Latajace brzydactwa

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

kolejna propozycja to rosyjski samolot bombowy. nikt wcześniej nie próbował połączyć tylu cech w jednym samolocie. Miał to być morski samolot bombowo patrolowy zdolny do startu i lądowania z lotniska ale też z wody na pływakach poza tym miał mieć właściwości ekranopłata a także zdolność do pionowego startu i lądowania. Pierwszy prototyp nie miał silników do pionowego startu i lądowania a pierwszy lot po starcie z lotniska samolot wykonał 4 września 1972 roku kolejne loty ujawniały spore problemy z konstrukcją. Opóźniały się dostawy ośmiu silników do pionowego startu w efekcie samolot nigdy nie osiągnął własności VTOL a w 1975 roku po śmierci konstruktora program anulowano. jeden prototyp stoi do dziś bez skrzydeł w muzeum w Monino

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Obrazek
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Kolejnym nietypowym samolotem ktyry proponuje w zestawieniu to Caproni Ca-60 Transaero.

Samolot zaprojektowany do przewozu 100 pasazerów nad Atlantykiem, posiadał długi kadłub mieszczący setkę pasażerów oraz trzy zestawy po trzy płaty. Do dziś jest to największy trójpłatowiec na świecie. Samolot napędzany 8 silnikami liberty o mocy po 400 kM umieszczonymi na środkowych płatach. Cztery silniki ze śmigłem ciągnącym i cztery ze śmigłem pchającym. 4 marca 1921 roku podczas pierwszego lotu samolot spadł tuż po starcie do wody i rozbił się. Pilot przeżył wypadek, podczas prac remontowych samolot spłonął w tajemniczych okolicznościach i program został anulowany

Obrazek

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Kolejna ciekawostka jest samolot Vought V-173 czyli latający naleśnik. W latach trzydziestych XX wieku Charles H. Zimmerman zaproponował firmie Vought budowę samolotu doświadczalnego z płatem w kształcie naleśnika. Taki układ posiadał stosunkowo zwartą i mocna konstrukcje i niewielką powierzchnię i powierzchnie nośną a w związku z tym dobra zwrotność. Główną wadą układu było małe wydłużenie skrzydła a w związku z tym większe niż w zwykłym samolocie wiry brzegowe. Rozwiązaniem problemu miały być śmigła obracające się w kierunkach przeciwnych w stosunku do wirów brzegowych. Drewniany samolot doświadczalny V-173 napędzany dwoma silnikami po 80 kM oblatano 23 listopada, W 1943 roku na bazie maszyny doświadczalnej powstał większy samolot myśliwski XF5U-1, zamówiony jako myśliwiec pokładowy. Prace nad nowym samolotem przedłużały się i w 1947 kontrakt został zerwany w związku z tym iż wtedy już nastała era samolotów myśliwskich z napędem odrzutowym

V-173

Obrazek

XF5U-1

Obrazek
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Lata pięćdziesiąte to okres gdy w kilku krajach powstawały pierwsze samoloty pionowego startu, w rożnych konfiguracjach. Jednym z projektów był francuski SNECMA C-450 Coleoptere

Obrazek

Samolot pionowego startu z napędem odrzutowym wyposażony w pierścieniowy płat opasujący kadłub. Pierwszy samodzielny lot miał miejsce 6 maja 1959

W lipcu 1959 roku podczas próby przejścia z lotu pionowego do poziomu samolot rozbił się a pilot uratował życie skacząc na fotelu katapultowanym
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Idąc podobnym tropem co Charles H. Zimmerman konstruujący latający dysk V-173 opisany dwa posty wcześniej. Do podobnych wniosków doszedł Nemeth który zaprojektował płat w kształcie dysku z tą różnicą iż pod płatem podwiesił klasyczny kadłub z jednym silnikiem. Konstrukcja z lat 30 tych XX wieku również nie zdobyła popularności

Obrazek
Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Adam Pawlak »

Może coś ze współczesnych konstrukcji?
Jak dla mnie niedawno oblatany Dornier Seastar
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30230

oraz AW159 Wildcat szczególnie uzbrojony w pociski Sea Venom
https://www.ainonline.com/sites/default ... aevg8s.jpg
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Kolejna ciekawostka. Czasami koncepcyjne myślenie prowadzi w ślepą uliczkę. Skoro myśliwiec trójpłatowy posiada lepszą zwrotność w stosunku do dwupłata (chodzi oczywiście o Fokkera Dr-1) to czteropłatowy powinien być jeszcze lepszy. Tak powstał brytyjski samolot Armstrong Whitworth F.K.10
74-1.jpg
Niestety dla konstruktorów zamierzenia nie spełniły się
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Kolejnym typem nie jest jakieś ekstremalne brzydactwo ale konstrukcja warta zaznaczenia czyli Whing Ding. Czyli tak jak ekstremalna wersja samochodu jest gokart tak ekstremalna wersją samolotu jest Whing Ding II ultralight
Załączniki
ebay9.jpg
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3926
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk »

Samolot Bristol 72 Racer w założeniu jest bratem samolotu Gee Bee czyli konstrukcję samolotu zabudowaną dookoła silnika napędowego w tym wypadku Bristol Jupiter. Realnie samolot nie spełnił zakładanych wymagań i wykonano jeden prototyp nie pozbawiony wad wieku dziecięcego. Po kilku lotach o samolocie zapomniano
Załączniki
1434604707828.jpg
1434604708044.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika w lotnictwie”