Gripen kontra Su-27

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Gripen kontra Su-27

Post autor: Adam Pawlak » 29 lut 2020, 13:46

W czasie manewrów chińsko-tajlandzkich w 2015 roku doszło do symulowanych walk między tajlandzkimi myśliwcami JAS-39C/D Gripen a chińskimi Su-27SK. Wyprodukowane w Szwecji statki powietrzne osiągały ogromną przewagę nad rywalami. Co warte podkreślenia — o całej sprawie informują sami Chińczycy.

Do wspólnych chińsko-tajlandzkich ćwiczeń o kryptonimie Falcon Strike doszło w listopadzie 2015 roku. Królewskie Tajskie Siły Powietrzne wystawiły Gripeny z 701. Dywizjonu Myśliwskiego (jednostka ta dysponuje ośmioma JAS-39C i czterema JAS-39D), podczas gdy Chińczycy importowane w latach 90. z Rosji, Su-27SK. Szczegółowy raport na temat stoczonych wówczas walk został ujawniony w grudniu ubiegłego roku, w czasie odczytu wygłoszonego przez jednego z najbardziej doświadczonych chińskich pilotów myśliwców odrzutowych, płk Li Chunghua Hua na Północnowschodnim Uniwersytecie Politechnicznym. Sam fakt, że takie informacje ujrzały światło dzienne, pozwala przypuszczać, iż wyższy lotniczy korpus oficerski Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej musi być zaniepokojony stanem chińskiego lotnictwa bojowego. W przeciwnym przypadku zapewne nikt nie ryzykowałby ujawniania takich informacji.

W ciągu czterodniowych ćwiczeń w 2015 r. samoloty obydwu państw ścierały się ze sobą na odległościach większych niż zasięg wzroku (BVR – Beyond Visual Range). Gripeny zdołały w tych warunkach osiągnąć łącznie 41 „zestrzeleń”, podczas gdy piloci chińskich Su-27SK – dziewięć. Z tego w czasie symulowanych walk na odległościach 50 km lub większych piloci Gripenów uzyskali 10 zestrzeleń, podczas gdy Su-27 zero. Zachodnie myśliwce największą skuteczność osiągnęły na dystansach 30 km lub większym, kiedy to udało im się osiągnąć 88 proc. wszystkich zestrzeleń. Chińczycy na tym dystansie osiągnęli ich jedynie 14 proc.

Inaczej było w czasie walk symulowanych już w zasięgu wzroku. W czasie dwudniowych walk prowadzonych przy tym założeniu Chińczycy zdołali zestrzelić aż 25 Gripenów przy stracie jednej maszyny. Role odegrał tutaj znacznie potężniejszy zespół napędowy wyprodukowanych w Rosji samolotów, i fakt, że Tajowie symulowali użycie starej generacji pocisków „powietrze-powietrze” krótkiego zasięgu (AIM-9L Sidewinder, dziś stosuje się europejskie IRIS-T).

Sukces w walce na małych odległościach jednak niewielkie pocieszenie biorąc pod uwagę fakt, że walki powietrzne prowadzone są dzisiaj przede wszystkim spoza zasięgu wzroku i Su-27 zdołałyby skrócić dystans dopiero po poniesieniu bardzo ciężkich strat. Co więcej, Gripen to lekki i ekonomiczny myśliwiec wielozadaniowy, a Su-27SK – ciężka i kosztowna maszyna przewagi powietrznej.

Wśród przyczyn porażki płk Li wymienił też niższe parametry chińskiego uzbrojenia, w tym naprowadzanego radarowo pocisku „powietrze-powietrze” Wympieł RVV-AE (eksportowe oznaczenie R-77), który ma ich zdaniem zasięg skuteczny 50 km, Tajlandczycy symulowali zaś użycie AIM-120 AMRAAM (80 km zasięgu). Kolejną przyczyną były różne parametry radiolokatorów. Na Su-27 były to radary Tikhomirov NIIP N001 zdolne do wykrywania celów z maksymalnie 120 km, podczas gdy Ericsson PS-05/A na Gripenie może wykrywać już od 160 km. Do tego dochodzi niewielka sygnatura radarowa Gripena oceniana przez Chińczyków na od 1,5 do 2 metrów kwadratowych (dla porównania F-16C ma 1,2 metra), a w przypadku Su-27 to aż… 15 metrów kwadratowych.

W czasie kolejnych dwóch okazji, kiedy przeprowadzono podobne ćwiczenia, Chińczycy wystawili już inne samoloty. Najpierw J-10, a potem — poprawione, m.in. jeśli chodzi o zmniejszenie sygnatury radarowej i uzbrojone w pociski PL-15 — Chengdu J-10C. Jak powiedział płk Li, te ostatnie były już „więcej niż wystarczającym” przeciwnikiem dla Gripena.

Mimo to słabe rezultaty walki z użyciem Su-27, nadal podstawowego myśliwca Federacji Rosyjskiej (około 300 maszyn na wyposażeniu 10 eskadr myśliwskich spośród 37) i Chińskiej Republiki Ludowej (75 Su-27SK plus 205 ich klonów, czyli J-11) pokazuje, że nadal istnieje dysproporcja między potencjałem państw zachodnich a ich potencjalnych przeciwników. Szczególnie że Gripen doczekał się już udoskonalonej wersji JAS-39E…

https://www.defence24.pl/gripeny-deklas ... -komentarz

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Gripen kontra Su-27

Post autor: Jacek Waszczuk » 29 lut 2020, 19:32

W temacie rosyjskich samolotów myśliwskich w kolejnych potyczkach/wojnach samoloty ponoszą spore straty w stosunku do przeciwników tak było miedzy innymi podczas wojen w Iraku. Czytając książkowe opisy zawsze są bardzo groźne w realnych starciach wychodzi już znacznie gorzej

W ostatniej dekadzie można było usłyszeć iż Rosjanie produkują najlepsze "wojskowe samoloty akrobacyjne" główną zaleta są znakomite pokazy podczas air shows

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości