Rekordy nad Atlantykiem

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Rekordy nad Atlantykiem

Post autor: Jacek Waszczuk » 11 lis 2019, 20:10

REKORDY NAD ATLANTYKIEM

Dość wcześnie bo jeszcze przed wybuchem pierwszej wojny brytyjski dziennik „Daily Mail” wyznaczył nagrodę w wysokości 10 000 funtów za pierwszy przelot nad Atlantykiem. Nie określano jednej narzuconej trasy, lot miał połączyć dowolny punkt Wysp Brytyjskich z kontynentem amerykańskim, między innymi z Nową Finlandią, Kanadą lub USA. Pierwszym samolotem który miał szansę się zmierzyć z tym dystansem był amerykański Curtiss America trzysilnikowa łódź latająca, zbudowana latem 1914 roku lecz wybuch pierwszej wojny zniweczył plany. W 1918 roku w zakładach Curtiss zbudowano na zamówienie marynarki amerykańskiej cztery duże łodzie latające Curtiss Navy (NC-1 do NC-4) wodnosamoloty miały służyć do dalekich lotów patrolowych w Europie podczas kończącej się już pierwszej wojny światowej. Wojna zakończyła się zanim samoloty weszły do użycia. Mimo tego postanowiono wykonać przelot do Europy, z czterech samolotów jeden odpadł już w przedbiegach na skutek awarii. Zasięg samolotów nie pozwalał na przelot jednoetapowy trasę podzielono na trzy etapy Nowy Jork – Nowa Finlandia – Wyspy Azorskie – Portugalia. 8 maja 1919 roku trzy samoloty (NC-1, NC-3 i NC-4) wystartowały na trasę, z przygodami wszystkie trzy dotarły do Nowej Finlandii, Samolot NC-4 za sterami którego siedział komandor A. C. Reed z powodu awarii dwóch silników musiał wodować trzysta kilometrów od brzegu, następnie siłą dwóch działających silników dopłynął do Trepaseey w Nowej Finlandii. Po naprawach i wymianie śmigieł trzy maszyny ruszyły na drugi etap podróży. Tym razem okazało się iż maszyna NC-4 która wyczerpała chyba limit pecha szczęśliwie dotarła na Azory i mimo iż mgła utrudniała odnalezienie celu komandor Reed wodował przy pierwszej napotkanej wysepce nie chcąc kluczyć we mgle w poszukiwaniu docelowej wyspy i po trzech dniach oczekiwania szczęśliwie dotarł do wyspy San Migiel. Pozostałe dwie załogi wcześniej wodowały, obie łodzie zostały zniszczone przez wzburzone morze a załogi szczęśliwie uratowane prze okręty. 27 maja rankiem Reed wystartował do ostatniego etapu i po dziesięciu godzinach lotu dotarł do wybrzeży Portugalii jako pierwszy pilot pokonał Atlantyk. Nie bez przygód i kolejnych awarii samolot NC-4 31 maja dotarł do Plymouth w Wielkiej Brytanii. Etapowy przelot z USA do Wielkiej Brytanii trwał 24 dni z czego sam lot 53 godziny 58 minut. W tym czasie pokonano około 7000 km. Mimo iż był to pierwszy lot nagroda nie została wręczona ponieważ podzielony był na etapy.

