane w wydawanej przez ministra obrony instrukcji. A według nowych przepisów, to szef Służby Ochrony Państwa nadaje taki status.

- "Status HEAD, zgodnie z obowiązującymi przepisami dla lotów polskich wojskowych statków powietrznych nadaje Komendant SOP, który informuje Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Informacje o osobach znajdujących się na pokładzie statku powietrznego przekazują do Komendanta SOP organizujący lot i realizator lotu nie później niż dzień przed planowanym lotem" – czytamy na początku instrukcji.

Kontrowersje pojawiają się również w dalszej części instrukcji. W dokumencie jest zapis zezwalający w "nagłych przypadkach" zamawianie lotu w terminie krótszym niż 24 godziny (np. pocztą elektroniczną albo telefonicznie), umożliwiającym bezpieczne przygotowanie lotu i zabezpieczenie wizyty przez SOP”. Do tego warunku dodano jednak sformułowanie "nie później niż w czasie określonym przez SOP i realizatora lotów”. To odniesienie ma kluczowe znaczenie, bo w funkcjonującym w siłach powietrznych regulaminie lotów, minimalny czas na przygotowanie lotu to zaledwie dwie godziny.

Z instrukcji wynika również, że z wojskowego transportu lotniczego oprócz VIP-ów mogą korzystać "inne osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe do celów związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych". Ale nie tylko. Także "członkowie oficjalnych delegacji, a także personel towarzyszący najważniejszym osobom w państwie".

Jednak najwięcej kontrowersji budzi zapis o umożliwieniu lotów "innym osobom", w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych potrzebą niesienia pomocy humanitarnej, żywotnymi interesami lub zobowiązaniami międzynarodowymi RP. Jakie to żywotne interesy - nie wiadomo. Jakie inne osoby - tego również nie ma w dokumencie.

W myśl nowych przepisów, w tym samym samolocie nie mogą znaleźć się najważniejsze osoby w państwie. Ze względów bezpieczeństwa. - "Na pokładzie tego samego statku powietrznego nie mogą przebywać w czasie lotu jednocześnie: Prezydent i Marszałek Sejmu; Prezydent i Prezes Rady Ministrów; Premier i wszyscy wiceprezesi Rady Ministrów; więcej niż połowa: członków Rady Ministrów, Rady Bezpieczeństwa Narodowego, Kolegium do spraw Służb Specjalnych; a także więcej niż połowa dowódców wojskowych" - czytamy w instrukcji.

Przepisy de facto jednak pozwalają, by z samolotu wojskowego korzystali w drodze do domu prezydent Andrzej Duda i wicepremier Beata Szydło. W przeszłości takie, wspólne loty miały już miejsce.

MON zabronił wykonywać loty z VIP-ami w tzw. strefie NZP (Niebezpiecznych Zjawisk Pogodowych). Do NZP zalicza się m.in. mgłę, burzę, szkwał, grad, opady zmniejszające widoczność czy intensywne oblodzenie. A wstęp do kabiny pilotów mają tylko członkowie personelu kabinowego i szef pokładu.

Kwestie sporne – w przypadku rozbieżności w przypadku lotów najważniejszych osób w państwie – ma rozstrzygać szef Kancelarii Premiera. Odpowiedzialność za organizację i zabezpieczenie lotów polskich VIP-ów korzystających ze statusu HEAD spoczywa na Dowództwie Operacyjnym Polskich Sił Zbrojnych.

Przypomnijmy, że samoloty odbywające loty z VIP-ami na podstawie nowej instrukcji są oznaczone na radarach jako HEAD (w przeciwieństwie do innych samolotów oznaczonych jako STATE) i mają pierwszeństwo na wszystkich lotniskach w podejściu do startu i lądowania. Status HEAD wiąże się też ze specjalnymi procedurami bezpieczeństwa, którym podlega maszyna. Konieczne jest odbycie lotu próbnego, a także zapewnienie drugiego samolotu na wypadek awarii.

https://www.pasazer.com/news/39986/nowa ... ip,ow.html

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Nowa instrukcja lotów dla rządowych VIP-ów

Post autor: Adam Pawlak » 16 lis 2018, 7:17

MON przygotował nową instrukcję HEAD dotyczącą lotów najważniejszych osób w państwie. Dokument liczy 80 stron, podpisał się pod nim szef MON Mariusz Błaszczak. Instrukcja wejdzie w życie 25 listopada. Ale już dzisiaj budzi spore kontrowersje.

Instrukcja HEAD określa zasady bezpieczeństwa podczas lotów prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu. Nowy dokument został przygotowany i opracowany przez ludzi byłego szefa MON Antoniego Macierewicza. Polityk nie zdążył wprowadzić ich w życie, w styczniu tego roku został odwołany. Wirtualna Polska jako pierwsza dotarła do instrukcji.

Prace nad nową instrukcją kończył więc resort na czele z Mariuszem Błaszczakiem. Stosowne rozporządzenie ukazało się w Dzienniku Urzędowym MON 25 października. Nowe przepisy wejdą w życie 30 dni od publikacji. Tym samym straci ważność poprzednia instrukcja z 4 stycznia 2013 roku, wprowadzona za rządów PO-PSL.

Dotąd każdy lot z prezydentem, premierem, marszałkiem Sejmu albo Senatu z mocy prawa był objęty tzw. statusem HEAD, z którym wiążą się procedury bezpieczeństwa zapisane w wydawanej przez ministra obrony instrukcji. A według nowych przepisów, to szef Służby Ochrony Państwa nadaje taki status.

- "Status HEAD, zgodnie z obowiązującymi przepisami dla lotów polskich wojskowych statków powietrznych nadaje Komendant SOP, który informuje Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Informacje o osobach znajdujących się na pokładzie statku powietrznego przekazują do Komendanta SOP organizujący lot i realizator lotu nie później niż dzień przed planowanym lotem" – czytamy na początku instrukcji.

Kontrowersje pojawiają się również w dalszej części instrukcji. W dokumencie jest zapis zezwalający w "nagłych przypadkach" zamawianie lotu w terminie krótszym niż 24 godziny (np. pocztą elektroniczną albo telefonicznie), umożliwiającym bezpieczne przygotowanie lotu i zabezpieczenie wizyty przez SOP”. Do tego warunku dodano jednak sformułowanie "nie później niż w czasie określonym przez SOP i realizatora lotów”. To odniesienie ma kluczowe znaczenie, bo w funkcjonującym w siłach powietrznych regulaminie lotów, minimalny czas na przygotowanie lotu to zaledwie dwie godziny.

Z instrukcji wynika również, że z wojskowego transportu lotniczego oprócz VIP-ów mogą korzystać "inne osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe do celów związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych". Ale nie tylko. Także "członkowie oficjalnych delegacji, a także personel towarzyszący najważniejszym osobom w państwie".

Jednak najwięcej kontrowersji budzi zapis o umożliwieniu lotów "innym osobom", w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych potrzebą niesienia pomocy humanitarnej, żywotnymi interesami lub zobowiązaniami międzynarodowymi RP. Jakie to żywotne interesy - nie wiadomo. Jakie inne osoby - tego również nie ma w dokumencie.

W myśl nowych przepisów, w tym samym samolocie nie mogą znaleźć się najważniejsze osoby w państwie. Ze względów bezpieczeństwa. - "Na pokładzie tego samego statku powietrznego nie mogą przebywać w czasie lotu jednocześnie: Prezydent i Marszałek Sejmu; Prezydent i Prezes Rady Ministrów; Premier i wszyscy wiceprezesi Rady Ministrów; więcej niż połowa: członków Rady Ministrów, Rady Bezpieczeństwa Narodowego, Kolegium do spraw Służb Specjalnych; a także więcej niż połowa dowódców wojskowych" - czytamy w instrukcji.

Przepisy de facto jednak pozwalają, by z samolotu wojskowego korzystali w drodze do domu prezydent Andrzej Duda i wicepremier Beata Szydło. W przeszłości takie, wspólne loty miały już miejsce.

MON zabronił wykonywać loty z VIP-ami w tzw. strefie NZP (Niebezpiecznych Zjawisk Pogodowych). Do NZP zalicza się m.in. mgłę, burzę, szkwał, grad, opady zmniejszające widoczność czy intensywne oblodzenie. A wstęp do kabiny pilotów mają tylko członkowie personelu kabinowego i szef pokładu.

Kwestie sporne – w przypadku rozbieżności w przypadku lotów najważniejszych osób w państwie – ma rozstrzygać szef Kancelarii Premiera. Odpowiedzialność za organizację i zabezpieczenie lotów polskich VIP-ów korzystających ze statusu HEAD spoczywa na Dowództwie Operacyjnym Polskich Sił Zbrojnych.

Przypomnijmy, że samoloty odbywające loty z VIP-ami na podstawie nowej instrukcji są oznaczone na radarach jako HEAD (w przeciwieństwie do innych samolotów oznaczonych jako STATE) i mają pierwszeństwo na wszystkich lotniskach w podejściu do startu i lądowania. Status HEAD wiąże się też ze specjalnymi procedurami bezpieczeństwa, którym podlega maszyna. Konieczne jest odbycie lotu próbnego, a także zapewnienie drugiego samolotu na wypadek awarii.

https://www.pasazer.com/news/39986/nowa ... ip,ow.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości