Samoloty elektryczne

Adam Pawlak
Posty: 575
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 14 cze 2020, 14:27

Pipistrel Velis Electro

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) poinformowała o przyznaniu certyfikatu typu samolotowi Pipistrel Velis Electro. Uzyskane zatwierdzenie stało się pierwszym na świecie dla w pełni elektrycznego statku powietrznego i ważnym kamieniem milowym w dążeniu do zrównoważonego ekologicznie lotnictwa.

„To ekscytujący przełom” - powiedział Patrick EYA, dyrektor wykonawczy Agencji. „To pierwszy samolot elektryczny, który w EASA uzyskał certyfikat, ale na pewno nie będzie ostatni, ponieważ przemysł lotniczy poszukuje nowych technologii w celu zmniejszenia hałasu i emisji oraz poprawy zrównoważonego rozwój lotnictwa”.

Velis Electro to dwumiejscowy statek powietrzny przeznaczony przede wszystkim do szkolenia pilotów. Firma Pipistrel z siedzibą w Słowenii jest wiodącym producentem małych samolotów, specjalizującym się w energooszczędnych i niedrogich konstrukcjach o wysokich osiągach. Velis Electro dołącza do linii podobnych, ale konwencjonalnie napędzanych samolotów.

Certyfikacja, ukończona w czasie krótszym niż trzy lata, była możliwa ze względu na ścisłą współpracę Pipistrel i EASA. Wspólnym celem było zapewnienie, że statek powietrzny spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa. Projekt przyniósł także ważne wnioski, które będą wspierać przyszłe certyfikaty silników i samolotów napędzanych elektrycznie. Statek powietrzny wyposażony jest w pierwszy certyfikowany silnik elektryczny E-811-268MVLC, który jest znacznie cichszy niż inne jednostki i w ogóle nie wytwarza gazów spalinowych.

Dominique Roland, szef działu lotnictwa ogólnego w EASA, powiedział: „Dla EASA certyfikacja typu tego samolotu stanowi znaczący podwójny kamień milowy: 18 maja 2020 r. certyfikowaliśmy jego silnik jako pierwszą elektryczną jednostkę napędową, a teraz kontynuujemy ten trend z pierwszą certyfikacją typu samolotu latającego z tym silnikiem. Był to naprawdę przełomowy projekt, który przyniósł wiele wniosków na temat przyszłej certyfikacji silników elektrycznych i samolotów, niewątpliwie obszar wzrostu w nadchodzących latach zgodnie z celami ochrony środowiska”.

https://dlapilota.pl/wiadomosci/easa/ea ... u-samoloto

Adam Pawlak
Posty: 575
Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39

Re: Samoloty elektryczne

Post autor: Adam Pawlak » 26 cze 2020, 23:14

Elektryczna Cessna 208B Grand Caravan została oblatana, 28 maja, w Moses Lake. Napęd samolotu stanowił silnik Magnix Magni500 o mocy 750 KM. Start i lądowanie samolotu odbyło się na lotnisku Grant County International.

Obecnie samolot może przewozić 4-5 pasażerów na dystans do 185 km, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na rezerwę mocy. Przedsiębiorstwa zaangażowane w projekt przewidują, że proces certyfikacyjny elektrycznego Grand Caravana zostanie zrealizowany do końca 2021.

Do tego czasu mają też zostać dopracowane nowe, lżejsze akumulatory, co ma pozwolić na wykonywanie lotów z 9 pasażerami na odległość 185 km. Magni500 zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o masie około jednej tony, które muszą być ładowane przez 30-40 min po każdym półgodzinnym locie.

Lot Cessny 208B Grand Caravan napędzanej silnikiem elektrycznym trwał 30 minut, a koszt zużytej w jego trakcie energii oszacowano na 6 USD (sic!)

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30636

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika w lotnictwie”