Samoloty wodorowe

Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Samoloty wodorowe

Post autor: Adam Pawlak »

Technologią ciekłego wodoru interesował się Igor Sikorski, amerykański konstruktor rosyjskiego pochodzenia. W 1938 wygłosił on wykład na temat przyszłości tej technologii.

"Jeżeli rozwinięta zostałaby metoda bezpiecznej i oszczędnej produkcji i magazynowania ciekłego wodoru na paliwo, skutkowałoby to wielką zmianą, szczególnie w dziedzinie lotnictwa długodystansowego. Umożliwiłoby to lot na około równika bez konieczności uzupełniania paliwa. Umożliwiłoby to również zwiększenie wydajności niemal każdego silnika"

- Igor Sikorski, Wykład przed American Institution of Electrical Engineers, 1938

Pierwszym eksperymentalnym samolotem na świecie napędzanym ciekłym wodorem był Tu-155, czyli zmodyfikowany Tu-154
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tu-155
Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty wodorowe

Post autor: Adam Pawlak »

29 kwietnia 2021 ok. 15:30 podczas lądowania na lotnisku Cranfield w Wielkiej Brytanii rozbił się samolot Piper Malibu używany przez ZeroAvia do testowania układu napędowego zasilanego wodorem. Samolot przewrócił się na nierównościach poza pasem w końcowej fazie kołowania i połamał. Od kadłuba odłamało się lewe skrzydło i usterzenie poziome.

Samolotem leciała dwuosobowa załoga. Jej członkowie nie odnieśli obrażeń.

31 marca ZeroAvia ogłosiła plany opracowania 50-miejscowego samolotu pasażerskiego napędzanego wodorem. Na projekt uzyskała 24,3 mln USD kapitału od nowych inwestorów, w tym British Airways. Start-up z Kalifornii wykorzystuje Pipera Malibu jako latające stanowisko testowe. Jego układ napędowy składa się z ogniw paliwowych i akumulatora, z którego moc przekazywana jest do silnika elektrycznego napędzającego śmigło.

ZeroAvia przygotowywała się do przeprowadzenia 70-milowego lotu między lotniskiem Cranfield i Kemble w południowej Anglii. Później jej samolot miał przelecieć około 250 mil z Orkadów do Szkocji.

Rozbity samolot to jednosilnikowy dolnopłat Piper PA-46-350P Malibu Mirage, zn. rej. G-HYZA, nr ser. 4636130. Należy do spółki ZeroAvia.

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=33456
Adam Pawlak
Posty: 888
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty wodorowe

Post autor: Adam Pawlak »

Otto Aviation poinformował, że projektuje 19-miejscowy, zasilany wodorem samolot Celera 750L o zasięgu do 1000 Mm (ok. 1800 km). To powiększony Celera 500L, który jest obecnie testowany w locie. Nowy samolot ma być napędzany wodorowo-elektrycznym układem ZA600 dostarczanym przez ZeroAvia. ZA600 jest też traktowany jako alternatywa do silnika wysokoprężnego Red A03 używanego w prototypie 500L.

6-miejscowy Celera 500L ma innowacyjną konstrukcję z przepływem laminarnym kadłuba. Ma ona zapewnić wyjątkowy zasięg – około 8300 km przy prędkości przelotowej 725 km/h. Otto Aviation pracuje też nad bezemisyjną wersją 500L, która ma być gotowa w 2027, dwa lata po rozpoczęciu eksploatacji komercyjnej samolotu z silnikiem wysokoprężnym.

ZeroAvia planuje na 2024 pierwsze loty 19-miejscowego dwusilnikowego samolotu Dornier 228 wyposażonego w układ napędowy ZA600 o mocy 600 kW. Obecnie dysponuje dwoma samolotami tego typu. Pracuje nad nimi w swoich zakładach w Kalifornii i Wielkiej Brytanii.

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=37227
ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika w lotnictwie”