Podczas gdy amerykanie walczyli z przeciwnościami losu podczas przelotu atlantyckiego do rywalizacji stawały kolejne zespoły. Najłatwiejszy przelot dzięki układowi wiatrów można było wykonać z Nowej Finlandii na Wyspy Brytyjskie dlatego też wiosną 1919 roku na Nową Finlandię przybywały kolejne ekipy. A chętnych było blisko dziesięć ekip. Jak zwykle bywa szczęście uśmiechnęło się tylko do jednej załogi; kapitan pilot John Alcock (26 lat) oraz nawigator porucznik Arthur Whitten Brown (32 lata) Mimo iż wcześniej się nie znali mieli identyczne doświadczenia ostatnich lat i wspólny cel. Obaj z doświadczeniem bojowym w lotnictwie podczas pierwszej wojny, obaj zestrzeleni podczas lotów bojowych, obaj kończyli wojnę w obozach jenieckich. Obaj zawładnięci pomysłem pierwszego przelotu samolotem nad wielką wodą. Alcock i Brown znając współczesne lotnictwo widzieli idealny samolot który gwarantował bezpieczny przelot. Vickers Vimy czyli ciężki bombowiec który został opracowany w końcówce wojny miał wystarczający udźwig by zabrać wystarczającą ilość paliwa na transatlantycki lot. Do przelotu należało by go tylko przygotować. Obaj poznali się przypadkiem w zakładach Vickers gdy równocześnie próbowali namówić dyrekcję na taki lot. W marcu 1919 roku zapada decyzja, wytwórnia wyraża zgodę na taki lot i przygotowuję jeden samolot, zmiany nie były wielkie, usunięto klasyczną komorę bombową i wyrzutniki bomb w to miejsce wstawiono duży zbiornik paliwa. Oczywiście w samolocie nie było już żadnego stanowiska strzeleckiego dlatego też załoga została zredukowana do dwóch osób czyli pilota i nawigatora siedzących w jednej kabinie. 26 kwietnia 1919 samolot przypłynął na pokładzie okrętu do Nowej Funlandii skąd po krótkich przygotowaniach miał nastąpić start. Nauczeni doświadczeniem śmiałków którzy za względu na awarie nie dolecieli do celu tym razem zadbano o najdrobniejsze szczegóły, między innymi całe paliwo które użyto do tankowania wcześniej przefiltrowano. Wodę do układu chłodzenia przegotowano usuwając wszelkie osady. 13 maja samolot zatankowany czeka na start, w pewnym momencie trzask i Vickers niebezpieczni się przechylił, pękł amortyzator podwozia po jednej stronie. Paliwo zostało delikatnie spuszczone awaria naprawiona. 14 maja 1919 o godzinie 4.13 (czasu GM) nastąpił start.

Rajdowy Vickers Vimy posiadał odkrytą kabinę. Załoga osłonięta tylko przednim wiatrochronem. By poprawić komfort lotnicy mieli na sobie kombinezony wyposażone w spirale grzejne zasilane z instalacji elektrycznej samolotu ale niedługo po starcie awaria prądnicy nie tylko pozbawiła ich ogrzewania ale też i łączności radiowej. Tuż po starcie, samolot zniknął obserwatorom w gęstej mgle, mgła utrzymywała się przez kolejne godziny, po wzniesieniu się wyżej mgła zmieniła się na chmury. Najgorsze miało dopiero nadejść, opadająca temperatura a z nią oblodzenie. W pewnym momencie maszyna zwaliła się w korkociąg, przy nie działających przyrządach nie sposób było określić położenia przestrzennego samolotu, dopiero gdy samolot wypadł pod chmury nisko wlekące się nad morzem udało się ustabilizować lot. Szczęśliwie starczyło wysokości na wyrównanie. Kłopotem okazało się obmarzanie gaźników, niechybnie prowadzące do zakończenia lotu, Written Brown w pewnym momencie wyszedł na płat, trzymając się zastrzałów i linek doszedł do silnika i nożem odłupał narastający lód. Tej nocy musiał to powtarzać jeszcze kilkanaście razy przy obu silnikach, Rankiem 15 maja oblodzenie było już nie do opanowania i ociężały samolot z setkami kilogramów lodu zaczął obniżać lot, szczęście uśmiechnęło się po raz kolejny do lotników. Na godzinę przed dotarciem do lądu, skończyła się pokrywa chmur, po godzinach ciężkich zmagań samolot wyleciał nad czyste błękitne niebo a poranne słońce zaczęło rozpuszczać pokrywę lodową. Po czterdziestu minutach przelecieli nad małą skalistą wysepką i niedługo samolot wleciał nad Irlandię nieopodal miasta Clifden. Tuż za nim Alcock wypatrzył dużą jak sądzili łąkę na której postanowili lądować. Cel został osiągnięty, mimo iż w zbiornikach mieli jeszcze paliwo na przelot około 1000 km i mogli lecieć do Anglii, byli zmęczeni nocnym zmaganiem z przeciwnościami. Irlandia okazała się nieprzychylna, lądowisko wyglądające z góry jak łąka okazało się bagnem w którym samolot zarył uszkadzając podwozie, ale załodze nic się nie stało. Pierwszy przelot nad Atlantykiem bez międzylądowań został wykonany, nagroda wręczona. Lotnicy po otrzymaniu wygranej solidarnie rozdzielili ją także między mechaników z zakładów Vickers i Rolls-Royce za pomoc w przygotowaniu samolotu i silników.

Poniżej zestawienie obejmujące te i inne ciekawe przeloty nad Atlantykiem

Pierwszy przelot balonu bezzałogowego nad Atlantykiem
- kwiecień 1898 (wydarzenie wymaga kilku zdań, w kwietniu 1889 roku francuz Charles Leroux uważający się za pioniera w dziedzinie spadochroniarstwa podczas pokazów w USA wyskoczył z kosza balonu na spadochronie, wzbudzając entuzjazm publiczności. Tymczasem balon lecąc swobodnie przeleciał nad Atlantykiem i opadł dopiero w wody Morza Północnego)


Pierwszy przelot wodnosamolotu nad Atlantykiem (etapowy)
- Curtiss Navy NC-4 (komandor Reed, USA) 8-27.05.1919

Samolot Curtiss NC-4

Obrazek


Pierwszy przelot Atlantyku (non stop)
- 15.czerwca 1919, John Alcock i Arthur Brown (Wielka Brytania) na Vickers Vimy

Alcock i Brown
Obrazek


Pierwszy przelot sterowca nad Atlantykiem

- 2 lipca 1919 brytyjski sterowiec R-34 pod dowództwem majora George Herberta Scotta. Trasa z East Fortune (Szkocja) do Long Island

Sterowiec R-34
Obrazek


Pierwszy przelot nad Południowym Atlantykiem
- 17.03 – 30.06.1922 Sacadura CABRAL i Gago COUTINHO (PORTUGALIA) Przelot etapowy z Lizbony do Rio De Janeiro


Pierwszy samotny przelot nad Atlantykiem
- 20-21.05.1927 Charles LINDBERGH na RYAN NYP na trasie Nowy Jork – Paryż

Ryan NYP czyli "Spirit of Saint Louis"
Obrazek

Pierwszy przelot w kierunku zachodnim
Hermann KȌHL, niemcy, James FRITZMAURITZE Irlandia, na samolocie Junkers ju33 "Bremen" 12.04.1928 trzecią osobą znajdującą się na pokładzie był niemiecki arystokrata i zarazem sponsor przelotu Ehrenfried Günther von Hünefeldem. Przelot po trasie z Baldonnel (irlandia) do Greenly Island (kanadyjska wyspa na Atlantyku)


Pierwsza kobieta przelot nad Atlantykiem (pasażerski)
- Amelia Mery Earhart USA 17 czerwca 1928, samolot Fokker F-VII/3m za starami siedział Wilmer Stultz

Amelia Earhart
Obrazek


Pierwszy przelot Południowego Atlantyku z pocztą
- 12-13 maj 1930, pilot Jean MERMOZ, nawigator DOBRY, radiotelegrafista GINIE, przelot samolotem Latecoere 28, na trasie ST Louis du Senegal (Francuska Afryka Zachodnia – Natal Brazylia

Jean Mermoz
Obrazek


Pierwszy przelot samolotem w kierunku zachodnim
- 1-2 września 1930 Dieudonne Costes, Marice Bellonie Francja na Breguet XIXGR, na trasie Paryż - Nowy Jork w 37 godz 18 min Był to pierwszy przelot z kontynentu na kontynent


Pierwszy grupowy przelot na Południowym Atlantykiem
- grudzień 1930 dwanaście samolotów Savoia Marchetti S-55 pod dowództwem Italo Balbo przelatuje z Włoch do Rio de Janeiro (Brazylia)


Pierwsza kobieta przelot nad Atlantykiem (jako pilot)
- Amelia Aerhart USA 20 maja 1932 roku na Lockheed Vega, lot z Nowej Finlandii do Irlandii Północnej trwał 14,56 godz


Pierwszy samotny przelot nad Północnym Atlantykiem na zachód
- 18 sierpnia 1932 James Allan Mollison Wielka Brytania, De Havilland Puss Moth z Portmarnock (Irlandia – Nowy Brunszwik Kanada)


Pierwszy samotny przelot nad Południowym Atlantykiem
- luty 1933 James Allan Mollison Wielka Brytania Senegal – Brazylia (na De Havilland Puss Moth)


Pierwszy człowiek który przeleciał Północny I Południowy Atlantyk
- James Allan Mollison Wielka Brytania


Pierwszy grupowy przelot nad Północnym Atlantykiem
- listopad 1933, 24 samoloty Savoia Marchetti S-55 pod dowództwem Italo Balbo przelatuje z Włoch do Nowego Jorku i Chicago


Pierwszy przelot Polaków nad Atlantykiem
- 29 czerwca 1934 Bracia Bolesław i Józef Adamowiczowie


Pierwsza kobieta przelot na Południowym Atlantykiem
- Jean Gardnr Batten Wielka Brytania jako pierwsza kobieta na samolocie Percival Gull przelatuje w październiku 1935 z Wielkiej Brytanii do Brazylii w tym pierwszy przelot nad Południowym Atlantykiem z Thiess (Senegal) do Natal (Brazylia)


Początek regularnej komunikacji pocztowej nad Południowym Atlantykiem
- grudzień 1935, (inicjatorem Jean Mermoz) od grudnia co tydzień wykonywano jeden lot z pocztą


Pierwszy samotny przelot kobiety nad Północnym Atlantykiem na zachód
- Beryl Markham Wielka Brytania, na samolocie Lockheed Vega Gull. Pzelot na trasie Abingdon (Anglia) – Cap Breton Nowa Szkocja


Pierwszy przelot samolotu PLL LOT nad Atlantykiem Południowym
- 2 czerwca 1938 Lockheed L-14 na trasie Natal – Dakar


Pierwszy przelot samolotu z pasażerami nad Atlantykiem
- 8 lipca 1939 Boeing 314 „Yankee Kliper” linii Pan American na trasie Nowy-York – Azory – Lizbona – Marsylia – Southampton (na pokładzie 12 członków załogi i 18 pasażerów)

Film z youtube



Pierwszy przelot szybowca nad Atlantykiem (na holu)
- 27-30.03.1943 szybowiec Waco CG-4A na holu etapami 27.03 z Labradoru do Grenlandii, 30.03 z Grenlandii na Islandię


Pierwszy przelot szybowca bez międzylądowań nad Atlantykiem

- połowa lipca 1943, szybowiec Waco CG-4A Hadrian na holu za DC-47 Skytrain przeleciał z Kanady do Wielkiej Brytanii, 5632 km w 28 godzin


Pierwszy przelot odrzutowca nad Atlantykiem

- 14 lipca 1948 De Havilland Vampire z 54 dywizjonu RAF, na trasie Szkocja – Islandia – Labrador - Montreal


Pierwszy przelot śmigłowca mad Atlantykiem
- 15-31 lipca 1952, Vincent M. Grovern wykonał przelot etapowy śmigłowcem Sikorsky H-19/S-55


Pierwszy przelot Atlantyku na myśliwcu jednomiejscowym
- 27 września 1950 ppłk David SHILING


Pierwszy samolot pasażerski z napędem odrzutowym nad Atlantykiem
- 4 października 1958 De Havilland Comet 4 linii BOAC, na trasie Londyn – Nowy Jork z międzylądowaniem w Gander (rywal czyli amerykański Boeing 707 pierwszy lot trzy tygodnie później)


Ostatni pasażerski przelot samolotu pasażerskiego z napędem tłokowym
- 11 maja 1967 Lockheed L1649 Starliner


Pierwszy przelot motoszybowca nad Atlantykiem
- maj 1969 pilot z Czechosłowacji Mira Slovak na motoszybowcu Fourier RF-4D (rejestracja N 1700) wykonał etapowy przelot z zachodniego wybrzeża USA przez Kanadę, Grenlandię, Islandię, Wyspy Brytyjskie do Niemiec. (lot trwał 172 godz 42 in) do dziś był to przelot z najsłabszym silnikiem 36 KM


Najszybszy przelot nad Atlantykiem

- 1 godz 55 min 42 sek (2912 km/h) samolot Lockheed SR-71, 1 września 1974 podczas lotu z Nowego Jorku do Farnborough (Wielka Brytania) na salon lotniczy


Pierwszy przelot balonem
- 11-17.sierpnia 1979, załoga Ben ABRUZZO, Max ANDERSON, Larry NEWMAN (wszyscy USA), balon Double Eagle II, start Presque Island USA, lądowanie nieopodal Miserey Francja


Najszybszy przelot balonem nad Atlantykiem
- 30,08-2.09.1986 załoga H. BRINK, E. BRINK, W. HAGEMAN (wszyscy z Holandii) wykonali przelot z ST. Johns (Kanada) do Holandii w 50,14 godz


Pierwszy przelot balonem na ogrzane powietrze
- 2-4.07.1987 załoga Richard Branson, Lindstrand jako pierwsi przelecieli tego typu balonem pod nazwą Virgin Atlantic


Najszybszy przelot pasażerski nad Północnym Atlantykiem
- 2 godz. 52 min 59 sek. (1920,07 km/h) 7 luty 1996, samolot Concorde o rejestracji G-BOAD na trasie Nowy Jork (lotnisko JFK) - Londyn (lotnisko Heathrow) czas liczony od startu do lądowania. Dowódcą załogi był L. G. Scott Wielka Brytania

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Rekordy nad Atlantykiem

Post autor: Jacek Waszczuk » 11 lis 2019, 21:10

Zestawienie w sporej części własne ale uzupełnione dzięki mailom

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Rekordy nad Atlantykiem

Post autor: Jacek Waszczuk » 15 sty 2021, 10:15

Ciekawostka dotycząca szybowców


ODPOWIEDZ

Wróć do „Historia lotnictwa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość