F-35 dla Polski

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

F-35 dla Polski

Post autor: Adam Pawlak » 14 sty 2020, 22:30

Komitet Offsetowy przyjął rekomendację Ministerstwa Obrony Narodowej, dotyczącą rezygnacji z zastosowania offsetu przy pozyskaniu myśliwca F-35 – dowiedział się Defence24.pl. „Amerykańskie propozycje nie były dla nas satysfakcjonujące. Dotyczyły głównie niepełnych zdolności serwisowych samolotów F-16 i C-130, a ich koszt to ponad miliard dolarów. Relacja koszt-efekt była po prostu nieopłacalna, tym bardziej, że zaoszczędzone pieniądze możemy przeznaczyć na inne programy modernizacyjne (…) Program F-35 jest całkowicie zamknięty” – mówią w rozmowie z Defence24.pl przedstawiciele MON. Dodają, że Polska będzie chciała przystąpić do programu Loyal Wingman na wcześniejszym etapie, właśnie po to by uzyskać korzyści przemysłowe.

Jak dowiedział się Defence24.pl, na dzisiejszym posiedzeniu Komitet Offsetowy pozytywnie zaopiniował rekomendację MON, dotyczącą rezygnacji z zastosowania offsetu przy pozyskaniu myśliwca F-35. Taka rekomendacja została przedstawiona komitetowi w grudniu ubiegłego roku, a dziś zaakceptowana w głosowaniu bez sprzeciwu. Oznacza to, że umowa międzyrządowa dotycząca dostaw myśliwców F-35 będzie więc mogła zostać podpisana, bez wcześniejszego sygnowania umowy offsetowej. Natomiast współpraca przemysłowa ma być realizowana na zasadzie umów business-to-business, stosowne rozmowy już trwają.

W rozmowie z Defence24.pl przedstawiciele resortu obrony narodowej podkreślają, że propozycje w zakresie offsetu składane przez stronę amerykańską nie spełniały oczekiwań strony polskiej. Po tym, gdy pozyskanie offsetu związanego z F-35 okazało się niemożliwe z powodu zamkniętego charakteru programu, zwrócono się o budowę w kraju istotnego potencjału produkcyjnego związanego z innymi maszynami produkcji amerykańskiej – F-16 i C-130.

„Amerykańskie propozycje nie były dla nas satysfakcjonujące. Dotyczyły głównie niepełnych zdolności serwisowych samolotów F-16 i C-130, a ich koszt to ponad miliard dolarów, który zostałby zwiększony o koszty dostosowania polskich zakładów. W takiej sytuacji offset byłby nieopłacalny, dlatego podjęto decyzję o rezygnacji. Potrzeby, które znajdują się w Planie Modernizacji Technicznej mają bardzo szeroki zakres. Zaoszczędzone pieniądze zostaną spożytkowane na realizację innych ważnych zadań modernizacyjnych, z korzyścią dla Sił Zbrojnych RP” – podkreślają przedstawiciele MON.

Rozmówcy Defence24.pl z resortu obrony mówią także, iż Polska nie mogła w ramach offsetu uzyskać istotnych zdolności serwisowych, ani tym bardziej produkcyjnych dla F-35, z uwagi na fakt, że wcześniej – mimo propozycji składanych w czasie kadencji rządu PO-PSL – nie przystąpiła do programu. Obecnie podział prac pomiędzy uczestnikami projektu jest już ustalony i nie można wprowadzać zmian.

„Program F-35 jest całkowicie zamknięty. Zarówno jeżeli chodzi o produkcję samolotów, ich elementów, jak i serwisowanie, wsparcie eksploatacji myśliwca. Odbywa się to w ramach Global Support Solution i ALIS. Nie ma możliwości uzyskania korzyści przemysłowych dla państwa, które nie znalazło się w programie F-35. Polska miała możliwość przystąpienia w czasie rządów koalicji PO-PSL, gdy ministrem obrony był Bogdan Klich” – zaznaczają przedstawiciele resortu obrony narodowej. Podkreślają jednocześnie, że zakup F-35 to „obecnie najważniejszy priorytet MON. Pozyskanie tego samolotu jest niezbędne w celu zapewnienia odpowiednich zdolności operacyjnych dla Sił Powietrznych. Ten zakup zostanie zrealizowany”.

MON chce, by współpraca przemysłowa związana z programem F-35 była realizowana w formule dwustronnych porozumień przedsiębiorstw. Taka formuła ma zapewniać większą elastyczność, choć umowy te nie będą sztywno powiązane z kontraktem na dostawy. Rozmowy w sprawie porozumień business-to-business już się jednak toczą. „W ramach offsetu możemy pozyskiwać tylko te zdolności, które są uznane za niezbędne w ramach ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, związanego z tym konkretnym programem, zgodnie z ustawą offsetową.” – mówią przedstawiciele ministerstwa. Dodają, że porozumienia przemysł-przemysł nie są obarczone tego rodzaju formalnymi ograniczeniami.

Ponadto, resort obrony planuje przystąpienie do programu „Loyal Wingman” (ang. lojalny skrzydłowy), czyli systemu bezzałogowego ściśle współpracującego z F-35, również w wykonywaniu zadań bojowych. Tak, aby Polska miała rolę partnera przemysłowego, podobnie jak dziś kraje-uczestnicy programu F-35, wykonujące prace nie tylko na rzecz własnych sił powietrznych, ale również innych użytkowników myśliwców piątej generacji. Pozyskanie maszyn bezzałogowych przeznaczonych do współpracy z F-35 zostało umieszczone w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2021-2035 przyjętym w październiku 2019 roku, w projekcie pod kryptonimem Harpi Szpon.

„Minister Błaszczak chce uniknąć błędów poprzedników. To, że wcześniej nie zdecydowano się na dołączenie do programu F-35 bardzo osłabiło naszą pozycję negocjacyjną, jeśli chodzi o uzyskiwanie jakichkolwiek zdolności przemysłowych w ramach offsetu. Dlatego MON planuje już negocjacje dotyczące przystąpienia do programu Loyal Wingman, gdy zostanie on uruchomiony. Wejście do programu na tym etapie może nam zapewnić transfer technologii i korzyści przemysłowe” – podkreślają przedstawiciele MON.

Z wcześniejszych deklaracji MON wynika, że resort będzie dążył do sfinalizowania umowy na myśliwce F-35 na początku tego roku. Nowe myśliwce mają wejść na wyposażenie Sił Powietrznych i zastąpić przestarzałe oraz coraz trudniejsze w utrzymaniu MiG-29 i Su-22. Wniosek dotyczący pozyskania 32 myśliwców F-35A w trybie Foreign Military Sales, w ramach umowy międzyrządowej, został wysłany w maju 2019 roku. W drugiej połowie ubiegłego roku zgodę na transakcję wyraziły Departament Stanu, a następnie Kongres. To otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji umowy, która ma zostać podpisana w najbliższym czasie.

https://www.defence24.pl/f-35-bez-offse ... zzalogowca

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Umowa na F-35 podpisana!

Post autor: Adam Pawlak » 31 sty 2020, 18:35

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę zakupu 32 samolotów 5. generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II. W uroczystości, która miała miejsce w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, wzięli udział m.in. prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki oraz ambasador USA w Polsce Georgette Mosbacher. Kontrakt o wartości 4,6 mld dolarów (ok. 17,8 mld zł) obejmuje również symulatory misji, zapasowy silnik, szkolenie pilotów i obsługo oraz wsparcie eksploatacji.

Zawarta umowa jest efektem przeprowadzonej w krótkim czasie, gdyż w przeciągu około roku, procedury negocjacyjnej w ramach programu Harpia. Bezpośrednim impulsem do decyzji, ogłoszonej przez ministra obrony narodowej była seria katastrof myśliwców MiG-29. Zarówno strona polska, jak i amerykańska dołożyły wszelkich starań, aby procedura i wszelkie formalności przebiegły gładko i w możliwie krótkim czasie. Mimo to udało się uzyskać wartość kontraktu na poziomie 4,6 mld dolarów, zaczynając negocjacje od wartości zawartej w opublikowanym we wrześniu 2019 roku we wniosku FMS wartości 6,5 mld USD.

Przedmiotem umowy, oprócz dostawy 32 samolotów F-35A, jest:
- sprzęt do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów,
- naziemny system szkoleniowy przeznaczony do wyposażenia baz lotniczych, w tym Zintegrowane Centrum Szkoleniowe i 8 symulatorów misji (Full Mission Simulator),
- pełne wsparcie logistyczne samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do roku 2030,
- informatyczny system zarządzania eksploatacją samolotów F-35,
- przeszkolenie w USA 24 pilotów, w tym do poziomu instruktora i 90 osób personelu technicznego.

Pierwsze sześć z zamówionych samolotów F-35A trafi do jednej z amerykańskich baz lotniczych w latach 2024-2025 i posłużą do szkolenia polskich pilotów. Do Polski nowe myśliwce przylecą w 2026 roku i będą dostarczane do 2030 roku w tempie 4-6 maszyn rocznie. Posłużą one do sformowania dwóch eskadr liczących po 16 maszyn. Miejsce ich bazowania nie jest jeszcze znane. Ambasada USA w Polsce poinformowała, że wstępna gotowość operacyjna (IOC) będzie ogłoszona w 2028.

https://www.defence24.pl/umowa-na-f-35-podpisana


Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: F-35 dla Polski

Post autor: Jacek Waszczuk » 09 lut 2020, 12:45

Trudno znaleźć choćby jeden plus oczekiwanego zakupu; drogo, bezsensownie, bez zaplecza i szkolenia (lub za sporą dopłatą) bez wsparcia technicznego ze strony polskich firm. Ale jak uczy historia u nas to jeż standard. Będziemy za to mieli fajne ciekawostki na pokazach lotniczych bo w tej roli sprawdzą się znakomicie, Ciekaw jestem jak wyglądały wcześniej wspomniane negocjacje?



Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: F-35 dla Polski

Post autor: Adam Pawlak » 21 mar 2020, 15:51

Departament Obrony USA odpowiedział na zapytanie o różnicę pomiędzy ceną polskich F-35A Lightning II a ceną maszyn tego samego typu budowanych obecnie dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych – poinformował magazyn Aviation Week. Okazuje się, że zapłacimy drożej niż nasi sojusznicy.

Odpowiedź została opublikowana przez Aviation Week 13 marca br. Zgodnie z nią cena polskich Harpii ma być wyższa od tej jaką płacą obecnie Amerykanie (dla US Air Force) za swoje analogiczne maszyny o 12 proc. czyli o 9,4 mln USD (36,72 mln zł) za sztukę. Będzie tak, pomimo iż polskie samoloty będą pochodziły z transz produkcyjnych od 16 do 23., a porównywano je z samolotami produkowanymi obecnie, z transzy 14.

Z jednej strony w związku ze zwiększaniem wolumenu produkcji cena F-35 powinna się w związku z tym zmniejszać. Z drugiej jednak obecnie roczna liczba myśliwców opuszczających zakłady Lockheed Martina przekroczyła już 130 egzemplarzy, a w tym roku będzie to około 140 egz. Tymczasem maksymalna zakładana roczna produkcja seryjna F-35A to 160 sztuk, to nie wiele więcej niż obecnie. Co za tym idzie cena F-35A za egzemplarz nie powinna już drastycznie spadać.

Dlaczego jednak Polska ma płacić o 9,4 mln USD więcej za egzemplarz niż Amerykanie, co w przypadku 32 samolotów oznacza około 300 mln USD różnicy? Jak odpowiedział Departament Obrony, wynika to z kilku czynników. Po pierwsze płacimy za pośrednictwo rządu amerykańskiego, który sprzedał samoloty Polsce w ramach Foreign Military Sales (FMS). Już samo to oznacza dopłatę 5 mln USD za sztukę (łącznie 160 mln USD, czyli 625 mln PLN). Pozostałe 4,4 mln USD to wynik przewidywanej inflacji dolara amerykańskiego.

Na tym tle dodatkowe środki, jakie trzeba będzie przeznaczyć na wyposażenie dodatkowe jakie polskie F-35A będą miały, w przeciwieństwie do swoich amerykańskich odpowiedników są symboliczne. Chodzi tu dodatkowy koszt spadochronu hamującego (poza Polską na to rozwiązanie zdecydowała się jeszcze tylko Norwegia, na której zamówienie opracowano to rozwiązanie), który wraz ze specjalną owiewką będzie kosztował zaledwie ok. 61 tys. USD na pojedynczy egzemplarz samolotu.

Na pocieszenie pozostaje znana już wcześniej informacja, że polskie samoloty zostaną odebrane już z komputerem pokładowym w docelowej konfiguracji i z oprogramowaniem Block 4, a te przekazywane obecnie F-35A dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych będą musiały przejść (zapewne kosztowne) zabiegi modernizacyjne.

Polska zamówiła 32 myśliwce F-35 wraz z bogatym pakietem szkoleniowym (m.in. osiem pełnych symulatorów misji w ramach Zintegrowanego Centrum Wsparcia Szkoleniowego) i logistycznym (pełne wsparcie do 2030 roku) za kwotę 4,6 mld USD. Kwota ta nie obejmuje uzbrojenia i kosztów przystosowania infrastruktury (prawdopodobnie Polska przygotuje dla tych maszyn dwie bazy w zachodniej bądź centralnej części kraju za równowartość około 300 mln USD).

https://www.defence24.pl/polskie-f-35-d ... amerykanow

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: F-35 dla Polski

Post autor: Adam Pawlak » 17 maja 2020, 12:41

Polska zapłaciła Stanom Zjednoczonym pierwsze pieniądze za samoloty wielozadaniowe 5. generacji F-35A Lightning II zakupione w ramach programu Harpia. Tym samym została uruchomiona realizacja umowy międzyrządowej po stronie amerykańskiej. MON przyznało jednocześnie, że analizuje wpływ pandemii koronawirusa na realizację zobowiązań finansowych, ale żadnych rozmów z USA na temat ewentualnych zmian w harmonogramie płatności za myśliwce nie prowadzono.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl Centrum Operacyjne MON poinformowało, że Polska dokonała już płatności początkowej za myśliwce F-35, natomiast dalsze szczegóły harmonogramu są niejawne, podobnie jak wpłacona kwota. Jak poinformował wiceminister Wojciech Skurkiewicz na posiedzeniu Senackiej Komisji Obrony Narodowej w lutym br., cały budżet przewidziany na F-35A w 2020 roku to około 1,952 mld PLN, co jest równoznaczne z około 11 proc. całej wartości kontraktu.

Wiadomo również, że przy bardzo podobnym jeśli chodzi o wartość kontrakcie na system obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła (4,75 mld USD jako kwota głównej umowy FMS), suma initial deposit była zbliżona do równowartości 500 mln PLN. Możliwe więc, że w przypadku F-35 ta kwota jest podobna. Jeżeli byłoby tak w istocie, to oznacza że w tegorocznym budżecie są jeszcze planowane kolejne płatności. Nie można jednak wykluczyć, że wpłacona kwota jest wyższa, czy nawet zbliżona do planu finansowego na ten rok.

"Strona amerykańska otrzymała płatność początkową w ramach procedury FMS niezbędną do uruchomienia realizacji umowy na zakup przez Polskę samolotów F 35. Szczegółowe informacje dotyczące pozostałych terminów płatności z uwagi na fakt, że ich ujawnienie mogłoby spowodować szkodę dla interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej Polskiej podlegają ochronie wynikającej z zapisów ustawy o dostępie do informacji niejawnych."
-Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej

Zakup F-35 stanowi istotną pozycję budżetu na modernizację techniczną - w tym roku wynosi on 13,413 mld zł, a więc na nowe myśliwce przeznaczone zostanie ponad 14 proc. tej kwoty (cały budżet MON w br. to zgodnie z ustawą nieco poniżej 50 mld zł). Defence24.pl zapytał również, czy MON analizował lub rozmawiał ze stroną amerykańską na temat ewentualnych przesunięć płatności związanych z F-35. W odpowiedzi resort podał, że "jak dotychczas nie prowadzono rozmów dotyczących renegocjowania z Rządem Stanów Zjednoczonych warunków umowy na dostawę samolotów F-35A dla Sił Powietrznych RP."

MON przyznał jednak, że w resorcie prowadzone są analizy dotyczące wpływu pandemii koronawirusa na możliwości realizacji "bieżących i przyszłych potrzeb finansowych Sił Zbrojnych RP". Nie jest więc wykluczone, że obciążenie finansów publicznych spowodowane pandemią zmusi do przesunięcia realizacji części zadań modernizacyjnych. Z drugiej strony, pomocne w procesie finansowania armii może okazać się zapowiadane w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego przyspieszenie podwyższenia budżetu do 2,5 proc. PKB - o ile oczywiście dojdzie ono do skutku.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na F-35 31 stycznia br. na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Kontrakt ma wartość 4,6 mld USD plus VAT. Cena 32 samolotów wraz z pakietami towarzyszącymi wynosiła na tamten dzień 17,572 mld złotych, a z podatkiem VAT (płatnym do polskiego Urzędu Skarbowego w momencie dostawy sprzętu) około 20,7 mld PLN. Oznacza to, że jeszcze w tym roku Polska zapłaci łącznie około 11 proc. ceny całego kontraktu. Pozostałe pieniądze mają być wpłacane stronie amerykańskiej co roku aż do roku 2030, czyli do całkowitego wywiązania się z umowy przez obydwie strony. Średnio co roku wpłacane będzie więc około 10 proc. kwoty.

W dyskusji publicznej po wybuchu pandemii koronawirusa pojawiły się głosy o potrzebie przesunięcia płatności za myśliwce F-35, w związku z tym że pogorszenie się sytuacji gospodarczej spowoduje zmniejszenie budżetu MON, a środki finansowe powinny być kierowane do polskiego przemysłu. W podobnym tonie wypowiadali się w wywiadach dla Defence24.pl Tomasz Siemoniak, poseł KO i były szef MON w rządzie PO-PSL oraz Władysław Kosiniak-Kamysz, kandydat PSL na prezydenta RP. Z kolei inny kandydat, Szymon Hołownia, mówił już w momencie podpisania umowy na F-35, że cena jest zbyt wysoka w stosunku do innych państw, natomiast gen. broni rez. Mirosław Różański, doradca Szymona Hołowni, zapowiadał w rozmowie z "Rzeczpospolitą" audyt postępowania na pozyskanie tych myśliwców.

F-35 dla Polski

Cena pojedynczego F-35A dla Polski wyniosła 87,3 mln USD. Pozostały koszt, poza zakupem jednego dodatkowego silnika, jest związany z pakietem logistycznym oraz szkoleniowym, obejmującym pozyskanie:

- sprzętu do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów,
- naziemnego systemu szkoleniowego przeznaczonego do wyposażenia baz lotniczych, w tym Zintegrowanego Centrum Szkoleniowego i ośmiu symulatorów misji (Full Mission Simulator),
- pełnego wsparcia logistycznego samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do 2030 roku,
- informatycznego systemu zarządzania eksploatacją samolotów F-35A oraz
- przeszkolenie 24 pilotów, w tym do poziomu instruktora i 90 osób personelu technicznego w USA.

Kontrakt nie obejmował uzbrojenia dla nowych samolotów, które jest częściowo zbliżone do tego dla użytkowanych już F-16C/D Jastrząb, ani kosztu dostosowania infrastruktury do potrzeb nowych samolotów. MON oszacował te ostatnie na od 0,7 do 1,8 mld złotych. W transakcji nie uwzględniono offsetu, co resort obrony argumentował chęcią ograniczenia kosztów oraz zamkniętym charakterem programu F-35.

Dostawy polskich F-35A rozpoczną się w roku 2024, a w latach 2024-2025 planowana jest dostawa pierwszych sześciu spośród 32 zamówionych maszyn. Później roczne dostawy będą się wahały między czterema w sześcioma samolotami aż do osiągnięcia liczby 32 w roku 2030. Pierwsze 6 samolotów czasowo zostanie rozmieszczonych w latach 2024-2025 w jednej z baz lotniczych na terytorium USA z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego Sił Powietrznych. Z kolei pierwsze samoloty do Polski mają przylecieć na przełomie 2025 i 2026 roku. Siły Powietrzne mają osiągnąć wstępną gotowość bojową na F-35 do 2028 roku.

https://www.defence24.pl/polska-wplacil ... ze-za-f-35


ODPOWIEDZ

Wróć do „Lotnictwo wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 4 gości