Samoloty elektryczne

Adam Pawlak
Posty: 735
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 14 cze 2020, 14:27

Pipistrel Velis Electro

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) poinformowała o przyznaniu certyfikatu typu samolotowi Pipistrel Velis Electro. Uzyskane zatwierdzenie stało się pierwszym na świecie dla w pełni elektrycznego statku powietrznego i ważnym kamieniem milowym w dążeniu do zrównoważonego ekologicznie lotnictwa.

„To ekscytujący przełom” - powiedział Patrick EYA, dyrektor wykonawczy Agencji. „To pierwszy samolot elektryczny, który w EASA uzyskał certyfikat, ale na pewno nie będzie ostatni, ponieważ przemysł lotniczy poszukuje nowych technologii w celu zmniejszenia hałasu i emisji oraz poprawy zrównoważonego rozwój lotnictwa”.

Velis Electro to dwumiejscowy statek powietrzny przeznaczony przede wszystkim do szkolenia pilotów. Firma Pipistrel z siedzibą w Słowenii jest wiodącym producentem małych samolotów, specjalizującym się w energooszczędnych i niedrogich konstrukcjach o wysokich osiągach. Velis Electro dołącza do linii podobnych, ale konwencjonalnie napędzanych samolotów.

Certyfikacja, ukończona w czasie krótszym niż trzy lata, była możliwa ze względu na ścisłą współpracę Pipistrel i EASA. Wspólnym celem było zapewnienie, że statek powietrzny spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa. Projekt przyniósł także ważne wnioski, które będą wspierać przyszłe certyfikaty silników i samolotów napędzanych elektrycznie. Statek powietrzny wyposażony jest w pierwszy certyfikowany silnik elektryczny E-811-268MVLC, który jest znacznie cichszy niż inne jednostki i w ogóle nie wytwarza gazów spalinowych.

Dominique Roland, szef działu lotnictwa ogólnego w EASA, powiedział: „Dla EASA certyfikacja typu tego samolotu stanowi znaczący podwójny kamień milowy: 18 maja 2020 r. certyfikowaliśmy jego silnik jako pierwszą elektryczną jednostkę napędową, a teraz kontynuujemy ten trend z pierwszą certyfikacją typu samolotu latającego z tym silnikiem. Był to naprawdę przełomowy projekt, który przyniósł wiele wniosków na temat przyszłej certyfikacji silników elektrycznych i samolotów, niewątpliwie obszar wzrostu w nadchodzących latach zgodnie z celami ochrony środowiska”.

https://dlapilota.pl/wiadomosci/easa/ea ... u-samoloto

Adam Pawlak
Posty: 735
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 26 cze 2020, 23:14

Elektryczna Cessna 208B Grand Caravan została oblatana, 28 maja, w Moses Lake. Napęd samolotu stanowił silnik Magnix Magni500 o mocy 750 KM. Start i lądowanie samolotu odbyło się na lotnisku Grant County International.

Obecnie samolot może przewozić 4-5 pasażerów na dystans do 185 km, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na rezerwę mocy. Przedsiębiorstwa zaangażowane w projekt przewidują, że proces certyfikacyjny elektrycznego Grand Caravana zostanie zrealizowany do końca 2021.

Do tego czasu mają też zostać dopracowane nowe, lżejsze akumulatory, co ma pozwolić na wykonywanie lotów z 9 pasażerami na odległość 185 km. Magni500 zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o masie około jednej tony, które muszą być ładowane przez 30-40 min po każdym półgodzinnym locie.

Lot Cessny 208B Grand Caravan napędzanej silnikiem elektrycznym trwał 30 minut, a koszt zużytej w jego trakcie energii oszacowano na 6 USD (sic!)

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30636

Adam Pawlak
Posty: 735
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 25 kwie 2021, 14:31

Rolls-Royce i Tecnam łączą siły z Widerøe - największą regionalną linią lotniczą w Skandynawii, aby dostarczyć całkowicie elektryczny samolot pasażerski na rynek lotniczy, gotowy do obsługi pasażerów w 2026 roku.

Stein Nilsen, dyrektor generalny Widerøe, powiedział: - „Rozległa sieć norweskich lotnisk służących do krótkich startów i lądowań jest idealna dla technologii o zerowej emisji. Ten samolot pokazuje, jak szybko nowe technologie mogą i będą rozwijane, i że jesteśmy na dobrej drodze do latania z zerową emisją około 2025 r. ”.

Program będzie starał się objąć wszystkie elementy opracowania i dostarczenia całkowicie elektrycznego samolotu pasażerskiego, który mógłby być używany na rynku norweskim od 2026 r. Ze względu na swoją topografię Norwegia w szerokim zakresie wykorzystuje lotnictwo do łączności regionalnej i ma ambicje dotyczące wszystkich krajowych połączeń lotniczych. Loty mają być zero-emisyjne do 2040 r. więc Rolls-Royce wniesie swoje doświadczenie w zakresie napędu i systemów zasilania, a Tecnam zapewni możliwości projektowania, produkcji i certyfikacji samolotów. Misją Widerøe będzie zapewnienie, że wszystkie kompetencje i wymagania przewoźnika lotniczego są gotowe do wprowadzenia go do służby w 2026 roku.

Fabio Russo, główny projekt badawczo-rozwojowy i rozwój produktów w Tecnam, powiedział: - „To niesamowite widzieć zainteresowanie pojazdem P-Volt nie tylko ze strony regionalnych linii lotniczych, ale także ze strony firm opartych na inteligentnej mobilności. Ostatni rok pokazał, jak ważne jest promowanie połączeń kapilarnych między małymi społecznościami, przy jednoczesnym zmniejszaniu zatłoczenia głównych węzłów. P-Volt, podobnie jak dzisiejszy P2012 Traveler, będzie idealnie pasował do zakresu tego programu. Jesteśmy zaszczyceni i zadowoleni, widząc poziom entuzjazmu, z jakim Widerøe i nasz partner Rolls-Royce poświęcają się temu projektowi ”.

Współpraca daje możliwość opracowania ekscytującego rozwiązania dla rynku samolotów wykorzystywanych na krótkich dystansach. Przed pandemią Widerøe oferował około 400 lotów dziennie, korzystając z sieci 44 portów lotniczych, z których 74% lotów ma odległości mniejsze niż 275 km. Najkrótsze loty trwają od siedmiu do piętnastu minut. Rozwój całkowicie elektrycznych samolotów umożliwi ludziom połączenie w sposób zrównoważony i spełni ambicję Wideroe, aby wykonać swój pierwszy w pełni elektryczny lot do 2026 roku. Całkowicie elektryczny samolot P-Volt, oparty jest na 11-miejscowym Tecnam P2012 to amolot jest idealny do krótkich startów i lądowań, a także na trasach na północnym i zachodnim wybrzeżu Norwegii.

Rolls-Royce i Widerøe ogłosili wspólny program badawczy w 2019 r. Celem programu była ocena i opracowanie koncepcji samolotów elektrycznych, które spełniłyby norweskie ambicje posiadania pierwszego zelektryfikowanego samolotu w zwykłych krajowych regularnych lotach do 2030 r. I redukcja emisji o 80%. w lotach krajowych do 2040 r.

Rolls-Royce ma również istniejące partnerstwo strategiczne z Tecnam w celu opracowania zmodyfikowanego samolotu Tecnam P2010 z układem napędowym H3PS1, pierwszego równoległego hybrydowo-elektrycznego układu napędowego dla General Aviation, który rozpoczął się wraz z Rotax w maju 2018 r.

https://www.aviation24.pl/component/k2/ ... -2026-roku?

Adam Pawlak
Posty: 735
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 02 maja 2021, 10:45

Rolls-Royce rozpoczął testy kołowania elektrycznego samolotu wyścigowego Spirit of Innovation powstałego w ramach programu ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight). Wkrótce mają rozpocząć się próby w locie. Oblot planowany jest na wiosnę 2021.

Spirit of Innovation ma być najszybszym samolotem elektrycznym na świecie. Jego prędkość maksymalna ma przekraczać 300 mph (ponad 480 km/h). Płatowiec samolotu został oparty na budowanym z zestawów Nemesis NXT, który zaprojektowano do uczestnictwa w Reno Air Races.

Program ACCEL jest dotowany przez rząd Wielkiej Brytanii. Jest jednym z programów, które mają doprowadzić do zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=32912

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3053
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Samoloty elektryczne

Post autor: Jacek Waszczuk » 02 maja 2021, 18:30

Czyżby było to połączone z przyszłymi wyścigami maszyn elektrycznych Red Bull Air Race

viewtopic.php?f=215&t=1523

Adam Pawlak
Posty: 735
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 08 maja 2021, 21:41

Niewiele czasu zostało, technologia w powijakach a są plany na organizację zawodów w 2022r. :? A co z bezpieczeństwem, niezawodnością? Na palcach jednej ręki można policzyć tego typu konstrukcje.
Jacek Waszczuk pisze:
02 maja 2021, 18:30
Czyżby było to połączone z przyszłymi wyścigami maszyn elektrycznych Red Bull Air Race

viewtopic.php?f=215&t=1523

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika w lotnictwie”