Kopiowane

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3927
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Kopiowane

Post autor: Jacek Waszczuk »

Proponuję nowy wątek pod ogólną nazwą kopiowane czyli wątek poruszający temat kradzieży wartości intelektualnych lub delikatniej mówiąc podpatrywanie rozwiązań innych inżynierów za zgodą lub bez.

Na start kilka słów na temat silnika lotniczego Curtiss Wright R-1820, czyli 9 cylindrowej jednostki napędowej chłodzonej powietrzem o pojemności 1820 cali sześciennych stąd numer w nazwie. Silnik powstał na początku lat trzydziestych XX wieku i w 1931 roku wszedł do produkcji. Silniki weszły na wyposażenie bombowców Boeing B-17 czy transportowych DC-3. Silnik wszedł do produkcji licencyjnej w zakładach Pratt & Whitney, Lycoming a także w Hiszpanii w zakładach Hispano jako Hispano Suiza 9V oraz w ZSRR jako silnik M-25. Podczas II wojny powstała w USA modyfikacja napędzana olejem napędowym stosowano do napęd czołgów Sherman produkowana w zakładach Caterpilar

Nieco więcej miejsca trzeba poświęcić wersji rosyjskiej M-25 do produkcji powstało nowe biuro konstrukcyjne OKB Shvetsov (pisownia polska Szwiecow) zbudowano od podstaw zakłady montujące silniki

Biuro projektowe powstało by amerykański silnik przystosować do wymiarów metrycznych i dostosować go do obsługi kluczami dostępnymi na lotniskach polowych. W ZSRR na bazie otrzymanego projektu opracowano nieco bardziej zmodyfikowaną wersję i w taki sposób powstał silnik ASz-62 czyli podstawowa jednostka napędowa samolotów An-2 od 1960 produkowanych w Polsce. An-2 produkowano do 1996 roku następnie trafił jako jednostka napędowa samolotów rolniczych Dromader. Zakłady lotnicze w Kaliszu do dziś oferują silniki i podzespoły. Jest to chyba rekord wszech czasów bazowa wersja silnik powstała dziewięćdziesiąt lat temu
ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika w lotnictwie”