Zagadka 168

Jackowe zagadki w temacie lotniczym.
Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3941
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Zagadka 168

Post autor: Jacek Waszczuk » 08 gru 2020, 22:06

Kto pierwszy w samolocie przełamał barierę 3 Ma ?

ODP;

kpt Milburn G. APT USA na Bell X-2 lot wykonano 27.09.1956 a uzyskana prędkość 3370 km/h (3,196 Ma)

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3941
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zagadka 168

Post autor: Jacek Waszczuk » 13 gru 2020, 16:46

Przelot wykonano na jednym z samolotów serii X

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3941
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zagadka 168

Post autor: Jacek Waszczuk » 19 gru 2020, 1:29

Wynik nieosiągnięty został na Bell X-2

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3941
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zagadka 168

Post autor: Jacek Waszczuk » 19 gru 2020, 23:01

Czekam jeszcze na odzew bo odpowiedz zawiera ciekawostkę ale i tragedię na odpowiedź czekam jeszcze jeden dzień

Awatar użytkownika
Jacek Waszczuk
Posty: 3941
Rejestracja: 21 maja 2017, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zagadka 168

Post autor: Jacek Waszczuk » 20 gru 2020, 23:44

Barierę 3 Ma po raz pierwszy przełamano na samolocie z serii X (X-2) jako ciekawostka projekt samolotu Bell X-2 powstawał jeszcze zanim Bell X-1 przekroczył barierę dźwięku. Oba samoloty posiadały podobne kadłuby różniły się skrzydłami i napędem. Głównym celem X-1 było przełamanie bariery dźwięku i zbadanie zjawisk z tym związanych. Natomiast X-2 wyposażony w skośne skrzydła i silnik przeszło dwa razy mocniejszy miał posłużyć do badań lotu z prędkościami 2-3 Ma. Zbudowano dwa prototypy X-2 pierwszy został zniszczony po eksplozji zbiorników paliwa podczas lotu podwieszonego pod B-50 drugi prototyp wykonał tylko trzy loty testowe. Loty próbne z prędkościami ponad 2,5 Ma oraz doświadczenia z tunelu aerodynamicznego wykazały że samolot ma problemy w sterowaniu w lotach z najwyższymi prędkościami. Zmiana kierunku lotu w takich warunkach może powodować zaburzenia lotu.
27.09.1956 roku kpt Milburn G. APT rozpędził samolot do rekordowej prędkości 3370 km/h (3.196 Ma) silnik pracował o piętnaście sekund dłużej w stosunku do planu w związku z tym samolot znalazł się zbyt daleko od lotniska. kpt APT postanowił wykonać manewr zawracania przy dużej prędkości i po chwili został zerwany kontakt radiowy. Samolot rozpoczął koziołkowanie, na skutek potężnych przeciążeń pilot stracił przytomność w efekcie samolot rozbił się a kpt APT zginął

Dla ciekawych dwa linki

https://www.historynet.com/the-bell-x-2 ... mach-3.htm

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/ ... -DFRC.html

Zablokowany

Wróć do „Zagadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości