Na świecie helikoptery od dawna używane są do kontrolowania stanu sieci energetycznych. PGE Dystrybucja Oddział Warszawa w ostatnich latach wykorzystywała ten sposób do monitorowania linii wysokiego i średniego napięcia. W tym roku helikoptery wyposażone w specjalne piły rozpoczynają wycinkę gałęzi drzew.
Helikoptery wyposażone w zestawy nowoczesnych kamer termowizyjnych, skanery laserowe i układy nawigacyjne, dokonują podczas przelotu inspekcji linii i aktualizują współrzędne geograficzne. Rejestrują miliony punktów, które tworzą obraz 3D linii i precyzyjnie łączą je ze współrzędnymi geo-lokalizacyjnymi. Dzięki wykonanym oblotom PGE Dystrybucja uzyskała dane dotyczące stanu poszczególnych linii wysokiego i średniego napięcia. W ramach eksploatacji linie energetyczne muszą być poddawane okresowo tzw. oględzinom, podczas których brygada elektromonterów wędruje wzdłuż kilometrowych odcinków linii, przygląda się pracy urządzeń i sporządza notatki, na podstawie których wykonuje się potem potrzebne prace, np. podcinkę gałęzi lub wymianę rdzewiejących lub przegrzewających się elementów.
Wykorzystanie w pracy helikopterów przynosi wiele korzyści, ponieważ nie wszystko można dostrzec z ziemi. Z pokładu helikoptera przy użyciu metody cyfrowej zarejestrowano precyzyjny obraz sieci, dzięki czemu energetycy uzyskali materiał, który następnie można analizować na ekranie komputera. Pozyskane dane są bardzo dokładne, a na materiale fotograficznym można bez problemu zobaczyć każdy detal, np. zbliżenia gałęzi drzew, elementy infrastruktury elektroenergetycznej takie jak słupy, zaciski, izolatory, czy elementy o podwyższonej temperaturze. W porównaniu z tradycyjnymi metodami oględzin linii korzyści z oblotów są ogromne i dają pracownikom, zajmującym się eksploatacją sieci, nowe możliwości i narzędzia. Przede wszystkim pozwalają ocenić, w których miejscach sieci potrzebna jest szybka interwencja monterów lub wycinka gałęzi dzięki czemu można ograniczyć liczbę awarii i związanych z tym przerw w dostawie prądu. Zakończenie oblotów sieci i pozyskane dane umożliwiają optymalne zaplanowanie zabiegów eksploatacyjnych oraz prac w technologii wycinki z helikoptera.
Oddział Warszawa, jako pierwszy w PGE Dystrybucja, testuje wykorzystywanie helikopterów również do wycinek drzew i gałęzi wzdłuż linii wysokiego i średniego napięcia. Helikopter wyposażony w specjalne piłę, posiadającą 9 ostrzy i ważącą prawie 400 kilogramów, pracował ostatnio nad terenem Rejonu Energetycznego Mińsk Mazowiecki. Pierwszy lot dla PGE Dystrybucja Oddział Warszawa odbył się 31 lipca 2018 r. przy linii średniego napięcia relacji Mińsk-Głęboczyca. Dzięki tej metodzie w sprzyjających warunkach pogodowych można w ciągu jednego dnia wykonać pracę, która tradycyjnym ekipom zajęłaby cały tydzień. W niektórych przypadkach możliwe będzie prowadzenie takiej wycinki bez wyłączania linii elektroenergetycznych, czyli bez przerw w dostawie energii elektrycznej, co stanowi istotną informację dla odbiorców.
Fotografie udostępniła polska spółka Gamuza, która jest partnerem przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się eksploatacją sieci, a doświadczenie w tego rodzaju pracach przy sieci i przy użyciu helikopterów zdobyła w Skandynawii.
https://pgedystrybucja.pl/O-Spolce/aktu ... ystrybucji
https://www.airplane-pictures.net/regis ... p?p=OH-HNX
Przycinka drzew
Wszystko co nie związane bezpośrednio z lotnictwem.
-
- Posty: 888
- Rejestracja: 01 lis 2017, 0:39
Przejdź do
- Ważne
- Wydarzenia
- ↳ Lotniska krajowe
- ↳ Lotniska zagraniczne
- Konkursy
- Zdarzenia lotnicze
- ↳ Incydenty lotnicze
- ↳ Wypadki lotnicze
- ↳ Klipy
- Lotnictwo
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Lotnictwo policyjne
- ↳ Lotnictwo komunikacyjne
- ↳ General Aviation
- ↳ Lotnictwo LPR
- ↳ Tranzyty przelatujące nad Polską
- ↳ Zespoły akrobacyjne
- ↳ Obiekty niezidentyfikowane
- Pokazy lotnicze
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Lotnictwo sportowe
- ↳ Rekordy
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ 2021
- ↳ 2022
- ↳ 2023
- ↳ 2024
- ↳ 2025
- Kosmos
- ↳ Misje załogowe
- ↳ Misje bezzałogowe
- ↳ Odkrycia
- Technika w lotnictwie
- ↳ Szybowce, lotnie, paralotnie, spadochrony
- ↳ Balony, sterowce
- ↳ Śmigłowce, wiatrakowce
- ↳ Samoloty pionierskie
- ↳ Samoloty I Wojny Światowej
- ↳ Samoloty okresu międzywojennego
- ↳ Samoloty II Wojny Światowej
- ↳ Samoloty po II Wojnie Światowej
- ↳ Samoloty bezzałogowe i maszyny
- ↳ Częstotliwości, strefa skanera
- ↳ Spisy, opisy, regi, stan lotnictwa, itp.
- ↳ Poduszkowce
- Historia lotnictwa
- ↳ Ludzie lotnictwa
- ↳ Medale
- ↳ Muzea
- ↳ Z kart historii
- Lotniska w Polsce
- ↳ Lotniska kontrolowane
- ↳ EPWA WARSZAWA OKĘCIE
- ↳ EPMO WARSZAWA MODLIN
- ↳ EPWR WROCŁAW STRACHOWICE
- ↳ Photonews EPWR
- ↳ EPKT KATOWICE PYRZOWICE
- ↳ EPKK KRAKÓW BALICE
- ↳ EPPO POZNAŃ ŁAWICA
- ↳ EPGD GDAŃSKA RĘBIECHOWO
- ↳ EPLB LUBLIN
- ↳ EPLL ŁÓDŹ LUBLINEK
- ↳ EPBY BYDGOSZCZ SZWEDEROWO
- ↳ EPRZ RZESZÓW JASIONKA
- ↳ EPSC SZCZECIN GOLENIÓW
- ↳ EPZG ZIELONA GÓRA BABIMOST
- ↳ EPRA RADOM SADKÓW
- ↳ Lotniska i lądowiska niekontrolowane
- ↳ EPBA BIELSKO BIAŁA ALEKSANDROWICE
- ↳ EPKG KOŁOBRZEG BAGICZ
- ↳ EPBC WARSZAWA BABICE
- ↳ EPBK BIAŁYSTOK KRYWLANY
- ↳ EPCD CHEŁM DEPUŁTYCZE KRÓLEWSKIE
- ↳ EPEL ELBLĄG
- ↳ EPGI GRUDZIĄDZ LISIE KĄTY
- ↳ EPGL GLIWICE
- ↳ EPIN INOWROCŁAW
- ↳ EPIW IWONICZ
- ↳ EPJG JELENIA GÓRA
- ↳ EPJS JEŻÓW SUDECKI
- ↳ EPKW KANIÓW
- ↳ EPKM KATOWICE MUCHOWIEC
- ↳ EPKA KIELCE MASŁÓW
- ↳ EPKR KROSNO
- ↳ EPLE LEGNICA
- ↳ EPLS LESZNO
- ↳ EPLU LUBIN
- ↳ EPLR LUBLIN RADAWIEC
- ↳ EPML MIELEC
- ↳ EPMR MIROSŁAWICE
- ↳ EPNL NOWY SĄCZ ŁOSOSINA DOLNA
- ↳ EPNT NOWY TARG
- ↳ EPKN OPOLE KAMIEŃ ŚLĄSKI
- ↳ EPKP POBIEDNIK WIELKI
- ↳ EPOA OLEŚNICA
- ↳ EPOD OLSZTYN DAJTKI
- ↳ EPOM OSTRÓW WIELKOPOLSKI MICHAŁKÓW
- ↳ EPOP OPOLE POLSKA NOWA WIEŚ
- ↳ EPPC PIŃCZÓW
- ↳ EPPK POZNAŃ KOBYLNICA
- ↳ EPPL PŁOCK
- ↳ EPPT PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
- ↳ EPRG RYBNIK GOTARTOWICE
- ↳ EPRJ RZESZÓW
- ↳ EPRP RADOM PIASTÓW
- ↳ EPSD SZCZECIN DABIE
- ↳ EPSR SŁUPSK KRĘPA
- ↳ EPST STALOWA WOLA TURBIA
- ↳ EPSU SUWAŁKI
- ↳ EPSY SZCZYTNO SZYMANY
- ↳ EPWS SZYMANÓW
- ↳ Photonews EPWS
- ↳ EPWC ŚWIEBODZICE
- ↳ EPSW ŚWIDNIK
- ↳ EPTO TORUŃ
- ↳ EPWK WŁOCŁAWEK KRUSZYN
- ↳ EPZA ZAMOŚĆ
- ↳ EPZP ZIELONA GÓRA PRZYLEP
- ↳ EPZR ŻAR
- ↳ Lotniska wojskowe
- ↳ EPDA DARŁOWO
- ↳ EPDE DĘBLIN
- ↳ EPIR INOWROCŁAW
- ↳ EPLK ŁASK
- ↳ EPLY ŁĘCZYCA
- ↳ EPMB MALBORK
- ↳ EPMM MIŃSK MAZOWIECKI
- ↳ EPMI MIROSŁAWIEC
- ↳ EPOK OKSYWIE
- ↳ EPPW POWIDZ
- ↳ EPKS POZNAŃ KRZESINY
- ↳ EPPR PRUSZCZ GDAŃSKI
- ↳ EPRA RADOM
- ↳ EPCE SIEMIROWICE CEWICE
- ↳ EPSN ŚWIDWIN
- ↳ EPTM TOMASZÓW MAZOWIECKI
- ↳ DOL-e
- Lotnictwo w kinie, prasie książce
- ↳ Lotnictwo w kinie, telewizji, radio
- ↳ klipy w internecie
- ↳ Kamery internetowe na lotniskach
- ↳ Książki lotnicze
- ↳ Prasa lotnicza
- Foto i video
- ↳ Photonews z lotnisk światowych
- ↳ Video lotnicze
- ↳ Soft foto i video
- ↳ Pomoc koleżeńska
- ↳ Sprzet foto i video nowości
- Malowane skrzydła
- Strefa gier lotniczych
- Z życia pilota
- Zagadki
- Modelarstwo
- Inne
- Humor
- Przelotowe
- Drony
- ↳ Modele Dronów
- ↳ DJI
- ↳ Zdjęcia i filmy z powietrza
- ↳ Ogólne porady i wskazówki
- ↳ Prawo lotnicze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości