Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny związany z modernizacją i unifikacją floty średnich samolotów transportowych C-295M eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Na razie poszukiwane jest doradztwo, które będzie mogło pomóc w trakcie przygotowania odpowiedniej specyfikacji technicznej.
Dialog techniczny zostanie przeprowadzony z tylko jedną firmą: Airbus Defence & Space S.A. jako jedynym właścicielem praw autorskich do tego samolotu. W ramach tych konsultacji ma zostać przygotowany przedmiot zamówienia pod nazwą Modernizacja/unifikacja samolotów transportowych C-295M.
Dialog techniczny będzie miał na celu oszacowanie kosztów i czasu modernizacji, dalszej eksploatacji a docelowo także wycofania samolotów ze służby. To ostatnie prędko się nie stanie biorąc pod uwagę, że samoloty te weszły do służby już w XXI wieku.
Ocenione mają być też możliwości spełniania wymagań w kolejnych latach, przez poczciwe „CASY”, sprecyzowanie uwarunkowań związanych z systemem zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwem dostaw, szkoleniem i związaną infrastrukturą. Choć kwestie te, biorąc pod uwagę, że samolot jest produktem przemysłu europejskiego, który w dodatku ma w Polsce zakłady zajmujące się produkcją elementów, serwisami i zaawansowanymi remontami C-295, nie powinny być problemem. Mimo to ocenione mają zostać także względy związane z „infrastrukturą ściśle powiązaną z modernizowanym sprzętem wojskowym”, co może oznaczać, że brane jest pod uwagę wykorzystanie do prac innych zakładów, niż te należące do Airbusa i znajdujące się na warszawskim Okęciu. W takie sytuacji alternatywą mogłyby być należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Numer 2 w Bydgoszczy, które obecnie zajmują się już polską flotą transportowych C-130 Hercules, F-16C/D Jastrząb a także postsowieckimi samolotami bojowymi MiG-29 i Su-22. Dni tych ostatnich są już policzone i nie jest wykluczone, że z tego powodu pojawi się chęć aby przenieść tam serwisy innych samolotów pozostających w polskiej służbie. Inspektorat Uzbrojenia planuje zakończyć dialog techniczny do końca czerwca przyszłego roku.
Przypomnijmy, że samoloty C-295M zostały zakupione przez Polskę w 17 egzemplarzach jako następcy sowieckich samolotów transportowych podobnej klasy, An-26. Były to pierwsze nowoczesne zachodnie samoloty pozyskane systemowo w liczącej się liczbie przez Siły Zbrojne RP i to właśnie od nich zaczęła się westernizacja Sił Powietrznych (jeśli nie liczyć VIP-owskich śmigłowców Bell 412 kupionych „na przyjazd papieża” na początku lat 90.).
W tym celu nabyto osiem maszyn w 2001 roku i po dwie w latach 2006 i 2007. Dostawy rozpoczęły się w roku 2003, najstarsze samoloty mają więc dzisiaj 17 lat i przeszły w związku z tym remonty generalne. Po katastrofie w Mirosławcu styczniu 2008 roku dokupiono jeszcze pięć maszyn. Zamówiono je w czerwcu 2012 roku, a dostawy następowały między październikiem tegoż roku a listopadem roku kolejnego. To ekspresowe tempo dostaw wynikało z wycofania się z zakupu tych maszyn przez innego klienta i pojawiającą się w związku z tym okazję, także finansową.
Dziesięcioletnia rozpiętość czasowa w dostawach i fakt, że najstarsze polskie C-295 to zarazem jedne z najstarszych C-295 kiedykolwiek zbudowanych (co oznacza szereg drobnych zmian przez kolejne lata) a także fakt, że przynajmniej część z ostatnich pięciu maszyn powstawało zgodnie z wymaganiami innego klienta sprawia, że stacjonujące w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach, samoloty różnią się między sobą i stąd chęć doprowadzenia do ich pełnej unifikacji. Modernizacja z kolei, będzie zapewne miała polegać na doprowadzeniu polskich maszyn do najnowszego standardu C-295W, różniącego się od C-295M m.in. zastosowaniem obniżających koszty eksploatacji wingletów i wzmocnionym układem napędowym.
https://www.defence24.pl/modernizacja-i ... kich-c-295
Modernizacja i unifikacja polskich C-295
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości