Europejski samolot 5 generacji

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Europejski samolot 5 generacji

Post autor: Adam Pawlak » 14 lip 2018, 14:51

W filmie promocyjnym Wings for Europe francuska Dassault Aviation ujawniła wizję samolotu bojowego 5. generacjiEuropean New Generation Aircraft. Projekt ma być realizowany przez Francję, jako lidera, i Niemcy, na podstawie porozumienia podpisanego w czerwcu 2018. Być może do programu SCAF (aut: système de combat aérien futur) dołączą też inne państwa europejskie.

Porozumienie zakłada zbudowanie wielozadaniowego lotniczego systemu bojowego wykorzystującego sztuczną inteligencję i nowoczesne rozwiązania sieciowe. Wchodzące w jego skład statki powietrzne mogą być załogowe i bezzałogowe. Wstępny projekt techniczny ma być gotowy w 2025. Przewiduje się, że nowy system zastąpi w 2040 obecnie używane przez Francję i Niemcy, a także inne państwa, samoloty bojowe Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon, a może inne maszyny, w tym amerykańskie.

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25684

Ostatnio zmieniony 18 lip 2018, 16:11 przez Adam Pawlak, łącznie zmieniany 1 raz.

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Europejski samolot 5 generacji

Post autor: Adam Pawlak » 18 lip 2018, 16:08

Na wystawie w Farnborough zaprezentowano makietę nowego brytyjskiego wielozadaniowego samolotu bojowego noszącego nazwę Tempest (aut: w niektórych źródłach określany jako samolot 6 generacji) nawiązującą do słynnego samolotu myśliwsko-szturmowego z 2. wojny światowej. Ma on być jednym z elementów nowej strategii brytyjskiego Ministerstwa Obrony, dotyczącej lotnictwa bojowego przyszłości.

Podczas ceremonii odsłonięcia makiety Tempesta, znajdującej się w pawilonie BAE Systems, sekretarz obrony W. Brytanii Gavin Williamson powiedział: Wkraczamy w niebezpieczną nową erę wojny, więc naszym głównym celem musi być przyszłość. Dziś oferujemy wam spojrzenie w przyszłość. Wielka Brytania jest światowym liderem w dziedzinie lotnictwa wojskowego, łączącym umiejętności i technologię z całej Europy - dodał Gavin Williamson.

Tempest, który wygląda tak jak większość ujawnionych wcześniej wizualizacji nowych wielozadaniowych samolotów bojowych, mających napęd złożony z dwóch silników, układ aerodynamiczny zapewniający obniżoną wykrywalność (stealth) i wirtualną kabinę załogi, w której wszystkie informacje są prezentowane na wyświetlaczu nahełmowym pilota, ma zastąpić w służbie używanego obecnie Eurofightera Typhoona. Nowy samolot ma być eksploatowany także jako bezzałogowiec. Jego uzbrojenie mają stanowić m.in. laser pokładowy i rój mniejszych bojowych bezzałogowców.

Tempest powstaje w ramach 10-letniego programu wartości 2 mld GBP, realizowanego w ramach ogłoszonego w 2015 Strategicznego Przeglądu Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR). W skład zespołu Tempest wchodzą m.in. BAE Systems, Leonardo, MBDA, Rolls-Royce i Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii). Jego prace mają skupić się na zagadnieniach dotyczących technologii stealth, nowych urządzeń obserwacyjnych i rozpoznawczych, kompozytów, napędu i awioniki.

Jak powiedział Gavin Williamson, Brytyjczycy poszukują partnerów do współpracy. Jako potencjalni kooperanci postrzegane są Japonia, Szwecja i Turcja. Pierwsze decyzje związane z nabyciem nowego samolotu mają zostać podjęte przez Londyn do końca 2020, a ostateczne decyzje w sprawie inwestycji - do 2025. Za 10 lat Tempest ma już być w służbie w RAF, uzupełniając zdolności Typhoona i F-35B - podkreślił Williamson.

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=25705

Więcej:
https://theaviationist.com/2018/07/17/l ... -air-show/

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Europejski samolot 5 generacji

Post autor: Adam Pawlak » 24 sie 2020, 22:25

BAE Systems poinformowało, że rozpoczęło testy w naddźwiękowym tunelu aerodynamicznym modeli samolotu wielozadaniowego stealth nowej generacji Tempest, który ma wejść do służby w RAF w 2035. Do badań służą modele wykonane z użyciem drukarek 3D. Prędkość powietrza w tunelu przekracza Ma2.

Wcześniej modele Tempesta generowano i testowano cyfrowo. Modele 3D wykonano wybierając modele cyfrowe najlepiej spełniające wymagania. W ten sposób zaoszczędzono na czasochłonnych i kosztownych testach tunelowych (tunel w Warton w Lancashire przy pracy z pełną mocą zużywa 15 ton powietrza w 20 sekund).

W programie Tempest poza BAE Systems biorą udział inne europejskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe, m.in. Leonardo i MBDA. Jego pierwsza faza ma kosztować ok. 2 mld GBP. W pracach uczestniczy ponad 2 tys. inżynierów. Do programu dołączą być może także Japończycy.

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31247

Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości