Latajace brzydactwa

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 27 gru 2018, 0:09

Nowy temat będzie systematycznie uzupełniany, mający wspólna cechę najbrzydsze samoloty.

Na początek jeden z samolotów wyścigowych okresu międzywojennego. Przez kilka dekad trwała dyskusja wśród konstruktorów lotniczych jaki silnik jest najlepszy w konstruowanych samolotach. Rzędowy chłodzony wodą bo ma mniejszą powierzchnie czołową, samolot może być smuklejszy w zamian za to w tyle montowano chłodnice wszystko komplikowało układ z wzrastała masa. Inni uważali iż silniki gwiazdowe pomimo większej powierzchni czołowej są znacznie prostsze nie wymagają dodatkowych chłodnic. Tym tropem poszli konstruktorzy w wytwórni Granville tworząc samolot wyścigowy R-1 Gee-Bee jak widać jest to właściwie obudowany silnik Pratt Whitney Wasp Senior o mocy 535 kM (najmocniejszy z wtedy dostępnych) na poczatku 1932 roku powstało kilka egzemplarzy. Samolot okazał się niezwykle trudny w pilotażu kilku pilotów przypłaciło to życiem ale 3 września 1932 roku Jimie DOOLITTLE ustanowił na nim rekord prędkości 471,830 km/h w tym samym roku na samolocie zdobyto Puchar Bendixa i Puchar Thompsona ale już w następnym roku rekordowy wynik poprawił inny samolot i Gee Bee odszedł w niepamięć

Gee Bee zdjęcie z internetu
55.jpg
Załączniki
Gee-Bee-Model-R2-2.jpg

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 28 gru 2018, 0:35

Kolejnym nietypowym samolotem jest Mc Donnel XF-85 Goblin

Jeszcze podczas trwania II wojny światowej powstał projekt przyszłościowego bombowca strategicznego Convair B36 Pacemaker. Szescio silnikowy bombowiec strategiczny o teoretycznym zasięgu 16 000 km i zasięgu bojowym ok 10 000 km. Żaden z myśliwców eskorty nie był w stanie latać na tak wielkie odległości. Dlatego pomysł by na pokładzie umieścić miniaturowy samolot myśliwski zdolny do 20-40 minutowej walki z powrót na podwieszenie w samolocie matce.

Nowy myśliwiec wykonał pierwszy lot latem 1948 roku ale po roku prób okazało się iż pomysł jest chybiony. Oba zbudowane prototypy trafiły do muzeum.

Tak prezentuje się Goblin na youtube



A tak na zdjęciach
Załączniki
goblin.jpg
1
3778975572_057543515a_o.jpg
2

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 28 gru 2018, 22:05

Dziś kolejna ciekawostka. Konstruktorem samolotu był Luigi Stipa z Włoch, w końcu lat dwudziestych XX wieku wpadł na pomysł by zbudować samolot ze śmigłem zabudowanym przez kanał. Według teoretycznych obliczeń takie rozwiązane znacznie zwiększy wydajność zespołu napędowego. Do budowy udało się namówić wytwórnię Caproni a samolot Stipa-Caproni otrzymał przydomek Latajaca beczka

Pierwsze loty potwierdziły obawy większości, nie osiągnięto zamierzonego rezultatu duże opory kadłuba zmniejszały osiągi, w stosunku do klasycznego samolotu z identycznym silnikiem.

Załączniki
Stipa02.jpg
1
Stipa01.jpg
2

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 10 sty 2019, 22:25

dziś taka ciekawostka z firmy Luscombe. Prototypowa maszyna w układzie kaczki zachowana w muzeum w Newark Air Museum
luscomb lattler.jpg
Na zdjęciu Luscomb Rattler

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 10 sty 2019, 22:46

Kontynuując temat Newark Air Museum jest także kopia dwupłatowego pierścieniopłata z 1910 roku
10382689084_68b4fa6bad_k.jpg
kilka zdań opisu w Wikipedii

https://en.wikipedia.org/wiki/Lee-Richa ... _monoplane

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 12 sty 2019, 19:59

Kolejny ciekawy samolot powstał na początku lat sześćdziesiątych. Aero Spacelines Pregnat Guppy W tym czasie używane samoloty pasażerskie Boeing 377 Stratocruiser z napędem tłokowych wycofywano z użycia wypierane były przez liniowce odrzutowe. Równocześnie był to czas gdy NASA prowadziło kolejne programy kosmiczne, (miedzy innymi Gemini) i potrzebowała taniego spsobu na transport elementów wielkogabarytowych z zakładów produkcyjnych do Cape Canaveral. Były pilot wojskowy John N. Conroy wpadł na pomysł przebudowania taniego samolotu na wyspecjalizowany transportowiec dla NASA. Zastawił dom i założył firme Aero Spacelines, z samolotu bazowego pozostały skrzydła z napędem, usterzenie i kabina pilotów. Całkiem nowa cześć kadłuba została tak zaprojektowana by do środka mieścił się element o średnicy 6 metrów. Pierwszy samolot otrzymał nazwę Pregnat Guppy czyli Gupik w ciąży i w stu procentach spełnił swoje oczekiwania. Do dziś konstrukcja doczekała się kilku następców a oryginał wyglądał jak na zdjęciu

Załączniki
pregnat_Guppy.jpg

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 04 lut 2019, 0:14

Kolejną ciekawostką samolot Edgley EA-7 Optica.

Samolot Optica powstał jako połączenie cech śmigłowca i samolotu. W lotach patrolowych i obserwacyjnych największą zaletą śmigłowca znakomita widoczność w każdą stronę, wadą śmigłowca są wyższe koszty lotu. Samoloty posiadają niższe koszty eksploatacji ale trudno tu konkurować ze śmigłowcem w oszkleniu kabiny.

Połączeniem zalet obu statków powietrznych jest samolot Optica

Tak wygląda samolot na youtube

Załączniki
maxresdefault.jpg

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 13 lip 2019, 21:24

Kolejnym samolotem odstającym od normy jest samolot z drugiej półkuli Transavia PL12 Airtruck
Załączniki
Airtruk-taking-off.jpg
sketch-Air-Truk.jpg
indeks.jpg
indeks.jpg (10.74 KiB) Przejrzano 319 razy

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 1653
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Jacek Waszczuk » 14 lip 2019, 9:25

Tymczasem film z większą liczbą ciekawostek


Awatar użytkownika
Sebastian_S
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2017, 18:56

Re: Latajace brzydactwa

Post autor: Sebastian_S » 11 wrz 2019, 19:44

Taki oto wynalazek:
BOEING 707-344C PHALCON
Opracowany na podstawie Boeinga 707, Israel Aerospace Industries (IAI) EL / M-2075 Phalcon to skaner radarowy opracowany do prowadzenia penetracyjnego nadzoru w celu utrzymania przewagi w powietrzu i wykrywaniu niewielkich sygnatur radarowych

Obrazek
Mazda & Nikon & Canon User

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika w lotnictwie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość